امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
در بازدید از مرکز تحقیقات و پژوهش های سازمان صدا و سیما عنوان شد؛
در بازدید از مرکز تحقیقات و پژوهش های سازمان صدا و سیما عنوان شد؛

سند تحول مرجع اصلی برای تشخیص اولویت کارهای پژوهشی است

مشاهده ۳۷۹
۱۴۰۲/۱۰/۲۸- ۱۴:۱۲
تعداد بازدید:379

دکتر شاهید مظفری رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه و مجموعه مدیران این مجموعه به منظور پایش چالش ها، برطرف کردن آنها و تعریف عملیات مشترک برای اجرای سند تحول رسانه ملی، از مرکز تحقیقات و پژوهش های صدا و سیما بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، پیش از ظهر چهارشنبه 27 دی ماه 1402، دکتر مظفری با اتفاق قائم مقام و مدیران ارشد خود در مرکز تحقیقات و پژوهش های سازمان حاضر و از نزدیک با بخش هایی از این مجموعه بازدید با همکاران آن گفت و گو کرد و درجریان روند کاری آنان و مشکلات و موضوعات مورد دغدغه آنان قرار گرفت. 

پس از بازدید دکتر مظفری با راهبری دکتر شاکری نژاد رئیس مرکز تحقیقات از دو بخش مهم و کلیدی مرکز ، نشست مشترکی بین مدیران دو مرکز برگزار شد.

در این نشست پس از سخنان دکتر شاکری نژاد در خصوص اهداف، راهبردها و مشکلات، مظفری، رئیس مرکز طرح و برنامه و بودجه پیرامون موضوع اصلی و مورد بحث نشست یعنی تسهیل روند اجرای سند تحول در سیستم سازمانی و چگونگی پایش و پیاده سازی آن در ارکان سازمانی سخن گفت.

مظفری مرکز تحقیقات را سرچشمه اشراب محتوا در سازمان دانست و گفت:  محتوای پژوهش پایه اگر به لحاظ مبانی تئوریک، فلسفی و نگرشی اصلاح نشود در اجرای سند تحول و اشراب آن در معاونت های محتوایی و برنامه ساز با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

وی وظیفه اصلی مرکز طرح، برنامه و بودجه را اجرای سند تحول دانست و گفت: اگر عزم سازمانی برای اجرای سند تحول نباشد، اتفاقی نخواهد افتاد و این موضوع تنها به یک بخش، یک واحد، یک اداره کل و یا یک فرد منتهی نمی‌شود و نیاز به یک جنبش همگانی برای اجرای سند تحول وجود دارد.

دکتر مظفری، مدل مطلوب پیاده سازی اسناد راهبردی را جاری و ساری سازی راهبردها و مفاهیم راهبردی در سطح عملیات برشمرد و در خصوص بازدیدهای خود از بخشهای مختلف سازمان افزود: پس از بازدید از پخش ها که خط مقدم و محل ارتباط با مخاطب هستند و از جمله نقاط ژئوپلتیک رسانه محسوب می‌شوند، در دومین حوزه بازدیدی خود مرکز تحقیقات و پژوهش را انتخاب کردیم که در واقع بازدید از سرچشمه محتوا و پیام است و بدنبال چرایی وقفه‌هایی هستیم که در مسیر مدیریت پیام بوجود آمده است.

وی ادامه داد: آنچه که در سند تحول و در این حوزه پیش بینی شده است هنوز اتفاق نیفتاده و در واقع همچنان بر ریل پیشین در حال حرکت هستیم و نیازمند تغییر و به روز رسانی ساختارهای ذهنی قبلی و ترسیم الگویی صحیح در حوزه فرایندهای کاری و اولویتهای مرکز تحقیقات و بازنگری صحیح در این حوزه در راستای سند تحول هستیم.

رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه همچنین با بیان اینکه به بازنگری اساسی در روند امور  نیازمند هستیم و باید بدانیم که سند تحول مرجع اصلی برای تشخیص اولویت کارهای پژوهشی است افزود: تاکنون بر اساس سند تحول پژوهش هایی که کاربردی بوده و مورد نیاز است و به آنتن و تهیه کننده کمک محتوایی می نماید به میزان مطلوب اتفاق نیفتاده است و باید بازنگری مجددی در حوزه ی اولویت های مرکز انجام شود و اولویت های محتوایی 12 گانه، رویکردها و سازوکارها اولویتهای مطالعاتی مرکز تحقیقات قرار گیرد.

مظفری به نیاز مرکز طرح، برنامه و بودجه برای رفع خلاهای پژوهشی جدی که وجود دارد نیز اشاره کرد و افزود: از همکاران درخواست دارم برای ابعاد سند که برای اجرا نیازمند پیشینه ی پژوهشی است تلاش ویژه کنند. در واقع سند تحول، ادبیات جدید، نرم افزار جدید و تفکر جدید تولید کرده است و برای کاربردی شدن نیازمند پشتوانه ی پژوهشی است.

وی از اعلام آمادگی مرکز خود برای طراحی و اجرای یک جشنواره ارزیابی تجربیات موفق میان هردو حوزه نیز سخن گفت و افزود: با ایجاد یک دبیرخانه، از مدیران و کارشناسان دو مجموعه می خواهیم تا پروژه‌هایی که با موضوعات مختلف و مبتنی بر سند تحول موجب هم افزایی و تغییر اساسی می‌شوند را معرفی و اجرایی نمایند.

مظفری مقصد اصلی محتوا یعنی مخاطب را از جمله موضوعات مهم رسانه ای برشمرد که بن پایه اصلی طراحی پیام است و در ادامه افزود:  باید طراحی براساس سند تحول و مبتنی بر گونه‌های خاص مخاطب صورت بگیرد. همچنین باید بررسی کنیم تحقیقاتی که انجام می‌شود و نتایجی که بدست می آید به چه میزان کاربردی و مورد استفاده آنتن و بهره برداران قرار می‌گیرد و این میزان استفاده، شاخص اصلی تصمیم گیری برای تقویت، حفظ یا حتی حذف آن خروجی است.

مظفری در پایان از زحمات همکاران مروز تحقیقات در شرایط سخت کاری قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد با تعامل هرچه بیشتر مشکلات به تدریج برطرف شود.

تصاویر

امتیاز شما