امروز پنج شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ناصر فیض در برنامه «اقیانوس آرام» مطرح کرد
ناصر فیض در برنامه «اقیانوس آرام» مطرح کرد

توصیه‌های شاعرانه به نوجوانان

مشاهده ۲۶۲
۱۴۰۱/۰۵/۰۷- ۱۶:۲۷
تعداد بازدید:262

ناصر فیض شاعر و مترجم در برنامه «اقیانوس» آرام خاطرات جالبی از زندگی شخصی و حرفه ای خود برای نوجوان‌ها تعریف کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، نویسنده‌ی کتاب «فیض‌بوک» در ابتدای برنامه درباره‌ی لزوم لذت بردن از لحظات کودکی، نوجوانی و جوانی صحبت کرد. او در این باره گفت: «یک بار رفته بودیم کوه و من از بچه‌هایی که همراهم بودند پرسیدم دوست دارید وقتی بزرگ شدید چه‌کاره شوید؟ هر کدام شغلی را گفتند و وقتی که به دخترم رسیدم، گفت من اصلا دوست ندارم بزرگ شوم. این جمله یعنی من دارم از لحظاتم در دوران کودکی لذت می‌برم و نمی‌خواهم بزرگ شوم. قطعا هیچ‌کدام از شما فکر نمی‌کردید دخترم چنین جوابی بدهد. بنابراین از همه‌ی لحظات‌تان استفاده کنید که هیچ‌کدام از این دوره‌ها دیگر برنمی‌گردند.»

خواندن کتاب‌های پلیسی
فیض درباره‌ی تجربه‌ی خواندن کتاب‌های پلیسی در دوران کودکی گفت:‌ «به یاد دارم در دوران کوردکی‌ام یک مغازه‌ای بود که همه چیز مثل آرد یا پوتین سربازی می‌فروخت و کتاب هم کرایه می‌داد اما نمی‌فروخت. من هم کتاب‌های پلیسی می‌خواندم و هر کدام را شبی یک قِران کرایه می‌کردم. برای اینکه کرایه‌ی کتاب‌ها هم بیشتر نشود زودتر می‌خواندم و کتاب بعدی را می‌گرفتم. بعد از مدتی آقای فروشنده گفت دیگر کتاب نداریم چون همه‌ی این قفسه‌ها را خوانده‌ای. این کتاب خواندن‌ها برای من تجربه شد که با کتاب آشنا شوم.»
تشنه‌ی یادگیری باشید
نویسنده‌ی کتاب «املت‌های دسته‌دار» همچنین درباره‌ی آگاهی از توانایی نوجوانان صحبت کرد که اگر به کاری علاقه‌مند نباشند، وقت‌شان تلف می‌شود. او افزود: «اولین کاری که در زندگی باید انجام دهید این است که متوجه شوید در چه کاری توانایی دارید. یعنی شما باید یک موزیسین خوب شوید اما یک کارگردان بد می‌شوید. به همین دلیل اگر ذوق‌تان را پیدا نکنید، وقت‌تان تلف می‌شود. یعنی شما نمی‌توانید هم یک نویسنده‌ی خوب باشید و هم کارهای دیگر را انجام دهید. من اولین شعری که گفتم را برای پدرم خواندم و پدرم گفت: خجالت نمی‌کشی؟ اما ادامه دادم، دست از تلاش برنداشتم و نیمه‌ی پر لیوان را دیدم. در کارتان ادعا نکنید و چیزی که هستید را همیشه بگویید. یک‌بار یک نفر به من گفت دفتر شعر دارم. وقتی که به او گفتم می‌توانم شعرهایت بخوانم؟ گفت نه، مضمون‌اش را می‌دزدند. بعد گفت فیملنامه هم نوشته‌ام. گفتم می‌خواهی بخوانم؟ گفت قول می‌دهید جایی نقل نکنید؟ اگر خودتان را اینطور نشان دهید، دیگران می‌گویند من چیزی ندارم که به او یاد بدهم و او خودش همه چیز را می‌داند. همیشه خود را تشنه‌ی یادگیری نشان دهید.»
اداره‌ی کارها با یک دست
فیض با اشاره به یکی از دوستانش که بدون داشتن یک دست به راحتی از پس کارهایش برمی‌آید، گفت: «من یک دوستی دارم که به خودش کُلمن می‌گوید. او یک دست دارد که روی زمین می‌گذارد و خودش را پرت می‌کند روی ویلچر و اگر بگویید کمک می‌خواهی هم می‌گوید نه. او دو سونا در آلمان اداره می‌کند و یک سونا هم در ایران دارد. یک شب ما را دعوت کرد و من تعجب ‌کردم که همه‌ی کارها را خودش انجام می‌داد. اگر دوست من را ببینید، شرمسار می‌شوید که انقدر غر می‌زنید. اگر یک نفر را دیدید که از شما موفق‌تر است حتما یک‌سال کمتر از شما خوابیده است. به نظر من هشت ساعت برای خوابیدن زیاد است. برای رسیدن به موفقیت باید نیم ساعت از تفریح یا کارهای دیگر بزنید که به آن نتیجه‌ی مطلوب برسید.»
اتفاق‌های جالب را بنویسید
نویسنده‌ی کتاب «نزدیک ته خیار» بعد از اینکه از نوجوانان درباره‌ی علاقه به نوشتن سوال پرسید، به آن‌ها توصیه کرد که همیشه یک سررسید همراه‌شان باشد و اتفاق‌های جالبی که برای‌شان رقم می‌خورد را بنویسند. فیض بیان کرد: «من یکی از کارهایی که باید انجام می‌دادم و متاسفانه انجام ندادم این است که بارها خواسته‌ام یک رمان بنویسم و یکی از پشیمانی‌هایم این است که چرا در همه‌ی لحظات یک سری یادداشت ننوشته‌ام.» او ادامه داد:« برای مثال پسر آیت‌الله خزعلی در نزدیکی من شهید شد. از مدرسه می‌آمدیم که ما فرار رفتیم و او تیر خورد و شهید شد. در حالی که اگر بخواهم الان این روایت را بنویسم باید بدانم که چطور فضا را شکل دهم. به همین دلیل همیشه یک سررسید داشته باشید و هر اتفاقی که برای‌تان جالب است را بنویسید.» فیض افزود:« اگر این کار را انجام دهید از همین حالا یک رمان خوب را نوشته‌اید. کارهایتان را بنویسید و از هیچ نقدی نترسید اما نباید از نوشته‌هایتان انتظار دریافت نوبل داشته باشید. در آینده هم کلاس رمان می‌روید و از تجربیات دیگران استفاده می‌کنید و اصول نوشتن را هم یاد می‌گیرید.»
از پرحرفی بپرهیزید
فیض همچنین درمورد به اندازه صحبت کردن به نوجوانان توصیه کرد و گفت: «‌آدم‌ها را با حرف زدن‌شان می‌شناسند. همیشه سعی کنید به اندازه حرف بزنید. یکی از نشانه‌ها‌ی آدم نادان این است که اجازه ندهد دیگران حرف بزنند. به همین دلیل به واسطه‌ی حرف‌هایی که می‌زنید، شما را می‌شناسند. سعی کنید حاضر جواب و گزیده‌گو باشید. به علامه جعفری گفتند چرا به جبهه نمی‌روید؟ گفت من خجالت می‌کشم تو صورت رزمنده‌ها نگاه کنم. درواقع این بهترین و درست‌ترین پاسخی است که علامه جعفری گفته است.»
از زندگیِ متعارف غافل نباشید
ناصر فیض در انتهای برنامه به نوجوانان گفت هیچ‌وقت برای نداشته‌هایتان در زندگی غصه نخورید و توضیح داد: «هیچ‌وقت برای چیزهایی که ندارید غصه نخورید. قبل از هر چیز ببینید چه چیزهایی دارید که دیگران ندارند، بعد متوجه می‌شوید آن چیزی که ندارید خیلی کمتر اذیت‌تان می‌کند. کمی‌به چیزهایی که دارید فکر کنید. داشتن نعمت‌هایی مثل پدر و مادر و به طور کلی خانواده و... کم نیستند و حتما دیده‌اید که یک عده خانواده‌شان دچار مشکل است. پس از این متعارف بودن زندگی‌تان غافل نباشید.»
برنامه «اقیانوس آرام» محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که ساعت 18 روزهای شنبه تا چهارشنبه از شبکه دو پخش می‌شود. این برنامه در هر قسمت میزبان چهره‌های مختلف می‌شود تا تجربیات دوران نوجوانی خود را با این گروه سنی به اشتراک بگذارند.

امتیاز شما