امروز جمعه  ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
محمد حسین خسروجردی، تهیه کننده رادیو صبا عنوان کرد:
محمد حسین خسروجردی، تهیه کننده رادیو صبا عنوان کرد:

جشنواره‌ها به جمع آوری آثار فاخر کمک می‌کند

مشاهده ۹۳
۱۴۰۳/۰۲/۰۴- ۱۵:۰۵

محمد حسین خسروجردی، کاندیدای این دوره از جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک معتقد است وجود چنین جشنواره‌هایی به جمع شدن آثار فاخر کمک می‌کند و در نهایت منجر به این می‌شود که گنجینه ای از آثار را داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محمد حسین خسروجردی، تهیه کننده رادیو ایران، صبا و آوا و پیام در سومین دوره از جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با عنوان اثر «عصر صبا» از رادیو صبا نامزد بخش برنامه‌های مستمر ترکیبی شده است. او درباره این جشنواره و آثارش در گفتگوی اختصاصی به برنا گفت: سال گذشته در جشنواره پژواک در بخش گویندگی دو اثر(مستند) ارسال کردم و هر دو اثر نامزد دریافت جایزه شد. امسال در بخش برنامه‌های مستمر و ترکیبی از رادیو صبا برای برنامه عصر صبا به مرحله نهایی راه پیدا کردم.

وی با بیان مهم ترین ویژگی این اثر که به مرحله پایانی راه پیدا کرده است، افزود: با توجه به ماهیت و ذات اصلی شبکه صبا که طنز است، در این برنامه هم تلاش شده یک فضای سرگرمی و شاد عصرگاهی برای مخاطبان فراهم شود. نقد منصفانه با چاشنی طنز که به مشکلات اشاره می‌کند. خسروجردی جشنواره را زمینه ساز انگیزه در برنامه سازان دانست و بیان کرد: جشنواره پژواک موجب شده تا برنامه سازان خوب و دقیق تر از گذشته به اطرافشان نگاه کنند، چرا که هر موضوعی بی اهمیتی در ابتدای به امر می تواند یک سوژه مهم و خوب برای خلق مستند باشد. برنامه سازان باید با وسواس فکری بیشتری نسبت به موضوع نگاه کنند و اطلاعات میدانی صحیح از موضوع به دست بیاورند و در نهایت عنصر مهم در مستند سازی، یعنی خلاقیت را به کار گیرند و یک اثر هنرمندانه بر پایه واقعیت بسازند که شنیدنی باشد و مخاطب را با خودش همراه کند.

تهیه کننده عصر صبا بر این باور است: جشنواره می تواند موتور محرک افراد شود تا انگیزه لازم را به دست بیاورند و دست به کار ساخت مستند شوند، چرا که در فضای رقابتی، افراد با انگیزه بالاتری نسبت به شرایط عادی تلاش خواهند کرد و در نهایت شاهد تنوع در آثار خواهیم بود. خسروجردی افزود: به نظرم یک مستند در ابتدا باید یک موضوع خاص داشته باشد، موضوعی که بتواند به قدری کشش داشته باشد تا مخاطب بعد از شنیدن روایت سر جای خودش میخکوب شود. موضوعات درست و در عین حال جذاب برای یک مستند یعنی همان سوژه بکر که مستند ساز به آن نیاز دارد. پس از انتخاب سوژه یک نقشه راه که بتواند روایت های متعدد را به درستی بیان کند و رنگ بندی خوبی داشته باشد تا مخاطب از شنیدن ادامه برنامه منصرف نشود.

نامزد این دوره از جشنواره پژواک خاطرنشان کرد: برخی مواقع سوژه‌ها و موضوعات بکر و ناب، فدای پرداخت اشتباه می‌شود. دقیقا وظیفه مستند ساز این است بتواند روایت را که به ذات خودش مستند و واقعی است، برای همه شنیدنی کند. مستند ساز یک هنرمند و هنرمند هم کسی است که اول هنر را خوب می‌شناسد و سپس هنرمندانه آثار هنری را خلق می‌کند.خسروجردی از برگزاری این گونه جشنواره‌های ابراز خرسندی کرد و افزود: امیدوارم جشنواره‌هایی شبیه به جشنواره پژواک بیشتر و بیشتر شود، چرا که وجود این جشنواره‌ها به جمع شدن آثار فاخر کمک می‌کند و در نهایت منجر به این می‌شود که گنجینه ای از آثاری را داشته باشیم، که در آینده سرمایه اصلی صدا خواهد بود، چرا که تنها صداست که می‌ماند.

امتیاز شما