امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت‌وگوی «جام‌جم» با دست‌اندرکاران برنامه شبکه آموزش
گفت‌وگوی «جام‌جم» با دست‌اندرکاران برنامه شبکه آموزش

و اما امروز چه خبر؟

مشاهده ۸۷
۱۴۰۲/۱۲/۱۶- ۱۱:۳۳

داشتن حس‌وحال خوب می‌تواند تمرکز شما را برای رسیدن به اهداف‌تان و گام‌نهادن در مسیر موفقیت بیشتر کند، شما حتی می‌توانید انرژی مثبت‌تان را با مشاهده یک برنامه خوب انگیزشی افزایش بدهید. اگر به‌دنبال یک حس‌وحال خوب می‌گردید با برنامه «و اما امروز» شبکه آموزش همراه شوید. برای آشنایی بیشتر با این برنامه با تیم برنامه‌ساز آن گفت‌وگو کردیم که در ادامه آمده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محمد بخشایش، سردبیر و کارگردان برنامه و اما امروز،با بیان جزئیات این برنامه که مدتی است روی آنتن شبکه آموزش رفته، به جام‌جم می‌گوید: و اما امروز؛ برنامه‌ای که شنبه تا پنجشنبه از شبکه آموزش به‌صورت(‌ام‌سی) روی آنتن می‌رود، هدفش همراه‌کردن مخاطب از ابتدایی‌ترین ساعت صبح تا آغاز ظهر است.

روال پخش برنامه و اما امروز این‌گونه است که از ساعت ۷ تا ۷ و ۱۵، ساعت ۸ تا ۸ و ۱۵، ساعت۹ تا ۹و۱۵،ساعت۱۰ تا ۱۰و۱۵وساعت ۱۱ تا ۱۱و۴۵ ازشبکه آموزش تقدیم بینندگان می‌شود.وی ادامه می‌دهد: این برنامه تلاش می‌کندضمن اطلاع‌رسانی ومروراخبار مهم روز؛ با نخبگان، صاحب‌نظران، اندیشمندان، مخترعان و...گفت‌وگو کند.به عبارتی با هرشخصی که به نوعی برای اعتلای پیشرفت فرهنگ، هنر،علم و... تلاش می‌کند، درباره چگونگی رسیدن به جایگاهش، موفقیت‌هایش، دستاوردهایش و...صحبت می‌شود.

دعوت از نخبگان و مخترعان
بخشایش در پاسخ به این پرسش مهمانانی که به برنامه دعوت می‌شوند، بر چه اساسی گزینش و انتخاب می‌شوند، می‌افزاید: مهمانان این برنامه براساس موفقیت‌ها، دستاوردها و عملکردشان در مجامع علمی، فرهنگی و هنری و...انتخاب می‌شوند.همچنین بخش اول برنامه «بخش انگیزشی» طراحی شده که جواد تشکری آن را بر عهده دارد که با تم مذهبی اجرا می‌شود.

بخش دیگر برنامه که از ساعت هشت شروع می‌شود، بیشتر به اطلاع‌رسانی «اخبار فرهنگی وهنری» اختصاص دارد که عطیه موذن، خبرنگار رسانه، کارشناسی این بخش را برعهده دارد. اطلاع‌رسانی «بخش ورزشی» برنامه نیز بر عهده میثم کریمی است که جدیدترین رویدادهای ورزشی را به سمع و نظر بینندگان می‌رساند.علاوه بر اینها ساعت ۱۰به‌صورت ویژه بخش کاربردی و موثر «سبک زندگی» است؛ مثل بخش خانواده، فرزندپروری، تعلیم و تربیت فرزند که دکتر سعید محمودی مظفر، روان‌شناس خانواده این بخش را بر عهده دارد. بخشی با عنوان «سواد رسانه‌ای» نیز تدارک دیده شده که محسن سوهانی، مدیر رادیونمایش و کارشناس سواد رسانه‌ای این بخش را اجرا می‌کند.

ایجاد یک حس خوب
بخشایش به بخشی با عنوان آسیب‌شناسی اجتماعی دربرنامه اشاره می‌کند و می‌افزاید: دکتر مکائیل سعید، کارشناس مسائل اجتماعی، درباره آسیب‌های اجتماعی با مخاطبان صحبت می‌کند وسارا نقوی هم درباره گل وگیاه و پرورش آن در آپارتمان در خدمت بینندگان است. بخش نوجوان ما را شیما مختاری اجرا می‌کند که دراین بخش با نوجوانان موفق صحبت می‌شود. حتی ما یک بخش ویژه و اختصاصی برای ترویج دوچرخه‌سواری داریم که دوچرخه‌سواران حرفه‌‌ای را به برنامه دعوت می‌کنیم و این بخش بر عهده محمد طارمی است.

کارگردان برنامه یادآوری می‌کند: هرروز برنامه با یک موضوع مشخص اما مضمون و محتوای متنوع پخش می‌شود؛ مثلا برنامه ساعت ۷ ما انگیزشی است. ساعت۸ به حوزه فرهنگی و هنری اختصاص یافته است. و اما امروز ساعت ۹ به حوزه ورزش و ساعت ۱۰ به سبک زندگی اختصاص دارد. در آخرین زمان از پخش برنامه، ساعت ۱۱ هم به مهمانان ویژه و نخبه اختصاص یافته است. بخشایش بر این باور است که این برنامه تلاش می‌کند یک فضای امیدآفرین و آرامش‌بخش را برای بینندگان فراهم کند.

در برنامه زندگی در جریان اما بدون حاشیه‌ها، روزمرگی‌ها و سختی‌هایی که توام با اخبار خاکستری است. برنامه و اما امروز به‌دنبال رقم زدن یک حال خوب و ایجاد یک حس خوب برای سپری کردن یک روز پرانرژی و تاثیرگذر است. بیننده با دیدن برنامه علاوه بر این که حالش خوب می‌شود یک چیزی می‌آموزد و با یک حس خوب به کارش ادامه می‌دهد.

«و اما امروز» با مدلی متفاوت
امین طارمی، تهیه‌کننده این برنامه هم درپاسخ به این پرسش که این برنامه چه وجه تمایزی با سایربرنامه‌ها دارد، به جام‌جم می‌گوید: این برنامه از۱۳آبان، به مدت پنج ماه که روی آنتن شبکه آموزش است.درواقع این برنامه یک مدل متفاوتی دارد؛ به عبارت ساده‌تر به صورت بریده بریده یا mc تولید وپخش می‌شود، به این صورت که برنامه یکجا و پشت سر هم در زمان طولانی پخش نمی‌شود. به شکل باکس‌هایی با هویت ومحتوای متنوع تقدیم بینندگان می‌شود. ما تصمیم گرفتیم این مدل از برنامه را تست کنیم.

تهیه‌کننده برنامه در ادامه به بازخورد بالای بینندگان اشاره می‌کند و می‌گوید: ما یک نظرسنجی که راه انداختیم، متوجه شدیم که بینندگان توانستند با این برنامه ارتباط برقرار کنند. مخاطبانی که درساعت مختلف متغیر هستند؛ مثلا مخاطبان ما در ساعت بین ۷ تا ۸ بیشتر کارمندان هستند یا از ساعت ۹ تا۱۰بیشتر مادران وخانم‌های خانه‌دار مخاطب برنامه هستند. قابل‌ توجه است که این برنامه در ساعت        ۱۱مخاطبان عام از همه اقشار دارد و ما شاهد تنوع گروه‌های مختلف از بینندگان در رنج‌های مختلف سنی هستیم. وی درباره انتخاب موضوع‌های برنامه بیان می‌کند: موضوعات را ما به صورت روزانه انتخاب می‌کنیم و بیشتر بستگی به رویدادهای تقویمی و مناسبت‌ها دارد؛ مثلا روز جوان، روزدرختکاری، فضای سبزو...یا این که چه شرایطی درجامعه حاکم است مثل انتخابات، نوروز و... .

دریافت بازخوردهای خوب
طارمی درخصوص این که چگونه تصمیم به ساخت این برنامه گرفته توضیح می‌دهد و می‌گوید: این‌گونه برنامه‌سازی در قدیم، دهه ۷۰ فرمتی داشت که اسمش mc بود. ما از آن ایده گرفتیم و آن را پرورش دادیم و بزرگ کردیم. به جای این‌که برنامه یک ساعت و نیم پخش شود،هر۱۵دقیقه یک‌بار به فواصل روی آنتن می‌رود. به نظرم با توجه به این که برنامه زنده است، این باعث پویایی شبکه می‌شود.

تهیه‌کننده برنامه در پاسخ به این پرسش که آیا قطعه قطعه پخش شدن برنامه سبب ریزش بیننده نمی‌شود، می‌افزاید: شاید یک عده‌ای معتقد باشند که یک برنامه به‌هم چسبیده بهتر باشد اما سیاست شبکه این بوده که این برنامه در این فضا حرکت کند. این که تا کجا قرار ادامه داشته باشد را نمی‌دانم، اما بازخوردهای خوبی از مخاطبان دریافت می‌کنیم.

در رادیو برنامه محفلی‌تر اجرا می‌شود
محمدحسین امیدی یکی از مجریان برنامه «و اما امروز»است به ما می‌گوید: این برنامه دومین تجربه اجراى زنده تلویزیونى بنده است؛ پیشتر برنامه «خرمشهر» را درماه رمضان برای شبکه سلامت اجرا کردم. البته چند دوره درمناسبت‌های مختلف با رادیو هفت شبکه آموزش کار تصویر انجام داده بودم.۱۳سال است که دررادیو کار اجرا، گویندگى و نویسندگى را در برنامه‌های مختلف انجام می‌دهم و در این مدت در رادیو تهران، پیام، اقتصاد ونمایش فعالیت کرده‌ام‌. خدارا شکر برنامه‌های پر‌مخاطبی را هم اجرا کردم از‌جمله «تهران در شب» و«پارک شهر» در رادیو تهران، «شب آفتابى» در رادیو اقتصاد، «استودیو هشت» در رادیو نمایش و....در حال حاضرهم برنامه صبحگاهی رادیو تهران به نام «شهرآفتاب» را اجرا می‌کنم و عصرها هم با «استودیو هشت» در خدمت شنوندگان رادیو نمایش هستم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تفاوتی بین اجرای رادیویی و تلویزیونی است و شما کدام یک را بیشتر ترجیح می‌دهید؟ می‌گوید: واضح است که در رادیو تمرکز روی صداست و در تلویزیون علاوه بر صدا، عناصر تصویری هم به کمک مجری خواهد آمد. این موضوع از طرفی قدرت مانور بیشتری به مجری می‌دهد اما از سوی دیگر، تمرکز زیادی هم لازم دارد. در رادیو برنامه محفلی‌تر اجرامی‌شود، چون تعداد عوامل برنامه هستند و ارتباط با عوامل پشت صحنه حین اجرا ساده‌تر است و ایده‌ها هم ساده‌تر امکان اجرا دارد. ولی در تلویزیون روند تولید پیچیده‌تر است، اما برای من هر دو جذابیت‌های خاص خودشان را دارند و مهم‌تر این که در کدام رسانه اجرا می‌کنم، تبحر همکارانم در هر برنامه، موضوع، کیفیت کار و طبیعتا مسائل مالى در انتخابم موثر‌ هستند. 

مجری، نماینده گروه برنامه‌ساز است
امیدی درباره حس وحال اجرا درتلویزیون و ارتباط با بینندگان بیشتر توضیح می‌دهد: فکرمی‌کنم اگر کسی از دیده شدن فراری باشد، کار اجرا برای آن فرد شغل مناسبی نیست‌. طبیعتا دیده شدن برای من به عنوان مجری جذاباست اما مسئولیت سنگینی هم روی دوشم می‌گذارد که از آن استقبال می‌کنم. حالا بعد ازسال‌ها تجربه‌اندوزی در رادیو و تلویزیون منتظر اتفاق‌های بزرگ هستم و فکر می‌کنم به پختگی لازم برای عرضه توانایی‌هایم رسیده‌ام‌. دوست دارم در کنار رادیو، فعالیتم در تلویزیون تداوم داشته باشد و شانس فعالیت در فضاهای متفاوت را به دست بیاورم.

مجری برنامه ‌و اما امروز‌ درباره این که مجری دردیده شدن برنامه چقدر تاثیرگذار است؟ می‌افزاید: نقش مجری در دیده شدن و شنیده شدن برنامه خیلی زیاد است. مجری نماینده یک گروه برنامه‌ساز است‌. ما مهم‌ترین برنامه‌های تاریخ رادیو و تلویزیون را با مجری‌های آنها به یاد می‌آوریم. البته بسیار اهمیت دارد که مجری از نظر محتوایی به درستی تغذیه و هدایت شود. سایر عواملی که با برنامه واما امروز همکاری می‌کنند عبارتند از: احسان میرمحمدعلی دستیار تهیه‌کننده، مریم مقدسی کارشناس محتوایی، علیرضا قربانی روابط عمومی و دستیار کارگردان، ریحانه مرادی، اعظم کریمی، محمدرضا قلمبر و شیما مختاری مجری و... . وی براین باور که این برنامه به روزاست، عنوان کرد که اگرچه به مباحث به صورت عمیق پرداخته نمی‌شود، بینندگان علاوه بر این که سرگرم می‌شوند و حس و حال خوب به آنها القا‌ می‌شود، نکته‌های آموزشی برنامه راهم دریافت می‌کنند.

‌مریم کریمی - گروه رسانه

 

 

امتیاز شما