امروز پنج شنبه  ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

ثبت دانش و مهارت آسیاب های آبی سوژه امروز «هفت اورنگ»

مشاهده ۱۳۵
۱۴۰۰/۰۹/۱۰- ۰۸:۵۴

ثبت ملی دانش و مهارت آسیاب های آبی، موضوعی است که رادیو فرهنگ در برنامه «هفت اورنگ» چهارشنبه ۱۰ آذر مطرح می کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «هفت اورنگ» که به معرفی ثبت ملی و جهانی میراث ناملموس ایران زمین اختصاص دارد، امشب ثبت ملی دانش و مهارت آسیاب های آبی بررسی می‌شود.

آب را باید سرمنشا تمدن بشری دانست. هر جا که آب بود، مردم نیز گرد هم می آمدند و خانه‌هایشان را در اطراف آن بنا می‌کردند. اختراع های آبی مثل قنات و بند، خیلی زود مرزهای ایران را در نوردید و به اقصی نقاط جهان راه یافت. به طوری که قنات، به عنوان نمودی از هوش بشری نیز در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است‌.
مجموعه آبشارها و آسیاب‌های آبی شوشتر، یکی از بخشهای سیزده‌گانه سیستم آبی تاریخی شوشتر(سازه‌های آبی شوشتر) است . این مجموعه به همراه دوازده اثر دیگر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیرماه ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا، با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵، با عنوان سیستم آبی تاریخی شوشتر به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسیده‌اند.
همچنین حمام تاریخی و آسیاب آبی شهر نیاسر که از نظر کارشناسان و تحقیقات به عمل آمده و نوع معماری به کار رفته در این بنا، حکایت از آن دارد که این حمام و آسیاب در دوران صفویه ساخته شده، نیز در این برنامه مورد توجه قرار می‌گیرد.
در این برنامه با عباس تراب زاده، کارشناس و مسئول میراث فرهنگی استان اصفهان و شهرستان کاشان نیز درباره آسیاب های آبی گفت و گو می‌شود.
برنامه «هفت اورنگ» را می توانید به تهیه کنندگی حسین رحمانی و اجراکارشناسی، نویسندگی و پژوهش و ‌مشاور محتوایی سیدحامد موسوی، ساعت 21 از گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ دنبال کنید.

امتیاز شما