امروز يك شنبه  ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

رسمی‌ برای شروع زندگی مشترک

مشاهده ۱۱۵
۱۴۰۲/۱۰/۲۷- ۱۴:۰۱

برنامه «فرهنگ مردم» جمعه 29 دی، از «هولکه خوانی» رسم دیرین خراسان جنوبی‌ برای زندگی مشترک می‌گوید.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، زهرا فقیه میرزایی تهیه کننده برنامه «فرهنگ مردم» بیان کرد: «هولکه خوانی» یک مراسم آیینی بومی خرسان جنوبی در زمان شروع زندگی مشترک بوده که ثبت ملی شده است.

 وی با بیان اینکه «هولک» به معنی زنی پاک و عفیف و «هولکه خوانی» یعنی خواندن و بیان پاکی و عصمت است، اظهار کرد: زوجین زندگی خود را با پاکی و صداقت شروع می‌کنند و اشعار «هلوکه» نیز ذکر و مدح پاکی و مطهر بودن امامان معصوم(ع) است.

 فقیه میرزایی افزود: یکی از این مراسم صمیمانه، ساده و با نشاط رسم «هلوکه خوانی» در روستاهای اطراف شهرستان خوسف که به ناحیه هردنگ معروف و مشهور است انجام می‌شود و درحال حاضر  نیز برگزار می‌شود.

 تهیه کننده برنامه  «فرهنگ مردم» در خصوص دیگر بخش های برنامه به روش تدریس در مکتبخانه‌ها و نگاه جهانگردان و سفرنامه نویسان خارجی درباره مکتبخانه‌ها و ریشه قصه مَثَل حسنی به مکتب نمیرفت وقتی میرفت جمعه میرفت، اشاره کرد.

 گفتنی است «فرهنگ مردم» به تهیه کنندگی زهرا فقیه میرزایی، با اجرای شمسی فضل اللهی و محمدمحسن رفیعی، صدا برداری مریم حق‌نظری و به قلم زینب صالح پور و سهیلا خدادادی جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

امتیاز شما