امروز شنبه  ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

«میراث دار فرهنگ و ادب» در شبکه چهار سیما

مشاهده ۱۷۹
۱۴۰۰/۱۱/۰۴- ۰۹:۴۷

زندگی حرفه ای استاد احمد سمیعی (گیلانی) عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، به مناسبت یکصدو یکمین زادروزش از قاب «حکایت دل» شبکه چهار سیما، دوشنبه چهارم بهمن، پخش می شود.

به گزارش روابط عمومی‌ رسانه ملی، فیلم مستند «میراث دار فرهنگ و ادب» به استاد احمد سمیعی (گیلانی)، استاد، مترجم، نویسنده وعضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، اختصاص دارد‌.
احمد سمیعی گیلانی 11 بهمن 1299 ش در محله سنگلج تهران زاده شد. تحصیلات ابتدایی را در رشت گذراند. پس از اتمام دوره دبیرستان و اخذ نشان درجه دو علمی، در امتحان ورودی دانشکده فنی دانشگاه تهران شرکت کرد و با رتبه نخست پذیرفته شد. اما به دلیل علاقه وافر به ادبیات از تحصیل در دانشکده فنی سرباز زد. آنگاه وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد و از محضر استادانی چون ملک الشعرای بهار، بدیع الزمان فرزانفر، کاظم عصار، یحیی مهدوی، علی اکبر سیاسی و ... بهره مند شد.
سال 1321 به تشویق استاد فرزانفر وارد دوره دکترای زبان و ادب فارسی شد و هم زمان در راه آهن مشغول به خدمت شد. اما به سبب فعالیت مخفیانه سیاسی تحصیل و کار را رها کرد و به دانشگاه افسری رفت. در پی آن به دفعات دستگیر شد و بیش از سه سال از عمر خویش را در زندان گذراند. سال 1334 بار دگر به کسب علم روی آورد و نزد بزرگانی چون کیا، مدرس رضوی، صیاح و مقدم علوم ادبی آموخت و موفق به اخذ فوق لیسانس زبان شناسی شد. سال 1345 به خدمت راه آهن بازگشت ولی دیری نپایید که ساواک طی نامه محرمانه ای ادامه خدمت وی را به مصلحت ندانست و برای او حکم آماده به خدمت صادر شد. درآن سال ها در مؤسسه انتشارات فرانکلین مشغول ویرایش شد. پس از انقلاب اسلامی نیز در نشریات، مؤسسات و مراکز نشر ازجمله: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، مؤسسه مطالعات علمی و فرهنگی، مرکز نشر دانشگاهی، دانشنامه جهان اسلام، شورای عالی ویرایش صدا و سیما و انتشارات سروش، نشر دانش و... به سمت ویراستار و سرپرست بخش ویرایش و همچنین مشاور علمی اشتغال ورزید.
تدریس دروس ادبی و ویرایش در دانشگاه‌های تهران، تربیت معلم، گیلان و دانشگاه آزاد رشت، عضویت در فرهنگستان زبان و ادب فارس و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان هیئت علمی، سرپرستی فرهنگ آثار ایرانی- اسلامی و سردبیری نشریه نامه فرهنگستان، مدیریت گروه ادب معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی و داوری کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، کتاب فصل و جایزه ادبی پروین اعتصامی از اشتغالات اوست.
چهره ماندگار ادب و فرهنگ ایران، برگزیده جشنواره فارابی و جشنواره نقد کتاب نیز از افتخاراتی است که در کارنامه او به چشم می خورد. ترجمه، تألیف و ویرایش بیش از 100 عنوان کتاب و ده‌ها مقاله علمی و پژوهشی در مجلات معتبر علمی حاصل سال ها فعالیت علمی وی است

مجموعه مستند «حکایت دل» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیماست که هر دوشنبه ساعت ۲۱ به یک استاد عالیقدر عرصه ادب و فرهنگ و هنر اختصاص دارد.
این برنامه سه شنبه‌ها ساعت ۱۴ و جمعه ظهر بازپخش می‌شود.

کارگردان مستند «حکایت دل» بیژن شکرریز، تهیه کننده علیرضا حسینی، مشاور علمی دکتر شهین اعوانی، طراح سوال و پژوهشگر محبوبه کلانتری و تدوینگر آن راضیه فرمانی است.

امتیاز شما