امروز چهارشنبه  ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

تقویم تاریخ جنگ در «مثبت نگاتیو» ورق می خورد

مشاهده ۱۴۳۷
۱۴۰۰/۰۸/۱۸- ۱۱:۴۳

شبکه مستند ضبط فصل جدید دو برنامه « نگاتیو» و «مثبت نگاتیو» را در یکی از سوله‌ های اداری و انبار شهرک سینمایی ایران (زنده یاد علی حاتمی) آغاز کرده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «مثبت نگاتیو» شبکه مستند سیما، برنامه گفت و گو محوری است که به مسائل زمان جنگ و موضوعاتی که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده و یا بعد از جنگ مطرح شده است، می‌پردازد.
شبکه مستند یکی از شبکه‌ های سیماست که با تغییر کاربری یکی از سوله‌ های اداری و انبار شهرک سینمایی توانسته است از این مکان برای ضبط برنامه‌های خود استفاده کند و دو برنامه « نگاتیو» و «مثبت نگاتیو» هم اکنون در این استودیوها در حال ضبط و تولید است.
سعید صفار مدیر طرح و برنامه درباره ساختار برنامه «مثبت نگاتیو» گفت: ساخت «مثبت نگاتیو» از برنامه ای با عنوان «نگاتیو» الهام گرفته است. «نگاتیو» یک میان برنامه 10 دقیقه ای است که از حدود یک سال گذشته روی آنتن شبکه مستند است و تصاویر کمتر دیده شده از هشت سال دفاع مقدس با موضوعات متفاوت را به تصویر درمی آورد.

در این برنامه تصاویری پخش می‌شود که ممکن است بینندگان بارها آن را از قاب تلویزیون مشاهده کرده باشند اما اطلاعات دقیقی از آن ندارند از این رو کارشناس برنامه درباره آن اطلاعاتی به مخاطبان می دهد.

مجموعه برنامه «نگاتیو» به نوعی تقویم تاریخ جنگ است که به معرفی چهره‌ها و شخصیت های دوران جنگ تحمیلی همچون شهید اسماعیل دقایقی، شهید ولی‌الله فلاحی، آیت الله طالقانی، شهید صیاد شیرازی، شهید یوسف کلاهدوز و ...می‌پردازد و درخصوص عملیات های زمان جنگ آنان توضیحاتی ارائه می‌کند.

محمدعلی صمدی به عنوان مجری - کارشناس این برنامه نیز بعد از پخش تصاویری از عملیات و فرماندهان جنگی به تشریح اتفاقات رخ داده می‌پردازد.
از آن جایی که این برنامه مخاطبان فراوانی داشت عوامل ساخت تصمیم گرفتند برنامه ای جامع تر با محور و بازخوانی هشت سال دفاع مقدس تهیه کنند تا به مباحث اصلی و موضوعاتی که بعد از اتمام جنگ، کمتر به آن پرداخته شده، اختصاص داده شود و با صراحت لهجه آن را بیان کنند.

تهیه کنندگی برنامه «نگاتیو» را اکبری  بر عهده دارد که از شنبه تا پنجشنبه پخش می‌شود و تاکنون دو فصل از آن روی آنتن رفته است و فصل سوم آن هم به زودی پخش می‌شود و هم اکنون در مرحله تدوین قرار دارد.

«مثبت نگاتیو» عنوان مجموعه‌ای مستند با موضوع دفاع مقدس است که شبهات مطرح شده در حوزه دفاع مقدس را پاسخ می دهد و دلیل ساخت آن، پاسخ به برخی شبهه‌ افکنی‌ هایی است که در شبکه‌ های معاند و بیگانه، پیرامون جنگ صورت می‌ گیرد.

«مثبت نگاتیو» برنامه ای مصاحبه ‌محور است که البته از تصاویر آرشیوی هم در آن استفاده شده است. برای مصاحبه‌ ها نیز ۱۰ نفر در نظر گرفته شده‌اند تا به سئوالات، پاسخ دهند.

قسمت های ابتدایی برنامه «مثبت نگاتیو» به غائله کردستان اختصاص دارد و در این قسمت ها، رویدادهای این مقطع زمانی بازگو می‌شود و قسمت های بعد نیز سال های بعدی و اتفاقات آن دوران‌ها را مرور می‌کند کما این که آیتم های مختلفی هم در برنامه طراحی شده است.

صفار ادامه داد: در تلاش هستیم که دو برنامه «نردبان» و «به اضافه مستند» شبکه مستند را در همین سوله که هم اکنون به استودیو تبدیل شده است، ضبط کنیم.

برنامه 55 دقیقه ای «مثبت نگاتیو» با اجرای مهدی بختیاری و نجریگری و کارشناسی محمدعلی صمدی روی آنتن می رود.

برنامه «مثبت نگاتیو» به تهیه کنندگی مصطفی فتاحی و کارگردانی محمدطه امیری یکشنبه‌ها ساعت 10 از شبکه مستند پخش می‌شود.

امتیاز شما