امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
پرتره استاد احمد سمیعی در حکایت دل شبکه ۴
پرتره استاد احمد سمیعی در حکایت دل شبکه ۴

یکصدمین سالروز تولد استاد زبان و ادبیات فارسی در «حکایت دل» شبکه4

مشاهده ۴۳۰
۱۳۹۹/۱۲/۱۱- ۱۱:۱۸
تعداد بازدید:430

سومین قسمت از فصل دوم مجموعه مستندهای «حکایت دل»، پرتره مستند «میراث دار فرهنگ و ادب » است که دوشنبه 11 اسفند ساعت ۲۱ پخش می‌شود و به معرفی استاد احمد سمیعی گیلانی اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این قسمت از سری مجموعه مستندهای حکایت دل به زندگی استاد سمیعی، پدر ویراستاری و نقد ادبی، نویسنده، پژوهشگر، مترجم و چهره ماندگار و استاد بی بدیل زبان و ادبیات فارسی می‌پردازد. احمد سمیعی گیلانی( زادهٔ ۱۱ بهمن ۱۲۹۹) مترجم و نویسندهٔ ایرانی و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. سمیعی در رشتبه دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت گذراند و سپس وارد دانشگاه تهران شد. در اواخر دههٔ ۱۳۴۰ به‌عنوان ویراستار در مؤسسه انتشارات فرانکلین آن زمان مشغول خدمت شد و به‌موازات آن دورهٔ کارشناسی‌ارشد زبان‌شناسی را در دانشگاه تهران می‌گذراند. او در کنار حرفهٔ ویراستاری، چند کتاب در زمینهٔ آیین نگارش و ویرایش تألیف‌کرد و مقاله‌های ارزشمندی را در مجلات متعددی نظیر پیک جوانان، کتاب امروز و رودکی به چاپ رسانید. سمیعی کار ترجمه را با برگرداندن رمان دلدار و دلباخته، از ژرژ ساند شروع کرد و بعداً آثاری را از نویسندگان بزرگی مانند ژرژ پرک و گوستاو فلوبر به فارسی برگرداند. او تا خرداد ۱۳۹۸ سردبیری نشریهٔ نامهٔ فرهنگستان را بر عهده داشت.

برنامه«حکایت دل» به تهیه کنندگی علیرضا حسینی و کارگردانی بیژن شکرریز، در قالب مستند از زندگینامه، پرتره علمی و حرفه‌ای اساتید فاخر و مشاهیر معاصر کشور، دوشنبه‌ها ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

امتیاز شما