امروز دوشنبه  ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
پژوهشگر معماری در رادیو فرهنگ؛
پژوهشگر معماری در رادیو فرهنگ؛

برای بازنگری معماری کشور باید وزارتخانه معماری و شهرسازی تشکیل شود

مشاهده ۸۸
۱۴۰۳/۰۲/۰۹- ۱۰:۰۸

یک پژوهشگر معماری در رادیو فرهنگ گفت: برای اصلاح معماری در کشور "وزارت راه و شهرسازی" باید تبدیل به دو "وزارتخانه راه و حمل‌ونقل" و "وزارتخانه معماری و شهرسازی"شود .

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، نقره کار، نظریه پرداز و پژوهشگر معماری، در برنامه «پویش» رادیو فرهنگ ضمن گذری بر تاریخچه‌ ی معماری ایران از گذشته تا امروز گفت: قبل از انقلاب، در "معماری"، از نظر مهندسی عقب‌افتاده بودیم، و هویت ایرانی-اسلامی وجود نداشت، و تقلید نامناسب از فرهنگ غربی رایج بود، و در "شهرسازی"، زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و سرانه‌های خدماتی بسیار ناچیز و عقب مانده بود.

وی ادامه داد: بعداز پیروزی انقلاب اسلامی و زمان دفاع مقدس هم، دولت که توان کمک به شهرداری‌ها را نداشت مسئله "خودکفایی شهرداری‌ها" را مطرح کرد و متاسفانه در آن زمان از یکسو با موج مهاجرت روستاییان به شهرها، و مهاجران جنگی به تهران و کلان شهرها مواجه شدیم، و ازسوی دیگر، اقتصاد مردم هم مناسب نبود، لذا شهرداری‌ها بجای "اخذ عوارض زیاد" به "تراکم فروشی، تغییر کاربری زمین، و تخلف فروشی" روی آوردند.

این کارشناس افزود : بعداز جنگ هم، بجای اصلاح رویه‌های قبلی و جلوگیری از مهاجرت به کلانشهرها و کمک دولت به توسعه روستاها و شهرهای کوچک در مراکز تولیدی، و افزایش عوارض در کلانشهرها(برای ایجاد مهاجرت معکوس)، همان رویه غیرعلمی، غیراقتصادی، غیر ایرانی-اسلامی، و غیرانسانی فروش تراکم، تغییر کاربری زمین‌های خدماتی، و تخلف فروشی ادامه پیدا کرد، که باعث بروز بحران‌های محیط زیستی، طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و... شد.

نقره کار در بخش دیگری از صحبتهای خود تقلید و ترجمه‌ای بودن محتوای دروس معماری دانشگاهی، را ضعف در حوزه آکادمیک معماری دانست و گفت: متاسفانه غالب محتوای دروس معماری دانشگاهی، ترجمه‌ای، و بدون توجه به هویت ایرانی-اسلامی است، که باید بازبینی و اصلاح شود، و برای اساتید، دوره‌های تخصصی هم‌افزایی و هم‌اندیشی برای هویت ایرانی-اسلامی ایجاد کرد.

وی با تاکیدبر ضرورت ازبین بردن مافیای قدرت و ثروت در مساله معماری گفت: برای ساماندهی حوزه معماری کشور باید کارگروه‌های تخصصی دانش بنیان با تاکید بر هویت ایرانی-اسلامی‌بر امور معماری و شهرسازی نظارت و اشراف داشته باشند، و مدیران و مسئولان حوزه معماری و شهرسازی نیز متخصص بر این رشته و با آگاهی از هویت ایرانی-اسلامی‌باشند.
نقره کار همچنین با تاکید برضرورت جداسازی امور "راه و حمل‌ونقل"، از "شهرسازی" گفت: "وزارت راه و شهرسازی" باید تبدیل به دو "وزارتخانه راه و حمل‌ونقل" و "وزارتخانه معماری و شهرسازی" شود؛ چون مباحث این دو با هم متفاوت است؛ مساله راه و حمل و نقل، "مهندسی" است و "معماری و شهرسازی" بیشتر میان دانشی است و علوم انسانی، اجتماعی و هنر است.

پویش برنامه ای چالشی با پیگیری دغدغه‌های فرهنگی اجتماعی مردم روزهای زوج ساعت ۸ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

امتیاز شما