امروز يك شنبه  ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

آشنایی بیشتر با کسب‌ و کارهای حوزه کشاورزی

مشاهده ۲۲۳
۱۴۰۲/۰۱/۲۷- ۰۹:۴۸

محور برنامه «شب آفتابی» یکشنبه ۲۷ فروردین، کشت گلخانه ای خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، گلخانه به فضای محدودی اطلاق می‌شود که قابلیت کنترل شرایط محیطی مناسب برای رشد گیاهان در نواحی مختلف را در سرتاسر سال فراهم می‌کند. طبق این تعریف، جمله عملکرد گلخانه فراهم کردن شرایط لازم و موردنیاز محصولی معین است. منظور از کشت گلخانه ای پرورش محصولات مختلف مانند گل و گیاه، صیفی‌جات، میوه‌ها و… در گلخانه است.
کشاورزی سنتی، روشی از کشت و کار است که از دوران خیلی قدیم رواج داشته است. در واقع اولین نوع کشاورزی این است که انسان دریافت چگونه می تواند محصولات مختلف پرورش دهد و چگونه از آنها استفاده کند. در کشت سنتی محصولاتی را که می توانید پرورش دهید، محدود به شرایط و آب و هوای آن منطقه ای است که در آنجا قصد کشت دارید. بدین معنی که نمی توانید در سرتاسر سال محصول پرورش دهید.
اولین تفاوتی که پس از تعاریف بالا به ذهن خطور می‌کند، محدودیت پرورش محصول است. کشاورزی سنتی متکی به آب و هوای محیط خود است و تنها محصولاتی توان پرورش را دارند که با آب و هوای آن منطقه سازگار باشند. اما در کشت گلخانه ای با توجه به استفاده از محیطی محصور شده به وسیله سازه و استفاده از تجهیزات گرمایشی گلخانه و سیستم های دیگر، این امکان وجود دارد تا در هر زمان از سال، محصول دلخواه را با توجه به نیاز بازار پرورش دهیم. در مقایسه کشت گلخانه ای با کشت طبیعی امکان کنترل عوامل محیطی در کشت طبیعی و در هوای ازاد وجود ندارد؛ در حالی که در کشت گلخانه‌ای به راحتی این کار صورت می‌گیرد.
با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و تجهیزات مدرن، این امکان وجود دارد تا از شرایط گیاه خود باخبر باشید و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهید. به عنوان مثال اگر گیاه شما دچار کمبود ماده‌ای مهم باشد و در صورت نبود آن از بین برود، می‌توانید خیلی سریع بفهمید و از این اتفاق جلوگیری کنید. گفتنی است که به دلیل اینکه شرایط گلخانه با استفاده از تجهیزات گلخانه کاملا مطابق چیزی است که برای محصول مناسب است، رشد و تکامل گیاه سریعتر صورت می‌گیرد.
از دیگر تفاوت‌های کشت سنتی و گلخانه، بهره بردن از تکنولوژی مدرن است. امروزه تجهیزات مدرن و تکنولوژی‌های جدیدی وجود دارند که به شما این امکان را می دهند، از راه دور و با اتصال به اینترنت، عملکرد دستگاه‌ها و تجهیزات را نظارت و واپایش کنید. این گونه دیگر نیاز نیست در تمام زمان کشت برای هرگونه اقدامی نزدیک به محل کشت خود باقی بمانید؛ می توانید به مسافرت نیز بروید و رشد گیاهان را کنترل کنید.

در این برنامه، میهمانان به تشریح موضوع کسب‌وکارهای حوزه کشاورزی خواهند پرداخت که از جمله محورهای این برنامه روش ها و اقدامات و مزیت های و ظرفیت های کشت گلخانه ای خواهد بود.

برنامه «شب آفتابی» کاری از گروه «کارآفرینی و کسب‌ و کار» به تهیه‌کنندگی «نازنین کتابچی» و «اسماعیل علی پناه» شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت ۲۲:۰۵ تقدیم شنوندگان محترم می‌گردد.

امتیاز شما