امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

فرونشست زمین‌ های ایران زیر ذره‌بین «چرخ»

مشاهده ۱۹۰
۱۴۰۰/۰۸/۰۹- ۱۳:۳۳

یکشنبه ۹ آبان برنامه «چرخ» به بررسی آسیب‌ های پدیده‌ فرونشست زمین اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این قسمت از «چرخ»، پویا پاک‌ نژاد، مجری-کارشناس بخش‌ «تازه‌ ها» با محمود حاج‌ زمان، روزنامه‌ نگار علم درباره تازه‌‌ ترین خبرهای دنیای علم و کشف سیاره‌ ای از کهکشانی دیگر گفت‌ و گو می‌کند.
در بخش دیگری از «چرخ»، دکتر سید داریوش طاهرزاده، دکترای شیمی و مدرس دانشگاه تهران با مجتبی بصیری، پژوهشگر مخاطرات و بحران درباره‌ی این پرسش گفت‌ و گو می‌ کنند که «چرا باید نگران پدیده‌ «فرونشست زمین» باشیم؟
علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در روزهای اخیر اعلام کرد ایران رتبه‌ چهارم فرونشست زمین در دنیا را دارد و اگر همین حالا اقدامات لازم صورت نگیرد، ایران سرزمینی غیرقابل زیست می‌ شود.
اگر وضعیت در کشور از نظر تعداد چاه‌ ها، برداشت آب از سفره‌ های زیرزمینی و مدیریت نکردن کشت همین گونه پیش برود، همچنین میزان ریزش‌ های آسمانی هم در همین وضعیت باشد، کمتر از ۱۰ سال برای جبران فرونشست زمین فرصت داریم. در تمام ۶۱۰ دشت در کشور فرونشست اتفاق می‌ افتد و عوارض بسیار خطرناک زیست‌محیطی دارد.
در بخش دیگری از این قسمت «چرخ» گزارش‌ حافظ آهی از دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز و گفت‌ و گوی او با دکتر فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز روی آنتن می رود.
فصل هشتم مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌  زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌ کند.
«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت 19 به‌ صورت زنده و به مدت ۵۰ دقیقه از شبکه‌ چهار سیما پخش می‌ شود.
مجری «چرخ» محمدرضا مقدسیان است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌ کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

امتیاز شما