امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

عوامل موثر بر فاصله بین ازدواج و فرزندآوری در «قلمرو فرهنگ»

مشاهده ۱۳۹
۱۴۰۰/۱۰/۲۵- ۰۸:۰۹

بررسی عوامل موثر بر فاصله بین ازدواج و فرزندآوری، موضوعی است که رادیو فرهنگ شنبه 25 دی در برنامه «قلمرو فرهنگ» درنظر گرفته است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، باروری و فرزندآوری مهم‌ترین عامل تأثیرگذار به‌روی نوسانات جمعیتی است، رفتارهـای فرزندآوری یـک جامعه را به‌روش‌های مختلفی می‌توان بررسی کرد، یکی از این روش‌ها بررسی مـدت زمـان ازدواج تـا تولد فرزند اول است.

فاصـله‌گـذاری کوتاه و شناخت عوامل مؤثر در افـزایش فاصله ازدواج تا نخستین تولد برای جامعـه دارای اهمیت است، زیرا تأخیر در تولـد نخستین فرزنـد به معضلاتی همچون کاهش باروری منجر می‌شود، از این رو اگر افـزایش تـأخیر در تولـد اول بـه جبـران تعـداد فرزندان دلخواه در سال‌های آینده، تـأثیری بـر بــاروری کــل نداشــته باشــد، اما باعــث بــروز تفاوت‌هایی در بـاروری مقطعـی و سلامتی مادران مـی‌شـود.
در برنامه «قلمرو فرهنگ» دکتر علی پژهان، استادیار جمعیت شناسی به عنوان کارشناس حضوری این برنامه و دکتر مریم اردبیلی، آینده پژوه و دکتر مجید ابهری، رفتارشناس نیز در ارتباط تلفنی در بخش کارشناسی همراه برنامه هستند تا با بررسی عوامل موثر بر فاصله بین ازدواج و فرزندآوری، به ارائه راهکار برای بهبود وضعیت فرزندآوری در کشور بپردازند.
عوامل موثر بر فاصله بین ازدواج و فرزندآوری، نتایج آن و ارائه راهکارهای بهبود آمار فرزندآوری موضوعاتی هستند که در  برنامه «قلمرو فرهنگ» به آن اشاره می‌شود.
برنامه «قلمرو فرهنگ» به تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فر و گویندگی پیمان شیخی، امروز ساعت ۱۰:۳۰ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

امتیاز شما