امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

تغییر نگاه دنیا درباره توانمندی­ های ایران و اهمیت برگزاری نمایشگاه­ های بین ­المللی

مشاهده ۶۶۴
۱۴۰۱/۰۹/۱۴- ۱۳:۵۳

"مهدی احمدی اصل" رئیس هیأت مدیره ­ی "شرکت سهامی نمایشگاه­های بین­ المللی جمهوری اسلامی ایران: باید از هیأت­های خارجی برای جلب توجه دنیا نسبت به توانمندی ­های ایران دعوت کنیم.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، صنعت نمایشگاهی، صنعتی پدیدآمده در سده ­های اخیر است؛ اما برگزاری نمایشگاه­ پیشینه­ ای 6000 ساله دارد و به زمانی باز می ­گردد که "فنیقی­"ها نخستین­ بار با راه ­اندازی "بازارهای مکاره" توجه همگان را به نقش و اهمیت این پدیده جلب کردند. در ایران، نمایشگاه بین ­المللی به­ شکل امروزی اولین بار در سال 1347 شکل گرفت و برگزاری آن به ­صورت دوره­ ای بیش از سه دهه ادامه یافت. سال 1379 با توجه به موفقیت­های "صنعت نمایشگاهی" در کشورهای جهان، مسیر حرکت به سمت "نمایشگاه­های تخصصی" اصلاح شد و در حال حاضر برگزاری نمایشگاه­های تخصصصی در 90 عنوان در دستور کار قرار دارد.

این تاریخچه­ ی فشرده، خلاصه­ ی مطالبی ­است که "مهدی احمدی اصل" رئیس هیأت مدیره ­ی "شرکت سهامی نمایشگاه­های بین­ المللی جمهوری اسلامی ایران" سخنان خود در برنامه­ ی "مشاور" شبکه جام جم را با آن آغاز کرد. وی از نمایشگاه­های بین ­المللی با عنوان "ویترین توسعه­ ی کشور" یاد کرد و شکل­ گیری "صنعت نمایشگاهی" را چشم­ انداز آینده ­ای دانست که می ­تواند با توسعه­ ی تجارت خارجی، سهم صادرات غیرنفتی، در توسعه­ ی پایدار کشور را تا حد چشمگیری افزایش دهد.
وی همچنین گفت: وارد شدن به عرصه­ ی جهانی نیازمند حضور افرادی ­است که با فرهنگ، زبان و ذائقه­ ی کشورهای هدف آشنایی داشته ­باشند؛ کسانی مانند ایرانیان مقیم خارج کشور که در ارتباط با "رایزنان بازرگانی" ایران در سفارت­خانه­ ها و "سازمان توسعه­ ی تجارت" در داخل کشور می­ توانند به تحقق این اهداف یاری برسانند. این پروسه با نیازسنجی در خصوص طیفی از محصولات ایرانی و درخواست برگزاری نمایشگاه شروع می­ شود و با صدور مجوز توسط سازمان توسعه تجارت به مرحله ­ی اجرا می­ رسد.
این مطالب با توضیح "محسن رحیمی" (وابسته­ ی بازرگانی سفارت ایران در روسیه) تکمیل شد. وی که از طریق تلفن با برنامه تماس داشت؛ حضور پاویون­های ایرانی در نمایشگاه ­های تخصصی روسیه را تجربه ­ی موفقی در توسعه ­ی تجارت با این کشور دانست و حضور ایران در پاویون­های صنعت خودرو، تجهیزات پزشکی و مصالح ساختمانی را سودمند؛ اما نیازمند توسعه و افزایش سهم اعلام کرد.
وی گفت: "سهم ایران در واردات 200 تا 300 میلیارد دلاری روسیه بسیار ناچیز و چیزی در حدود نیم میلیارد (بین 500 تا 600 میلیون دلار) است. روس­ها شناخت درستی از توان تولیدی و ظرفیت­های کشور ما ندارند و ما با شناخت بازار روسیه، اعزام هیأت­ های ایرانی و جدیت بیشتر در بازاریابی و مشاوره­ ی حقوقی می­توانیم حداکثر استفاده را از این بازار ببریم و این تجربه­ ی موفق را در کشورهای دیگر تکرار کنیم."
"دعوت از هیأت­های خارجی برای جلب توجه دنیا نسبت به توانمندی ­های ایران"، پیشنهاد دیگری بود که مهمان برنامه پس از پاسخگویی به پرسش مخاطبان بر آن تأکید کرد.
"مهدی احمدی اصل" گفت: شاهد بوده ­ایم که هیأت­­ های دعوت­ شده از کشورهای دیگر با مشاهده­ ی صنایع بزرگ ما اظهار تعجب کرده ­اند. از جمله هیأت روسی را داشتیم که با مشاهده ­ی توربین­ های عظیم تولیدی "مپنا" شگفت­ زده شدند و توان صنعتی ما را ستودند. واقعیت این است که ما در حوزه­ های بازاریابی، برندینگ و بسته­ بندی ضعف داریم و لازم است که علاوه بر رفع این کمبودها، همه­ ی ارکان کشور لزوم شکل ­گیری "صنعت نمایشگاهی" را به رسمیت بشناسند و در مسیر شکل­ گیری آن برنامه­ ریزی و سرمایه­ گذاری کنند.

 

امتیاز شما