امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
رای اعتماد دوباره اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه به صدا و سیمای ایران
رای اعتماد دوباره اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه به صدا و سیمای ایران

نماینده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، رئیس کمیته فنیABU شد

مشاهده ۳۰۷
۱۴۰۰/۱۰/۰۱- ۱۰:۴۰
تعداد بازدید:307

برای دومین بار و با رای اعضای اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه، نماینده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، رئیس کمیته فنیABU شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، نماینده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای دومین بار در رای گیری اعضای اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه موسوم بهABU، به عنوان رئیس کمیته فنی این اتحادیه انتخاب و این کرسی مهم در اختیار ایران باقی ماند.

مهندس حمید دهقان نیری که به مدت سه سال به عنوان نماینده سازمان و ریاست کمیته فنی در ABU فعالیت دارد با اعلام تمدید دو ساله این جایگاه گفت: ایران به دلیل نقش فعال و گسترده در این اتحادیه، همواره جزء اعضای اصلی این اتحادیه بوده است و این جایگاه، فرصت مناسبی برای تعامل بیشتر با اتحادیه ABU به وجود آورده که در بر گیرنده منافع بسیاری برای سازمان صداوسیما است.

وی ادامه داد: در جایگاه ریاست کمیته فنی ABU هم اکنون تعامل خوبی با دیگر اتحادیه‌های رادیو تلویزیونی بین المللی مانند EBU و نیز اتحادیه جهانی WBU ( World Broadcast Union ) وجود دارد و سازمان بطور رسمی در جلسات آنها نیز حضور دارد و نقشی تاثیر گذار در مبادله سندهای فنی و دریافت آخرین استانداردهای پخش و تولید داریم؛ همینطور با سمپوزیوم و انجمن‌های رادیویی و تلویزیونی و استاندارد همچون DVB و DRM در گفتگو و تعامل بدون واسطه هستیم که این فرصت خوبی برای حوزه فنی سازمان پیش آورده است.

رئیس کمیته فنیABU  مهم ترین موضوع کمیته فنی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه را ارتقاء دانش فنی بین اعضاء، تبادل و انتقال اطلاعات و فناوری‌های جدید برشمرد و افزود: با برقراری ارتباط با شرکت ها و رادیو تلویزیون‌ها، این جایگاه باعث معرفی و شناساندن رسانه ملی و توانمندی‌های ما در سطح بین الملل نیز می‌شود.

دهقان نیری ادامه داد: این کمیته هر سال اجلاس سالانه خود را با حضور سازمان‌های عضو و میهمانان دیگر اتحادیه‌های فعال از جملهEBU  برگزار کرده و دستاوردها، فناوری‌ها و اطلاعات جدید را بصورت مقاله و پژوهش چاپ و... عرضه می‌کند و در قالب چهار عنوان جایزه از برگزیده‌ها تجلیل می‌شود که در رویداد سالیانه ماه گذشته این اتحادیه، معاونت توسعه و فناوری رسانه ملی توانست جایزه مهندسی برتر ABU که از مهم ترین این جوایز به شمار می رود را کسب کند همچنین در افتخاری دیگر، مقاله ارسالی اداره کل تحقیقات و جهاد خودکفایی معاونت توسعه و فناوری رسانه به عنوان یکی از سه مقاله برتر ABU انتخاب شد.

وی در ادامه با بیان اینکه کمیته فنی این اتحادیه جهانی علاوه بر تعامل با اعضای خود، به کشورهای درخواست کننده مشاوره فنی و ارائه خدمت می دهد، گفت: کشور عزیزمان ایران نیز در بخش فنی با ارسال اساتید فرهیخته و ارائه مشاوره‌های سطح بالا توانسته است کمک شایانی به کشورهای مختلف کند.

رئیس کمیته فنیABU  ادامه داد: در این کمیته نظرات مشترک اعضاء در مسائل فرکانسی جمع آوری و به مبادی قانونی اعلام می‌شود که چالش حفظ باند UHF یکی از دستور کارهای مهم این کمیته فنی به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه گردهمایی امسال اتحادیه بصورت مجازی برگزار شد، اضافه کرد: دبیرخانه ABU در مالزی قرار دارد که مقرر شده در اسفندماه سال جاری در این کشور گردهمایی DBS با سخنرانی‌ها و مقاله‌های متنوعی با محتوای فنی مرتبط با برودکست که بحث روز دنیای صنعت رسانه است نیز برگزار شود.

دهقان نیری به چهار سر فصل مهم و مورد مطالعه توسط کمیته فنی ABU اشاره کرد و افزود: در بخش تولید فنی در مورد پروژه‌های تعریف شده به تبادل نظر می‌پردازند و بر همین اساس مقاله‌ها و یا راهنمای فنی در بین اعضاء منتشر می‌شود.

وی، مباحث انتقال صداوتصویر را سرفصل دوم این کمیته دانست و گفت: این بخش مربوط به فناوری جدید ارسال صدا و تصویر است و فرستنده‌ها نیز در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ سرفصل چهارم این کمیته بخش آموزش اعضا به شمار می رود که مربوط به توسعه آموزش در بین اعضاء است و با برنامه‌های متعدد همچون سمینار، ورک شاپ و... صورت می‌گیرد.

گفتنی است، اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه موسوم به ABU دارای ۲۷۶ عضو از ۷۶ کشور جهان است و سه میلیارد مخاطب در کشور‌های مختلف را در بر می‌گیرد. آغاز به کار این اتحادیه از سال 1964 بوده که به منظور ارتقاء و پیشرفت رادیو تلویزیون‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه، در بخش های مختلفی همچون آموزشی، فنی، حقوقی و نیروی انسانی اعضاء فعالیت می‌کند.

امتیاز شما