امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

مالکیت عینی و دینی و مسائل حقوقی آن

مشاهده ۲۲۷
۱۴۰۲/۰۲/۱۸- ۱۱:۰۷

در برنامه «روی خط باشید» دوشنبه ۱۸ اردیبهشت، با موضوع بررسی مالکیت عینی و دینی و مسائل حقوقی آن آشنا خواهیم شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، یکی از تفاوت های حق و حکم این است که ما می توانیم حق را از خود زائل کنیم و در حقیقت آن را از خودمان بگیریم، که در مورد حق عینی و دینی هم مصداق دارد و یکی از ویژگی‌های مشترک آن‌ها است، اما این دو حق تفاوت هایی هم با یکدیگر دارند که باعث تمایز آن‌ها از یکدیگر می‌شوند، یعنی علاوه بر تفاوت اصلی آن‌ها که یکی مربوط به عین و دیگری مربوط به شخص است.

حق عینی که یکی از انواع حقوق مالی است، حقی است که شخص نسبت به هر عینی که وجود خارجی داشته باشد، دارد و می تواند بی واسطه و مستقیم حق خود را بر آن اعمال کند. حق مالک بر ملک خود، حق مستاجر بر عین مستاجره، حق مرتهن بر مورد رهن یا حتی حق ارتفاق و انتفاع نیز از حقوق عینی هستند.
حق عینی به دو دسته ی حق عینی اصلی و تبعی تقسیم می‌شود :

حق عینی اصلی : در حق عینی اصلی صاحب حق، بی واسطه و مستقیم حق خود را اعمال کرده و می تواند به صورت کامل و یا ناقص از آن بهره ببرد که مثال معروف و مهم آن حق مالکیت است که فردی که مالک یک عین است، مثلا صاحب یک خانه، هر زمان که بخواهد از مایملک خود استفاده می‌کند یا مستاجر که بر منافع عین مستاجره حق عینی دارد.

حق عینی تبعی : حق عینی تبعی زمانی به وجود می آیدکه که یک عین، وثیقه انجام یک تعهد قرار بگیرد، مثل عقد رهن، راهن مالی را نزد مرتهن به وثیقه می‌گذارد که در صورت عدم انجام تعهد خود، مرتهن بتواند طلب خود را از آن طریق وصول کند. پس تا زمانی که عدم انجام تعهد اتفاق نیفتد، مترهن حق خود را نمیتواند اعمال کند.

حق دینی نیز از حقوق مالی است، با این تعریف که حقی است که شخصی به عهده ی شخص دیگر دارد مثل حقی که بستانکار بر بدهکار دارد که ممکن است به صورت تعهد به انجام کاری باید و یا می تواند به صورت تعهد به انجام ندادن عملی صورت بگیرد که البته انتقال مال و پرداخت دین دو مثال مهم انجام کار هستند.

در این برنامه، مهمانان در مورد بررسی مالکیت عینی و دینی و مسائل حقوقی آن صحبت می‌کنند.

برنامه «روی خط باشید» کاری از گروه «اقتصاد و جامعه» به تهیه‌کنندگی خانم «نازنین کتابچی» و گویندگی خانم «مریم فرخی» است که در روزهای شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۱۱:۳۰ و به مدت ۳۰ دقیقه از شبکه رادیویی اقتصاد پخش می‌شود.

امتیاز شما