امروز چهارشنبه  ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
یادی از قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز؛
یادی از قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز؛

بررسی رویدادهای تاریخی در «سرزمین من» رادیو فرهنگ

مشاهده ۹۳
۱۴۰۲/۱۱/۲۹- ۰۸:۰۹

برنامه «سرزمین من» با موضوع بررسی رویدادهای تاریخی و گشتی در دیدنی‌ها و موزه‌های کشور یکشنبه ۲۹ بهمن از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مجله رادیویی «سرزمین من» رویدادهای تاریخی و اجتماعی را بررسی می‌کند. این‌ برنامه از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ پخش می‌شود و به وقایع و‌ روزنگار تاریخی می‌پردازد ‌.امروز در بخش «آن‌سوی تاریخ» محمد سجادی کارشناس و تحلیلگر سیاسی به تبیین تحولات تاریخی کشور می‌پردازد. محمدرضا مختاری اصفهانی، پژوهشگر تاریخ معاصر در بخش «یادها و یادگارها»؛ مروری بر مهمترین رویدادهای سرزمین من در چنین روزی دارد. در این دو‌ بخش به قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز پرداخته می‌شود.

قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز، به قیام و تظاهرات مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶ اشاره دارد که مردم انقلابی تبریز به مناسبت بزرگداشت چهلمین روز شهدای قیام ۱۹ دی قم دست به تظاهرات زده و مدتی کنترل شهر را از دست ماموران رژیم خارج کردند، اما به دستور استاندار، ارتش وارد عمل شده و ده‌ها نفر را به شهادت و صدها نفر را زخمی نمودند و در نهایت کنترل شهر را به دست گرفتند. این قیام باعث شیوع سنت «چهلم‌ها» در کشور ایران شد و قیام مردمی را از شهری به شهر دیگر سرایت داد و به ترتیب یزدی‌ها، شیرازی‌ها، جهرمی‌ها، کازرونی‌ها و نهایتا همه ایران به پا خاستند و در آخر منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.

گفتگو با مجتبی شجاعی کارشناس سیاسی در خصوص اهمیت شرکت در انتخابات از دیگر بخش های این برنامه است.بسته صوتی برنامه به موضوع مشارکت سیاسی مردم و انتخابات اختصاص دارد و‌ بخشی نیز با عنوان «رد روباه» پخش می‌شود. همچنین در این برنامه با دکتر قریبی معاون پژوهشی پژوهشکده تاریخ معاصر گفتگو می‌شود و در ادامه نیز با توجه به برگزاری جشنواره رسانه‌های ایران پس از ۶ سال با مسئولین نمایشگاه مطبوعات دراین خصوص گپ و گفتی انجام می‌شود.

برنامه «سرزمین من» کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ به تهیه کنندگی محمدرضا حاج حیدری،کارشناسی محمد علی مومنی و گویندگی سید دانیال معنوی است که ساعت ۱۳ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز پخش می‌شود.

امتیاز شما