امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

تعامل و همکاری دانشجویان خارج از کشور با شبکه جهانی جام جم

مشاهده ۲۷۹
۱۴۰۲/۰۵/۲۱- ۱۵:۱۶

مدیر شبکه جهانی جام جم درهفدهمین همایش سالانه استادان، دانشجویان و دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور گفت: این شبکه متعلق به شماست و تولیدات، باید بر اساس ذائقه و نیاز شما شکل بگیرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این همایش که توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور برگزار شد، دکتر ملکی با اشاره به نقش مهاجرت در زندگی انسان و هجرت پیامبر اسلام گفت:  مهاجرت در زندگی بشر، پیشرفت علوم و به وجود آمدن تمدن‌ها نقش تعیین کننده ‏ای داشته و دارد. در اسلام با این که حوادث مهمی مثل ولادت پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله، بعثت، فتح مکه و رحلت پیغمبر صلی الله علیه و آله بوده، هیچ کدام مطرح نشدند و تنها زمان هجرت پیامبر اکرم (ص) به عنوان مبدا تاریخ انتخاب شد و مسلمانان تمام حوادث را با سال هجری تعیین ‏کردند و در واقع با این مهاجرت بود که بنیان اسلام و حکومت پیامبر استوار شد و ایشان توانست رسالت پیامبری خودش را به سرانجام برساند.

دکتر ملکی افزود: کار شما دانشجویان در کسب دانش و انتقال آن به کشور ستودنی است. علم و دانش بهترین هدیه خداوند به زمین است، چون منشأ علم ذات خداوند است. شما هم که در پی کسب علم و دانش در کشورهای مختلف هستید، آن را به هم میهنان خود هدیه و سوغات داده و با آنها به اشتراک بگذارید. نکته مهم دیگر این است که دردنیای پر فریب کنونی که قدرت های بزرگ به دنبال سلطه بر سایر کشورها هستند، تلاش غرب همواره بر این بوده تا بازنمایی نادرستی از واقعیات درون ایران و همین طور ماهیت اسلام و تشیع داشته باشد و بتواند در هر موقع که اراده کرد و بدون کمترین مزاحمت از سوی افکار عمومی دنیا، به ایران حمله کند یا آن را تحت شدیدترین تحریم های ظالمانه قرار بدهد. در این میان، امپراطوری رسانه ای غرب و در راس آن‌هالیوود در چند دهه گذشته کوشیدند تا در فیلم ها، سریال ها، مستندها، انیمیشن‌ها و حتی بازی‌های رایانه ای ایران هراسی را ترویج بدهند. 

به همین دلیل در این تولیدات همواره از ایران با عناوین مختلفی مثل «کشور بی فرهنگ»، «محور شرارت»، «مرتجع»، «خشونت طلب»، «جنگ طلب»، «بنیادگرا»، «حامی تروریست»، «نفرت پراکن»، « بزرگ ترین تهدید برای همسایگانش» و «ایران تهدیدی برای صلح جهانی» یاد کرده و اتهام طراحی توطئه به منظور نسل کشی یهودیان در آینده را عنوان کردند! آنها به قدری در این زمینه تولید رسانه ای داشته اند و دروغ پراکنی کرده اند که بسیاری از مردم دنیا آنها را باور کرده اند. این موارد را می توانید از خاطرات گردشگرهای خارجی که با ترس و دلهره به ایران آمده اند دریابید. خیلی از آنها خاطرات خودشان را در قالب کتاب، مستند، کلیپ و یا در فضای مجازی منتشر کرده اند. به طور مثال «آنتونی بوردین»، مجری و برنامه ساز امریکایی، «آکوش نمت» گردشگری مجارستانی، «یاسونوری کامه» گردشگر ژاپنی، دکتر «تامارا اولنیج» رئیس کرسی فلسفه و جامعه شناسی دانشگاه دولتی ماریوپول اوکراین و ... از جمله کسانی هستند که بعد از سفر به ایران با اشاره به تبلیغات دروغ و منفی در مورد کشورمان، به امنیت و آرامش، سطح توسعه و فرهنگ بالای مردم ایران، نقش زنان در اجتماع و همچنین پیشرفت جهان اسلام، علاقه مردم ایران به علم و ...  اشاره کرده و شگفت زده شده اند.

مدیر شبکه جهانی جام جم در ادامه سخنانش با اشاره به انتظاراتی که از این دانشجویان در داخل کشور وجود دارد، اذعان داشت: شما به عنوان چهره‌های علمی و دانشگاهی می توانید در تعامل با مردم دنیا و حتی ایرانی‌هایی که سال هاست در خارج کشور حضور دارند، ذهن آنها را نسبت به واقعیات ایران باز کنید. همچنین می توانید سفرای فرهنگی ایران و ظرفیتی برای دیپلماسی عمومی‌باشید و امکان انتقال علم، دانش و فناوری به درون کشور را فراهم آورید.

وی افزود: بسترسازی برای همکاری‌های علمی و فرهنگی با سایر کشورها، تشویق ایرانیان خارج از کشور به سرمایه گذاری مالی و علمی در داخل ایران، تعامل با شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران، معرفی چهره واقعی ایران و نظام به دنیا، معرفی زیبایی‌ها و ظرفیت های گردشگری تفریحی، زیارتی و سلامت ایران، همکاری و تعامل با شرکت های دانش بنیان داخل کشور از جمله انتظاراتی است که انجام آن بر عهده شماست.

وی با اشاره به ضرورت حمایت دولت و مردم از دانشجویان خارج کشور اظهار داشت: ایفای نقش های مذکور توسط دانشجویان مستلزم دیده شدن و برجسته شدن آنها توسط دولت و مردم است. یکی از نقش ها و کارکردهای شبکه جهانی جام جم نیز همواره همین بوده است. شبکه جام جم به تبعیت از سازمان صدا و سیما آسایشگاه، قرارگاه، آوردگاه و دانشگاه محسوب می‌شود. آسایشگاه ِروح، جسم و روان برای وقتی که ایرانیان و دانشجویان می خواهند استراحت کنند. قرارگاهِ پراکندن امید و نشاط، آوردگاهِ مقابله با امواج تحریف و فتنه گری و دانشگاهِ عمومی! این شبکه در سه کانال 24 ساعته اروپا، آمریکا و آسیا، به منظور پیوند بین ایرانیان خارج از کشور با سرزمین مادریشان طی 26 سال گذشته، کمک به حفظ هویت ایرانیان خارج از کشور، پل ارتباطی بین ایرانیان خارج از کشور با داخل، حفظ زبان فارسی و آموزش آن به ویژه به نسل های دوم و سوم و... همچنین رصد و رفع مشکلات ایرانیان خارج کشور را در راس ماموریت های خود قرار داده است.

دکتر ملکی در پایان اظهاراتش گفت: شعار و هدف اصلی ما در جام جم ایرانی، "ایرانی بمان" است. به همین منظور امروز تکرار می‌کنیم که شبکه جام جم متعلق به شماست و تولیدات، باید بر اساس ذائقه و نیاز شما عزیزان، شکل بگیرد. این شبکه آمادگی دارد تا تصاویر و ویدیوهای شما از جلسات دفاع از پایان نامه، مراسم ها و همایش های دانشجویی، جشن‌های فارغ التحصیلی، شب شعر، مشاعره، هنرهای شخصی مثل خوانندگی، نوازندگی، استندآپ و ... معرفی نخبگان، فرهیختگان و چهره‌های علمی، گعده‌های خودمانی و خانوادگی و... را پخش نماید. همچنین امکان حضور شما در برنامه‌های شبکه جام جم در هنگام سفر به ایران به صورت فردی یا خانوادگی با اولویت نخبگان و طرح مشکلات و سوالات شما در  برنامه «مشاور» با حضور مقامات مسئول، سفرا و سرکنسول ها فراهم است. لازم به ذکر است که ما در حال حاضر با بسیاری از ایرانیان خوش ذوق و هنرمند در ارتباط هستیم و از ظرفیت های آنها به عنوان خبرنگاران افتخاری در حوزه برنامه‌های مناسبتی مانند اعیاد ملی و مذهبی، مناسبت های گوناگون و نظایر آن استفاده می‌کنیم و امیدواریم با همکاری شما بتوانیم تولیدات خبرنگاران افتخاری را غنی تر کرده و یک مرجعیت رسانه ای علمی، فرهنگی و هنری برای کشور در خارج از مرزها همراه با اعتماد متقابل و تعامل دو سویه ایجاد نمائیم.

امتیاز شما