امروز پنج شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
نوآوران حوزه علم و فناوری در شب نشینی
نوآوران حوزه علم و فناوری در شب نشینی

افزایش چند برابری محصول‌دهی زمین‌های کشاورزی با استفاده از پهپادها

مشاهده ۲۳۹
۱۴۰۱/۰۶/۲۴- ۱۵:۳۶
تعداد بازدید:239

محمد چیتگرها، متخصص حوزه پهپاد غیرنظامی‌گفت: پهپاد به معنای پرنده هدایت‌پذیر از دور است و به هر وسیله‌ای که بدون سرنشین و از راه دور پرواز آن کنترل می‌شود پهپاد گفته می‌شود؛ این پهپاد‌ها دو نوع نظامی و غیرنظامی دارند که ما در حوزه غیرنظامی‌پهپاد‌های بسیاری را داشته‌ایم که در رشته‌های مختلف قابل استفاده هستند. برای مثال در حوزه کشاورزی، پهپاد‌ها فاز گرد‌ افشانی، محلول‌پاشی و حتی حمل دوربین‌های چند طیفی را بر عهده دارند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،  محمد چیتگرها، متخصص حوزه پهپاد غیرنظامی در برنامه شب نشینی افزود: حوزه پهپاد‌ها طی سال‌های اخیر بسیار رشد کرده و مردم به صورت عمومی از این فناوری استفاده می‌کنند. از آنجایی که امنیت غذایی  در کشاورزی بسیار اهمیت و وابستگی دارد، پهپاد‌ها می‌توانند در این حوزه به مکانیزه کردن ابزار کمک کنند.

او اظهار داشت: به واسطه پهپاد‌ها مصرف آب در بخش محلول‌پاشی کاهش پیدا کرده و سرعت فعالیت‌های کشاورزی بالا رفته است. اکنون به دلیل وجود پهپاد‌ها بحث خرابی و له شدن محصولات را نداریم و کشاورزان بسیاری از وجود پهپاد‌ها استقبال کرده‌اند.

وی گفت: متاسفانه دشواری‌ها در حوزه‌هایی که در لبه‌های فناوری قرار دارند بسیار زیاد است و انسان با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شود اما با شروع کردن مسیر و آشنا شدن با سختی‌ها امکان گذشتن از آن‌ها فراهم می‌شود و در نهایت انسان می‌تواند در کار خود به موفقیت برسد.

متخصص حوزه پهپاد غیرنظامی اظهار داشت: در حوزه‌ای که پهپاد‌ها وجود دارند افراد می‌توانند به سادگی با یک اشتباه به پهپاد‌ها آسیب بزنند و این می‌تواند بسیار به روند کار یک کارآفرین و تولید کننده پهپاد آسیب بزند.

چیتگرها ادامه داد: شرکت ما اکنون در پارک علم و فناوری دانشگاه شریف است اما همکاران ما از دانشگاه‌های مختلف در شرکت حضور دارند و ما را در این مسیر همراهی می‌کنند. اکنون حدود دو سال است که در کنار مهران شهروز در حال فعالیت در این شرکت هستیم.

وی افزود: پهپاد‌های ارائه شده برای کارهای کشاورزی نسبت به کاربری خود بسیار ارزان هستند و کشاورزانی که نمی‌توانند آن را تهیه کنند می‌توانند پهپاد مورد نظر خود را اجاره کنند.

او گفت: استفاده از پهپاد‌ها در کشاورزی با سرعت بالایی در حال رشد است و بخش‌های مختلفی دارد که می‌توان تولید‌ آن‌ها را بومی‌سازی کرد؛ هدف شرکت ما برای آینده آن است که کنترل پروازها را کاملا به صورت داخلی انجام دهیم و رشد آن را هم گام با کشورهای خارجی پیش ببریم.

مهران شهروز، تولید کننده دانش‌بنیان نیز گفت: ما طی بررسی‌هایی که برای ایجاد کسب و کار انجام دادیم و حوزه‌های رباتیک را بررسی کردیم به این نتیجه رسیدیم که کشورهای خارجی با توجه به زمین‌های کشاورزی کوچکی که دارند می‌توانند بخش بزرگی از تولید غذای جهانی را بر عهده بگیرند چرا که از فناوری‌های روز دنیا استفاده می‌کنند.

به دنبال این مسئله پروژه‌هایی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم فناوری‌های نوین را به کمک کشاورزی داخلی کشور بیاوریم و در رشد و توسعه این صنعت سهیم باشیم. از آنجایی که کشور طی دو سال پیش با تحریم‌های شدیدی مواجه شد ما تلاش کردیم تا فناوری‌های مورد نظرمان را بومی‌سازی بکنیم و به محصولات وارداتی وابسته نباشیم.

وی ادامه داد: سه سال پیش، یک قارچ زرد برای گندم‌ها شیوع پیدا کرد که با باد از جنوب ایران به سمت شمال در حرکت بود. ما در حال ارائه خدمات کشت و صنعت بودیم و در آن زمان استفاده از پهپاد‌ها با موانعی از سوی سازمان‌ها مواجه بود. زمانی که به اواسط ارائه خدمات خود رسیده بودیم سازمان‌ها مانع تکمیل خدمات ما شدند و پروژه ما ناتمام باقی ماند.

پس از فرا رسیدن زمان برداشت  به همان زمین کشاورزی مراجعه کردیم و محصولات آن را مورد بررسی قرار دادیم؛ در آنجا به این نتیجه رسیدیم که زمین‌هایی که توسط پهپاد‌ها محلول پاشی شده بودند میزان برداشتی معادل ۶.۷ تن در هکتار داشته‌اند اما زمین‌هایی که به صورت عادی آبیاری شده بودند تنها ۲.۳ تن برداشت داشتند.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود و تهیه کننده این برنامه نیز یاسر معظمی‌گودرزیاست. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini. irani بارگزاری می‌شود.

امتیاز شما