امروز پنج شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

نون خ» به روایت سازندگان و کارشناسان؛ همدلی اقوام ایرانی زیر پرچم جمهوری اسلامی

مشاهده ۱۷۳
۱۴۰۳/۰۲/۰۲- ۰۸:۵۷

فصل پنجم سریال«نون خ» روی آنتن شبکه اول سیما رفته و همان‌گونه که قابل پیش‌بینی بود با استقبال بینندگان تلویزیون مواجه شده است. قصه نورالدین خانزاده، خانواده و دوستانش همچنان برای مردم جذاب است و سعید آقاخانی و همکارانش توانسته‌اند رضایت خاطر مخاطبان را تأمین کنند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دوربین سریال«نون خ» در فصل پنجم از مناطق غرب کشور فاصله گرفته و سودای ایرانگردی را در سر پرورانده‌ است و به این ترتیب، استان‌های کرمان و سیستان‌وبلوچستان هم به لوکیشن‌های سریال افزوده شده‌اند. یکی از نقاط قوت و تمایز«نون خ ‌۵»در قیاس با فصول قبلی این سریال، پرداخت ویژه به فرهنگ و اقوام مختلف ایرانی و بازتاب بخشی از آن در لابه‌لای قصه است.  همچنین برخی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، گردشگری و فرهنگی استان‌هایی که قصه سریال در آن‌ها می‌گذرد، برای آگاهی و آشنایی هر چه بیش‌تر مخاطبان به تصویر کشیده شده‌است.

این جاذبه‌های بصری و چشم‌نواز روایت شده از خرده فرهنگ‌های ایرانی و طبیعت زیبای کشور به یکی از نقاط قوت فصل پنجم سریال«نون خ» تبدیل شده‌است. محیط زیست، حیات وحش و مسائل مرتبط با آن نیز مانند فصول قبلی همچنان یکی از دغدغه‌های سریال«نون خ» به‌شمار می‌رود. در هر حال، با توجه به اینکه ساخت فصول متعدد در فرآیند تولید سریال‌های ایرانی قدمت چندانی ندارد و در همه موارد هم موفق نبوده‌است، ساخت پنجمین فصل از سریال«نون خ» و حفظ مخاطبانش اقدام ارزشمندی محسوب می‌شود. در این گزارش و در گفت‌وگو با عوامل«نون خ» به بررسی نقاط قوت این سریال پرداخته‌ایم و البته از رصد نظرات کارشناسان نیز غافل نبوده‌ایم.

 مهدی فرجی، تهیه‌کننده «نون خ»

همدلی قومیت‌ها زیر پرچم جمهوری اسلامی

تهیه‌کننده «نون خ» درباره استقبال از فصل پنجم این سریال به خبرنگار هفته‌نامه صداوسیما می‌گوید: تاکنون بازخوردهای خیلی خیلی مثبتی گرفته‌ام. مردم دوست دارند که می‌بینند قومیت‌های مختلف با همراهی و همدلی یک داستان را شکل داده‌اند. در این صورت، علاوه بر تماشای یک سریال جذاب می‌توانند با فرهنگ قومیت‌های مختلف از جمله کردها و بلوچ‌ها نیز آشنا و از مناطق زیبای گردشگری و صنایع دستی آن‌ها آگاه شوند. خود من به عنوان تهیه‌کننده اصلاً توقع نداشتم که با این میزان استقبال مردم از سریال مواجه شوم. مهدی فرجی درباره مشکلات ساخت سریال‌های دنباله‌دار نیز تصریح می‌کند: مهم‌ترین مشکل ساخت این سریال‌ها حفظ مخاطبان قبلی است. نباید سریال از ریتم و جذابیت بیفتد و باید بتواند رو به جلو برود تا مخاطب ریزش نکند. در واقع باید در فصل جدید یک سریال، قصه‌ای جذاب‌تر و سطح بالاتر از تولید را ارائه کنیم که کار آسانی نیست. تولید سریال به شکل زنجیره‌ای و پی در پی و دنباله‌دار، مشکلات خاص خودش را دارد.

تهیه‌کننده «نون خ» درباره سیاست‌ها و موضوعات مورد نظر در ساخت فصل پنجم این سریال خاطرنشان می‌کند: در«نون خ ۵» می‌خواستیم همدلی قومیت‌ها را در زیر پرچم جمهوری اسلامی نشان دهیم. اولویت اول و اصلی ما این مسئله بود. در مرتبه دوم، تلاش کردیم تا آداب و رسوم قوم شریف و نجیب بلوچ را وارد قصه سریال کنیم و ظرفیت‌های غنی فرهنگی و گردشگری و طبیعی بلوچستان را به نمایش بگذاریم. وی ادامه می‌دهد: در مجموع تلاش کردیم یک ایران زیبا را نشان دهیم و تأکید کنیم اگر کشورمان این‌قدر زیبا و جذاب و رنگارنگ است علتش به وجود و همزیستی همین قومیت‌ها در کنار یکدیگر بازمی‌گردد. در واقع، همین پاره‌فرهنگ‌ها در کنار یکدیگر فرهنگ اصلی کشور را ساخته‌اند.

فرجی در پاسخ به این پرسش که چرا در میان قومیت‌های ایرانی به‌ سراغ قوم بلوچ رفته‌اند، تصریح‌کرد: دکتر جبلی، رئیس سازمان صداوسیما همیشه تأکید داشته‌اند که «نون خ» با تمرکز بر قومیت کرد به قوم‌های دیگر ایرانی هم بپردازد. یکی از قومیت‌های بسیار غنی از لحاظ فرهنگی، زبان، گویش، موسیقی، جغرافیا، لباس و ...، قوم بلوچ است که در سرزمین وسیعی که تا پاکستان و هند گسترش یافته، زندگی می‌کنند. بر این اساس، با صحبت‌هایی که با آقایان: آقاخانی و وفایی داشتیم قرار شد به این قوم بزرگ بپردازیم و چند جلسه‌ای به بلوچستان سفر کردیم تا از نزدیک با سبک زندگی آن‌ها آشنا شویم. آنچه این شب‌ها می‌بینید نتیجه همین تلاش‌ها و بررسی‌ها و تحقیقات است.

تهیه‌کننده «نون خ» تأکید می‌کند: نظرات و بازخوردهای مردمی نشان می‌دهد که «نون خ 5» حتی از فصل‌های قبلی این سریال جذاب‌تر بوده و با استقبال بیش‌تری مواجه شده‌است. در این فصل سریال، علاوه بر قوم کرد از ظرفیت‌های مردم کرمان و بلوچ هم بهره گرفته‌ایم. یکی از صنایعی که می‌تواند در اقتصاد کشور گشایشی ایجاد کند و سرمایه‌ ملی محسوب می‌شود، صنایع دستی است که سال‌هاست مورد غفلت واقع شده‌. قصد داشتیم در«نون خ ۵» صنایع دستی کشور را نشان دهیم و مردم را هر چه بیش‌تر با این صنایع آشنا کنیم.

 امیر وفایی، نویسنده «نون خ»

پرداخت بیش‌تر به مشکلات مردم

 نویسندگی فیلم‌نامه «نون خ ۵»هم مانند فصل‌های قبلی این سریال برعهده امیر وفایی بوده‌است. وفایی درباره مشکلات نگارش سریال‌های دنباله‌دار یادآور می‌شود: وقتی یک سریال به فصل سوم می‌رسد کار نویسنده دشوار می‌شود، چراکه موقعیت‌ها و ویژگی‌های شخصیت‌ها لو می‌رود و جذابیت سابق را ندارند.

نویسنده سریال «نون خ» به خبرنگار هفته‌نامه صداوسیما می‌گوید: همیشه سعی کرده‌ام موقعیت‌ها را تغییر بدهم و آدم‌ها را در موقعیت‌های جدید قرار دهم و قصه‌های جدیدی خلق کنم تا برای مخاطب، یکنواخت به نظر نرسد. از سوی دیگر، تلاش می‌کنم موقعیت‌ها را به‌روز کنم تا قصه، طراوت و تازگی جدیدی برای مخاطب داشته‌باشد.

وفایی در تشریح اولویت‌هایش در نگارش فیلم‌نامه فصل پنجم «نون.خ» می‌گوید: همیشه تلاش کرده‌ام تا به دغدغه‌ها و مشکلات مردم و جامعه توجه داشته ‌باشم و ببینم مردم تحت چه فشارهایی هستند و چه چیزی آزارشان می‌دهد. همیشه خواسته‌ام تا حرف مردم را بازگو کنم و به موضوعات روز جامعه بپردازم. این روزها اولویت و دغدغه اصلی مردم مسائل اقتصادی است.

وی درباره تمرکز ویژه سریال «نون خ» بر قومیت‌ها نیز عنوان می‌کند: ما از همان فصل اول سریال بر کردها و موقعیت جغرافیایی غرب کشور تمرکز کرده بودیم، اما برای ایجاد نوآوری، در فصل پنجم به سراغ قوم بلوچ رفتیم. اصولاً در سریال‌هایی که با محوریت اقوام ساخته می‌شوند لازم است که به قومیت‌های دیگر نیز پرداخته شود و سبک زندگی و آداب و رسوم و البته مشکلات آن‌ها در پیش روی مخاطب قرار بگیرد.

نویسنده «نون خ» درباره علت پرداخت به بلوچ‌ها و روایت بخشی از قصه سریال در سیستان‌وبلوچستان نیز تصریح می‌کند: سیستان‌وبلوچستان یک استان محروم و در عین حال، بکر و کم‌تر شناخته شده‌است و به نوعی مغفول مانده و مردمانش مشکلات زیادی دارند. وفایی «نون خ ۵» را پرقصه‌ترین فصل این سریال ذکر می‌کند و می‌گوید: «نون خ ۵» به اندازه چهار سریال قصه در خود دارد و به دغدغه‌ها و مشکلات بیش‌تری پرداخته‌ا‌ست. به نظرم مردم، متن و شوخی‌های سریال را دوست دارند و از آن راضی هستند.

  ماشاالله وروایی، «عمو کاووس» سریال

آدم‌های«نون خ» واقعی هستند

 بازیگر نقش عموکاووس اعتقاد دارد که واقعی بودن شخصیت‌ها یکی از دلایل جذابیت سریال«نون خ» در همه فصول بوده است.  ماشاالله وروایی به خبرنگار هفته‌نامه صداوسیما در این باره توضیح می‌دهد: شخصیت‌پردازی درست باعث شده‌است تا شخصیت‌های سریال برای مردم باورپذیر باشند و همه بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. مردم شخصیت‌هایی مثل نورالدین، عمو کاووس، سلمان، کیوان، وحید و حتی خلیل را کاملاً باور کرده‌اند و برایشان واقعی به نظر می‌رسند. 

وروایی ادامه می‌دهد: یکی از جذابیت‌های شخصیت کاووس، شوخی‌هایی است که وحید با او می‌کند. این شوخی‌ها در ابتدا خیلی کمرنگ بود، اما هر چه گذشت با توجه به استقبال مردم پررنگ‌تر شد، تا جایی‌که شوخی‌های وحید با کاووس به یکی از جذابیت‌های سریال تبدیل شده‌است. مردم هم این شوخی‌ها را دوست دارند و برایشان جالب است. این شوخی‌ها و رابطه جالب میان کاووس و وحید، حضور این شخصیت‌ها را هم در قصه بیش‌تر کرده‌است. 

بازیگر نقش عمو کاووس می‌گوید: کاووس از آن شخصیت‌هایی است که در قصه جا افتاده و مردم دوستش دارند. البته کاووس در فصل‌های قبلی سریال نقش بزرگ‌تر جمع را داشت، اما شوخی‌های وحید یک وجه طنز هم به شخصیت او داده و متفاوتش کرده است.   وروایی درباره دشواری‌های بازی در«نون خ ۵» هم تأکید می‌کند: بازی در این فصل از فصل‌های قبلی سخت‌تر بود. ما به استان‌های کرمان و سیستان‌وبلوچستان سفر کردیم. در حالی که لوکیشن اصلی‌مان یک مینی بوس بود. دائم در حال سفر بودیم. دلمان می‌خواست فرهنگ و رسوم اقوام ایرانی را نشان بدهیم که اتفاقاً خیلی هم جذاب شده‌است، ولی واقعاً کار سختی داشتیم. وقتی به روستای خودمان هم برمی‌گردیم، می‌بینید که در چه مناطق صعب العبور و ناهمواری تصویربرداری داشته‌ایم. بخشی از قصه سریال در بازگشت به روستا مربوط به کولبرها و مشکلاتشان می‌شود. این سکانس‌ها در ارتفاعات فیلم‌برداری می‌شد و ما بازیگران هم حضور داشتیم، حتی بعضی از بچه‌های بازیگر دچار آسیب هم شدند. در مجموع، همه عوامل برای«نون خ» سنگ تمام گذاشتند.

 ساناز سماواتی، بازیگرنقش «تانیا»

 توجه ویژه به فرهنگ اقوام ایرانی

 ساناز سماواتی از جمله بازیگرانی است که در فصل پنجم«نون خ» به این سریال اضافه شده و در آن نقش‌آفرینی کرده‌است. سماواتی که نقش یک زن سالخورده و معلول را در فصل پنجم«نون خ» بر عهده دارد، درباره حضورش در این سریال به خبرنگار صداوسیما می‌گوید: استقبال مردم از فصول قبلی سریال را دیده بودم و وقتی پیشنهاد بازی در«نون خ» را دریافت کردم مشتاقانه پذیرفتم. از سوی دیگر، دلم می‌خواست با آقایان: سعید آقاخانی و مهدی فرجی هم همکاری کنم.

 بازیگر نقش تانیا درباره این شخصیت نیز توضیح می‌دهد: یکی از جذابیت‌های حضورم در «نون خ» نقش متفاوت و خاصی بود که بر عهده داشتم. این نقش برای خودم هم چالش برانگیز بود. نقش زنی که در ابتدا سالخورده و معلول به نظر می‌رسد و روی ویلچر است، اما بعد مشخص می‌شود که مأمور بوده و اصلاً ناتوان نیست، بلکه برای همراهی با گروه نورالدین خانزاده به این شکل و شمایل درآمده‌است. چنین نقشی برای هر بازیگری جذاب و چالش‌ برانگیز است و دوست دارد ایفاگرش باشد.

سماواتی با اشاره به استقبال از فصل جدید «نون خ» عنوان می‌کند: در این مدت بازخوردهای خیلی خوبی از مردم گرفته‌ام که برای خودم هم جالب بوده‌است. مثلاً درباره نقش تانیا صحبت می‌کنند، آن‌هم در صورتی که نقش‌ بلندی نبود و در مجموع، در سه قسمت سریال حضور داشتم. این نشان می‌دهد که سریال دیده می‌شود و مردم دنبالش می‌کنند. وی از پرداخت به اقوام ایرانی به عنوان یکی از جذابیت‌های سریال«نون خ» یاد می‌کند و می‌گوید: در فصل پنجم «نون خ» به اقوام ایرانی و آداب و رسوم و فرهنگشان توجه ویژه‌ای شده‌است که بسیار ارزشمند به نظر می‌رسد. حتی تلاش شده که به نوع پوشش اقوام و سوغاتی‌های هر منطقه هم پرداخته شود، بدون آنکه به کلیت قصه سریال، لطمه‌ای وارد آید. این موضوع به‌خصوص درباره زنان بلوچ که در سریال می‌بینیم نمود بیش‌تری دارد و واقعاً ارزشمند است. قطعاً پرداختن به اقوام ایرانی برای مردم هم جذاب است و معمولاً از آن استقبال می‌کنند.

 این بازیگر یادآور می‌شود: توجه ویژه آقای آقاخانی به فرهنگ اقوام ایرانی برای خود من هم خیلی جالب بود و واقعاً خوشحالم که با این گروه همکاری داشته‌ام. خودم هم به سفر و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف مردم ایران علاقه زیادی دارم و دوست دارم هرچه بیش‌تر با این فرهنگ‌ها آشنا شوم.‌

 

 

تصاویر

امتیاز شما