امروز سه شنبه  ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرزمین شعر نخستین مهمان 162 در سال جدید شد
سرزمین شعر نخستین مهمان 162 در سال جدید شد

تنوع شاعران و مضامین، امتیاز سرزمین شعر

مشاهده ۳۵۵
۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۱۴:۰۳
تعداد بازدید:355

جمعی از عوامل و دست‌اندرکاران برنامه «سرزمین شعر» که این روزها در حال پخش از شیکه 4 سیماست، با حضور در واحد ارتباط با مخاطبان (162)، به تماس‌های تلفنی علاقه‌مندان خود پاسخ دادند و در نشستی خبری که برای آنها ترتیب داده شده بود شرکت کرده و پاسخگوی سوالات مخاطبان خود بودند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در ابتدای این نشست حسین قرایی، مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی ضمن پاسداشت مقام زبان ادبیات فارسی از حضور دست‌اندرکاران برنامه سرزمین شعر به عنوان نخستین گروهی که در سال جدید در واحد ۱۶۲ حضور یافته‌اند، ابراز خوشحالی کرد و گفت: این امر نشان از اهمیت شعر به عنوان ثروت ملی دارد.

تنوع شاعران و مضامین؛ امتیاز سرزمین شعر
علی زارعان، تهیه‌کننده این برنامه نیز به ایده شکل‌گیری برنامه و سابقه یک ساله طرح اشاره کرد و گفت: طرح این کار بیش از یکسال ذهنم را به خود درگیر کرده بود و در پی آن بودم که یک ویژند دائمی طراحی کنم.
وی افزود: هر کاری پیش از سرزمین شعر تولید شده بود، برای شعر نبود و با دیدن اشتیاق و همکاری شاعران و دوستان دغدغه مند به نتیجه مشترکی رسیدیم و شبکه چهار را که آشیانه شعر بود، انتخاب کردیم.
زارعان به سختی‌های این کار نیز اشاره کرد و گفت: تنوع در مضامین شعرها، انتخاب ۶۴ شاعر از شهرستان‌ها و جمع‌بندی کار سرگروه‌ها علاوه بر سختی، مایه افتخار و جذابیت کار شد.

ساخت برنامه متفاوت در خور ادبیات
عادل زمانی، کارگردان سرزمین شعر هم با بیان اینکه وقتی این کار به بنده پیشنهاد شد از آنجاکه به دنبال ساخت برنامه متفاوتی بودم، همه کارهایم را کنار گذاشتم و تنها دغدغه‌ام سرزمین شعر شد اظهار کرد: می‌دانستم که برنامه تخصصی با محتوای شعر در تلویزیون کم است، بنابراین با تهیه‌کننده و اتاق فکر هم‌کلام و هم‌دل شدم تا برنامه در خور ادبیات این سرزمین تولید شود.

وی به موانع موجود در ساخت این برنامه اشاره کرد و گفت: همزمان چهار فرایند پیش‌تولید، تولید، پس‌تولید و پخش را پیش می‌بردیم. پیش بردن این چهار فرایند سخت بود، اما از اینکه این برنامه به خودی خود جذاب و متفاوت بود، مرا آرام می‌کرد.
کارگردان سرزمین شعر از ساخت فصل دوم آن خبر داد و گفت: در فصل دوم فراخوان گسترده‌تری خواهیم داد و از طیف‌های مختلف شاعران و مخاطبان دعوت خواهیم کرد. امیدوارم در فصل دوم شاهد برنامه متفاوت‌تری نسبت به فصل اول باشیم.

علت موفقیت سرزمین شعر  
ناصر فیض، داور سرزمین شعر هم گفت: در این که سرزمین شعر برنامه موفقی است شکی نیست و اگر دلیل واقعی آن را بخواهید می‌توانم در یک جمله خلاصه کنم: «این برنامه سابقه نداشته است.»  برنامه‌های قبلی عام‌تر بود و حدس می‌زدیم که برنامه موفقی را شاهد باشیم.
وی افزود: برنامه‌ای که از شاعران به عنوان هسته اصلی استفاده می‌کند، همانند بذری است که پاشیده شده و نباید درجا بزند، چرا که در این صورت رشدش متوقف می‌شود.
 فیض در خاتمه ابراز امیدواری کرد که فصل بعدی برنامه تغییرات چشمگیری داشته باشد.

محمود حبیبی کسبی از سر گروه‌های سرزمین شعر از شکل گیری برنامه و نقش سازنده استادان محمدعلی مودب و علیرضا قزوه تقدیر کرد و گفت: با ساخت این برنامه کمک شد شعر به میان مردم بازگردد و مردم راجع به آن نظر دهند.
محمودرضا اکرامی‌فر دیگر سرگروه این برنامه، پایه برنامه سرزمین شعر را پیوند میان دو رسانه و شعر دانست و ابراز امیدواری کرد که از ظرفیت‌های بالقوه برنامه چون سرگروه‌ها بیش از این بهره گرفته شود.

ضرورت توجه بیشتر به شعر و ادبیات
اسماعیل امینی، یکی دیگر از سرگروه‌های سرزمین شعر گفت: در هر برنامه‌ای که مربوط به شعر و زبان و ادبیات فارسی باشد با اشتیاق حضور می‌یابم و امیدوارم که رسانه بیش از این به شعر و زبان و ادب فارسی اهمیت دهد.
 وی از مدیران رسانه ملی خواست به شعر و ادبیات و ادب دوستان زمان بیشتری اختصاص دهند.
نغمه مستشار نظامی از سرگروه‌های سرزمین شعر اظهارکرد: این که رسانه ملی در دوره تحول برنامه‌ای در باب شعر ساخته، قابل تقدیر است.
وی از تجربه حضورش در واحد 162 اداره‌کل روابط عمومی صداوسیما ابراز رضایت کرد و گفت: بازخورد خوبی از مخاطبان برنامه داشتم و تصور نمی‌کردم بیننده‌هایی تا این حد تخصصی داشته باشیم.
 وی از اینکه مخاطبان از تنوع مضامین شعری رضایت داشتند به وجد آمده و گفت: مخاطبان از اینکه در برنامه از شاعران معاصر، شعر نو و سپید می‌شنوند رضایت داشتند.
مستشار نظامی‌به بخشی از نظرات مخاطبان اشاره کرد و گفت: اگر بخشی بود که این عزیزان را راهنمایی کرده و آموزش می‌داد، خیلی خوب می‌شد. پیشنهاد می‌کنم اشعار خوانده شده به صورت کتاب چاپ شوند.
فریبا یوسفی دیگر سرگروه این برنامه گفت: ایده سرزمین شعر ایده نویی بود و باعث شد مخاطبان عام و خاص جذب آن شوند. امروز که نظرات مخاطبان را شنیدم، دریافتم که با مخاطبان حرفه‌ای و ادب‌دوست روبه‌رو هستیم. این حجم از تماس‌ها به منِ سرگروه گوشزد کرد که در کارم جدی‌تر باشم.
یوسفی از تهیه‌کننده برنامه خواست در سری جدید برنامه از شاعران شناخته نشده بیشتر دعوت شود.
علی داودی و افسانه غیاثوند از دیگر سرگروه‌های  این برنامه نیز از اینکه در واحد 162 رسانه ملی حضور یافتند، ابراز خوشحالی کرده و ابارز امیدواری کرد در سری جدید برنامه از چهره شناخته نشده در باب شعر و ادب بیشتر بهره گرفته شود.

"سرزمین شعر" نخستین رقابت تخصصی در حوزه شعر معاصر ایران است که در آن 64 شاعر در هشت گروه با یکدیگر به رقابت شعری می‌پردازند و اشعارشان توسط کارشناسان متخصص و بنام حوزه شعر و ادبیات مورد داوری قرار می‌گیرد تا سرانجام با رأی و نظر داوران برنامه، شاعرِ شاعران انتخاب شود.

«سرزمین شعر» به تهیه کنندگی علی زارعان در 26 قسمت 70 دقیقه‌ای از روزهای پایانی سال گذشته تا عید سعید فطر، هر شب ساعت 22:30 از شبکه چهار سیما  پخش می‌شود. ناصر فیض، علیرضا قزوه، محمد کاظم کاظمی و علی محمد مودب داوران مسابقات این برنامه هستند و محمد مهدی سیار  اجرای برنامه را به عهده دارد.

امتیاز شما