امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
با رادیو انقلابی‌ها در طلیعه فجر
با رادیو انقلابی‌ها در طلیعه فجر

تبیین فرهنگ تراز «ایران قوی» از مسیر بازنمایی انقلاب اسلامی

مشاهده ۱۳۴
۱۴۰۲/۱۱/۱۵- ۱۱:۲۵
تعداد بازدید:134

رادیو انقلاب در نهمین سال فعالیت خود در جایگاه یک رادیوی فصلی و تخصصی به تبیین حقایق انقلاب اسلامی از شکل‌گیری تا گام دوم با رویکردی کنشی و ایجابی می‌پردازد، تا حرکتی آفندی در جنگ رسانه‌ای دشمن باشد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، امسال فضای رسانه متأثر از شرایط مختلف جهانی و داخلی خصوصاً دو موضوع مهم تحولات منطقه‌ای طوفان‌الاقصی و جنگ غزه و انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در اسفند 1402  قرار گرفته، به همین دلیل رادیو انقلاب نیز با تمرکز جدی بر «آگاهی‌بخشی گفتمانی» شروع به فعالیت کرده است.

 تبیین فرهنگ تراز ایران قوی از چله اول تا گام دوم

رضا کوچک‌زاده تهمتن، مدیر شبکه رادیویی انقلاب با اشاره به اینکه رادیو انقلاب در آرایش گفتمانی، «ایران قوی» را محور همه برنامه‌سازی‌های خود قرار داده است افزود: رادیو انقلاب با تبیین کارآمدی نظام هم از منظر ایجابی به ریشه‌ها، روندها، جریان‌شناسی، واقعیت‌ها، گام دوم و چشم‌انداز انقلاب اسلامی می‌پردازد و هم در رویارویی با جنگ نرم دشمن، خنثی‌سازی عملکرد معاندین را با حضور کارشناسان در این برنامه مورد ارزیابی و تحلیل قرار داده است.

وی ادامه داد: این شبکه رادیویی در یک دهه فعالیت خود، تلاش کرده پیشرفت همه‌جانبه انقلاب اسلامی و عبور از «موقعیت تثبیت شده» به سمت «تمدن‌سازی نوین اسلامی» در بستر ایران قوی و مستقل را هدف‌گذاری کرده و آگاهی‌بخشی بنیادهای انقلاب اسلامی‌به نسل‌های نوپا و مقابله با گسست‌های نسلی مدنظر دشمن را در برنامه‌سازی‌ها موردتوجه قرار دهد.

کوچک‌زاده با بیان اینکه جدول پخش رادیو انقلاب با بازنمایی انقلاب در یک مفهوم ملی با حضور همه اقوام و جغرافیای ایران اسلامی در فضای رسانه‌ای متمرکز و یکپارچه می‌کوشد، امیدآفرینی، نشاط‌افزایی را ترویج و با امواج شبهه و تحریف در جریان رسانه‌ای معاند مقابله کند، یکی از اهداف راه‌اندازی این شبکه رادیویی را شناسایی ظرفیت‌های متنوعی از ایده و سوژه‌های مرتبط با انقلاب اسلامی دانست و افزود: رادیو انقلاب تلاش می‌کند تا در همه قالب‌های برنامه‌سازی اعم از جٌنگ، مجله، میزگرد، مستند، نمایش و... بهره‌گیری مؤثر از موسیقی و ترانه‌های ملی و انقلابی در ایجاد فضای جذاب و پرتحرک به تبیین کارآمدی‌ها و واقعیت‌های ایران قوی پرداخته و تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی را به‌درستی بیان کند.

وی با تأکید بر اینکه در چهل و پنجمین سال انقلاب اسلامی، با «انقلابی اسلامی و جهانی شده» روبه‌رو هستیم که فراتر از مرزهای ملی از فلسطین تا لبنان و یمن و عراق واجد ایفای نقش است ادامه داد: رادیو انقلاب رسالت دارد تا مبتنی بر مفهوم گفتمانیِ «ایران قوی» در سال 1402؛ با ترسیم انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف، به تبیین جایگاه واقعی ایران انقلابی در منطقه و جهان، مردم سالاری دینی، گفتمان مقاومت و بین‌المللی شدن انقلابی اسلامی متمرکز شود و برای مخاطبان خود و به‌ویژه نسل‌های جوان به یک مرجع صادق، جامع و جذاب رسانه‌ای تبدیل شود.

مدیر رادیو انقلاب همچنین مهم‌ترین برنامه‌های شبکه رادیویی انقلاب را به چهار دسته تقسیم‌بندی کرد و گفت: حوزه سیاسی مشتمل بر عرصه داخلی و خارجی است که با تمرکز بر جهاد تبیین شاخص‌های مهمی چون زنان و انقلاب اسلامی؛ عرصه‌های داخلی چون جمهوریت، انتخابات و حضور مردم در عرصه‌های سیاسی؛ سیاست خارجی، دیپلماسی و رابطه آن با میدان؛ تبیین گفتمان‌های انقلاب اسلامی چون استکبارستیزی، عدالت‌خواهی، استقلال و آزادی، مقاومت است.

وی ادامه داد: رادیو انقلاب در حوزه سیاسی بازدارندگی، ما می‌توانیم و... مردمی‌سازی انقلاب اسلامی؛ مقابله با سیاه‌نمایی و بن‌بست انگاری‌های جنگ شناختی - ترکیبی دشمنان؛ امید آفرینی و نشاط انقلابی در بستر گام دوم انقلاب؛ مقابله با گسست نسلی؛ اتحاد و همدلی؛ جایگاه انقلاب اسلامی در نظم نوین جهانی؛ کارآمدی انقلاب اسلامی را مورد تحلیل و بررسی قرار  می‌دهد.

وی در ادامه به حوزه فرهنگی - اجتماعی برنامه‌های رادیو انقلاب پرداخت و گفت: تبیین فرهنگ تراز ایران قوی از چله اول تا گام دوم انقلاب اسلامی و نقش فرهنگی دانشگاهیان و نخبگان در شکل‌گیری و صیانت از انقلاب اسلامی از جمله موضوعات مورد بررسی در حوزه فرهنگ است. تبیین چرایی و چگونگی تهاجم فرهنگی دشمن و شیوه‌های مقابله با آن، تبیین جنگ نرم متمرکز بر سبک زندگی ایرانی و اسلامی و بایسته‌های رسانه‌ای مقابله با آن از انقلاب اسلامی تا شکل‌گیری تمدن اسلامی تصویر بزرگ «اعتمادبه‌نفس ملی» در ایران قوی از دیگر محورهای مورد بررسی در این بخش است.

کوچک‌زاده با اشاره به اینکه تحلیل ابعاد وابستگی اقتصادی رژیم پهلوی به غرب و ترویج فقر گسترده و نابرابری پیش از انقلاب و طراحی مدل اقتصاد مقاومتی و صیانت از استقلال ملی در ایران قوی در سرفصل حوزه اقتصاد بررسی می‌شود اظهار داشت: دستاوردهای اقتصادی و صنعتی انقلاب اسلامی علی‌رغم چهار دهه تحریم دشمن، الزامات امیدآفرینی در پیشرفت‌های اقتصادی کشور و مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمن در ترویج ناکارآمدی و سیاه‌نمایی‌های اقتصادی و اقتصاد دانش‌بنیان و درون‌زا و نقش آن در توسعه ملی و خنثی‌سازی تحریم‌های دشمن در حوزه اقتصادی بررسی می‌شود.

وی همچنین به سرفصل حوزه علم و فناوری در رادیو انقلاب اشاره کرده افزود: تبیین عملکرد جهادی، دست‌یافتن به قله‌های علمی و فناوری، افزایش تعداد دانشگاه و دانشجو تا جایگاه ایران قوی در تولید علم و فناوری در جهان، فراگیر ساختن نظام آموزش‌وپرورش و آموزش عالی، نظم‌بخشی به توسعه و پیشرفت علمی و فناوری کشور با تدوین اسناد بالادستی، تجاری‌سازی علم و فناوری در سایه حمایت و اعتماد به نسل جوان و... در قالب برنامه‌های مختلف در این شبکه رادیویی تهیه و تولید می‌شود.

روایت عینی دستاوردهای انقلاب اسلامی در «فصل شکفتن»

 حسین روزبهانی، تهیه‌کننده ویژه‌برنامه «فصل شکفتن» درباره این ویژه‌برنامه گفت: «فصل شکفتن» ویژه‌برنامه‌ای از رادیو انقلاب است که در آستانه چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی هر هفته تا پایان دهه فجر روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 9:00 تا 11:30 از 21 دی ماه تا پایان دهه فجر از رادیو انقلاب پخش می‌شود.

وی افزود: این برنامه ترکیبی و آیتم‌های مختلفی دارد که موضوعاتی مختلفی را در برمی‌گیرد. یکی از اولویت‌های این برنامه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان است که 11 اسفند در سراسر کشور برگزار می‌شود، در بخش دیگری نیز به آخرین تحولات روز جهان، یمن، طوفان الاقصی و غزه می‌پردازیم.

روزبهانی اضافه کرد: مهمانان حاضر در برنامه یاران امام راحل و انقلابیونی هستند که آن دوران را درک کردند و به بازآفرینی و بیان خاطراتشان برای نسل جوان می‌پردازند. در این برنامه از مهمانان حضوری و تلفنی که از شاهدان عینی انقلاب، مدیران جهادی و جوان دهه‌های شصت و هفتادی که در مسیر انقلاب گام برداشتند و کارشناسانی از حوزه‌های سیاسی و منطقه‌ای به بررسی آخرین تحولات جهان و منطقه خواهیم پرداخت.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم توصیه‌هایی خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان در حوزه علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی مطرح و توجه ویژه به جامعه بانوان کشور داشتند گفت: در این برنامه تلاش می‌کنیم تا از مدیران و مسئولان حاکمیتی و بخش‌های خصوصی که در حوزه مسئولیت اجتماعی فعالیت دارند دعوت کنیم تا به ارائه آخرین فعالیت‌های خود در حوزه جهاد تبیین، امیدبخشی و دستاوردهایشان بپردازند.

 معرفی بانوان تراز انقلاب اسلامی در «ایراندخت»

 ساناز باقری، تهیه‌کننده ویژه‌برنامه ایراندخت با اشاره به اینکه این برنامه روزهای شنبه تا چهارشنبه از 20 دی ساعت 09:00 تا 11:30 از شبکه رادیویی انقلاب پخش می‌شود افزود: این ویژه‌برنامه تا 21 بهمن ادامه دارد و به حوزه زنان ایران زمین می‌پردازد. در هر برنامه سعی می‌کنیم بانوان تراز انقلاب اسلامی را که در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، اقتصادی، اجتماعی و ورزشی افتخارآفریدند و بانوانی که در حوزه کارآفرینی تلاش کردند تا علاوه بر ابتکار و نوآوری موجب اشتغالزایی جوانان ایران زمین شوند دعوت کنیم.

وی ادامه داد: در این برنامه ما از مادران همسران و خواهران شهید تجلیل می‌کنیم و بخشی با عنوان «از مصلی تا اقصی» داریم که در حوزه زنان مقاومت است و اتفاقات مربوط به غزه را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

امتیاز شما