امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

یک مناظره عصبی در «چرخ»!

مشاهده ۲۳۸
۱۴۰۰/۱۱/۱۱- ۱۲:۳۹

برنامه «چرخ» به موضوع تاثیرگذار بودن یا نبودن نوروفیدبک می پردازد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در بخش‌ «تازه‌ها» مریم رجبی‌فقیهی، زیست‌شناس تکاملی، به این سوال پاسخ می‌دهد: «چرا می‌خوابیم؟».
در بخش دیگری از «چرخ»، پویا پاک‌نژاد، دانش آموخته‌ی علوم شناختی با کتر محمدعلی نظری، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر محمدعلی نظری، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره‌ی علمی‌بودن یا نبودن نوروفیدبک گفت‌وگو می‌کند. نوروفیدبک روشی که در آن اطلاعات عصبی به بیماران مبتلا به اختلالات خاص دستگاه عصبی مرکزی (CNS) بازخورد داده می‌شود و تلاش می‌شود تا آنها یاد بگیرند چگونه کارکرد مغزی خودشان را اصلاح کنند. در نوروفیدبک حس‌گرهایی روی پوست سر بیمار قرارمی‌گیرند و این حسگرها فعالیت الکتریکی مغز فرد را ثبت می‌کنند و در قالب امواج مغزی به او نشان می‌دهند.

در نوروفیدبک به‌طور مستقیم روی مغز کار می‌شود و بنا بر هدفی که از پیش تعیین شده، دامنه‌ی امواج مغزی، درجه‌ی هم‌نوسانی و یا اختلاف فاز آماج تغییر قرار می‌گیرند. منطق این روش درمانی بر پایه‌ی شرطی‌سازی عاملی استوار است. ما در حالت عادی قادر به کنترل و تغییر امواج مغز خود نیستیم؛ چون نسبت به این امواج آگاهی نداریم. در روش درمانی نوروفیدبک سعی می‌شود تا این آگاهی از طریق ارائه‌ی بازخوردهای بسیار سریع (چند هزارم ثانیه پس از وقوع) به فرد ایجاد شود. همچنان که این تمرین ادامه پیدا می‌کند، مغز یاد می‌گیرد که چگونه به تولید بیشتر امواجی بپردازد که منجر به عملکرد بهتر می‌شود. در بخش دیگری از این قسمت «چرخ» گفت‌وگوی حافظ آهی با سیروس آرین، مدیر کارگاه‌های توان‌بخشی بیمارستان روان‌پزشکی رازی روی آنتن خواهد رفت.
فصل هشتم مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.
برنامه «چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده و به مدت ۵۰ دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» محمدرضا مقدسیان است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

امتیاز شما