امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

اقتصاد فضایی ایران زیر ذره‌ بین «چرخ»

مشاهده ۲۸۰
۱۴۰۰/۱۲/۱۵- ۱۴:۰۶

برنامه «چرخ» یکشنبه ۱۵ اسفند به بررسی ظرفیت‌های توسعه‌ صنعت فضایی در ایران و اقتصاد فضایی اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در بخش‌ «تازه‌ها» محمود حاج‌زمان، روزنامه‌نگار علم، از ساخت دستگاه مترجم گریه نوزاد و سیدمحمدحسین خلیلی، روزنامه‌نگار علم از برخورد زباله فضایی با ماه می‌گوید.
در بخش دیگری از برنامه «چرخ»، عباس خاراباف، کارشناس هوافضا با مسعود طائفی فیجانی، کارشناس حوزه‌ی فناوری فضایی درباره‌ اقتصاد فضایی ایران گفت‌وگو می‌کند.
شواهد نشان می‌دهد کشورهای مختلف دنیا با شتاب در حال فتح فضا و افزایش سهم خود از اقتصاد رو به رشد این حوزه هستند. انجمن جهانی صنعت ماهواره‌ها سال گذشته پیش‌بینی کرد که شمار فضاپیماهای تجاری حاضر در مدار تا سال ۲۰۲۹ به بیش از ۱۰۰ هزار عدد می رسد. در نمونه‌ای دیگر از تولید ثروت از فضا، شرکت اسپیس ایکس با مالکیت ایلان ماسک در پروژ‌ه‌ای با عنوان «استارلینک» که هدف آن مهیاسازی اینترنت در تمام کره‌ زمین و حتی فضا است، اخیرا از اتحادیه‌ بین‌المللی مخابرات (ITU) مجوز استقرار ۴۰ هزار ماهواره را دریافت کرده است. این شرکت قبلا هم از طریق رگولاتورهای آمریکا اجازه‌ استفاده از ۳۰ هزار ماهواره در مدار را گرفته بود. شرکت اسپیس ایکس قصد دارد با استفاده از تعداد زیادی ماهواره که در اطراف زمین قرار می‌گیرند همه‌ زمین را به اینترنت متصل کند.
امشب درباره‌ این موضوع گفت‌وگو می‌ شود که ایران چگونه می‌تواند از این اقتصاد رو به رشد سهمی داشته باشد.
در بخش دیگری از این قسمت «چرخ» گفت‌وگوی حافظ آهی با دکتر حسین رحمانی، عضو هیئت علمی‌گروه مکانیک دانشگاه سیستان‌وبلوچستان روی آنتن می رود.
فصل هشتم مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.
«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده و به مدت ۵۰ دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود.
مجری «چرخ» محمدرضا مقدسیان است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

امتیاز شما