امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

زندگی معینی کرمانشاهی رادیویی شد

مشاهده ۱۹۳
۱۴۰۱/۰۸/۳۰- ۱۱:۰۲

برنامه «مستند فرهنگ» امروز دوشنبه ۳۰ آبان گذری بر زندگی و فعالیت های زنده یاد زندگی رحیم معینی کرمانشاهی دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مستند زندگی رحیم معینی کرمانشاهی از مجموعه مستند فرهنگ، روایتی از زندگی این نقاش، روزنامه‌نگار، نویسنده، شاعر و ترانه‌سرای کشورمان است. این برنامه از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ ساعت۱۴:۳۰ پخش می‌شود.

رحیم معینی، که تخلص «امید» را در شعر برگزید، در ۱۵ بهمن سال ۱۳۰۴ خورشیدی در کرمانشاه متولد شد. پدرش کریم معینی، ملقب به سالار معظم، به‌ واسطه رفاقتی که با نصرت الدّوله فیروز داشت، چندی از طرف وی به حکومت فارس منصوب شد و پس از فوت نصرت الدّوله برای همیشه از کارهای سیاسی کناره گیری کرد و در گوشه انزوا به سر برد.
او از سال ۱۳۴۱به کار نقاشی پرداخت و در این راه پیشرفت کرد و تابلوهایی نیز به یادگار گذارد که از جمله آن می توان به تابلو حضرت مسیح (ع) با کار سیاه قلم اشاره کرد. او به نظم هم شعر می‌پرداخت و قسمتی از آثار ادبی و اجتماعی او در روزنامه سلحشوران غرب به چاپ رسید.
داستان اختر و منوچهر را در چهار تابلو به رشته نظم کشید و در آن حقایقی از جامعه را مجسم کرد. امید شاعری توانا و خوش ذوق و دوست داشتنی بود و ضمن سرودن شعر چندی به تصنیف سازی پرداخت و تصانیف او که توسط خوانندگان رادیو خوانده می‌شد از شهرت به سزایی برخوردار شد.
از آثار او چهار مجموعه شعر به نام های ای شمع‌ها بسوزید، فطرت، خورشید شب و حافظ برخیزطبع و نشر شد. استاد معینی کرمانشاهی قبلاً «عشقی» و بعد از مدتی «شوقی» و سپس «امید» و بالأخره «معینی» را برای تخلص برگزید.
معینی کرمانشاهی از سال ۱۳۸۷به دلیل کهولت سن و بیماری از به نظم کشیدن تاریخ ایران دست کشید و در منزل شخصی بستری شد تا اینکه سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ دار فانی را وداع گفت.
از آثار مشهور معینی کرمانشاهی می توان به عجب صبری خدا دارد، لوح مخدوش با مطلع من نگویم که به درد دل من گوش کنید… بهتر آن است که این قصه فراموش کنید و از ترانه‌های بسیار خاطره انگیز و مشهور وی می‌توان به یاد کودکی، خواب نوشین و آشفته حالی اشاره کرد.

 

امتیاز شما