امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
از خراسان رضوی تا کردستان و ایلام
از خراسان رضوی تا کردستان و ایلام

پویایی و خلاقیت در طراحی و اجرای برنامه‌های تحولی

مشاهده ۱۷۵
۱۴۰۳/۰۱/۱۹- ۱۰:۳۵
تعداد بازدید:175

شروع سال 1403 و ورق خوردن دوباره کتاب تلاش در مراکز استانی رسانه ملی نیازمند نگاه دقیق و ارزیابی روندی است که در بازه گذشته مشابه این مسیر طی شده‌است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در همین خصوص، با ناصر بهرام، مدیرکل صداوسیمای ایلام، علی مرادی، مدیرکل صداوسیمای کردستان و  محسن نصرپور، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی سخن گفتیم:

 ناصر بهرام، مدیرکل صداوسیمای ایلام

افتخار میزبانی عاشقان حسینی

 از بهرام پرسیدیم مهم‌ترین اقدامات تحولی در صداوسیمای ایلام چه بوده‌است که پاسخ داد: در سالی که گذشت تلاش کردیم اقدامات خلاقانه و موثری در حوزه تولید برنامه‌ها انجام دهیم. استودیوگریزی در حوزه صدا و تصویر، اجرای مشترک برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به صورت هم‌زمان پخش در رادیو و تلویزیون مرکز و شبکه‌های استانی و شبکه‌های ملی، تولید مستند‌های فاخر در حوزه اربعین و دفاع مقدس، تولید برنامه همسو با اجرای سند تحول در معاونت‌های صدا، سیما، خبر و فضای مجازی، پژوهش‌محور کردن برخی از برنامه‌های رادیو و تلویزیون و استفاده از ظرفیت جبهه انقلاب در تولید برنامه‌های صداوسیما از این جمله است.

از آنجاکه ایلام یکی از قرارگاه‌های رسانه‌ای اربعین است، پرسش دوم ما این بود که صداوسیمای ایلام در این‌باره چه برنامه‌ریزی‌ای داشته‌است؟ مدیرکل صداوسیمای ایلام دراین خصوص گفت: به رسم هر سال معاونت‌های مختلف صداوسیمای ایلام با استقرار شبانه‌روزی در قرارگاه رسانه‌ای اربعین، با انعکاس و به‌تصویر کشیدن اخبار پیاده‌روی بزرگ اربعین در شبکه‌های بین‌المللی، سراسری و استانی حضور فعالی داشتند که برنامه‌های رادیویی«چله خورشید» و برنامه‌های تلویزیونی«پیاده تا عرش» و«دروازه آسمان» به صورت زنده از این قرارگاه رسانه‌ای روی آنتن رفت. ضمن اینکه برنامه‌سازان صداوسیمای ایلام با راه‌اندازی استودیوهای ویژه خبر، صدا، سیما و استقرار واحد سیار تلویزیونی (SNG)، فیبر نوری، لینک‌های اینترنتی و حضور گسترده در شبکه‌های اجتماعی، شور و شعور زوار را به بهترین شکل ممکن به سمع و نظر عاشقان اباعبدالله‌ الحسین (ع) ‌رساندند.

حضور صداوسیمای ایلام در استودیوی ایران نیز بخش دیگری از این گفت‌وگو را به خود اختصاص داد. بهرام با اشاره به اینکه صداوسیمای ایلام از بدو راه اندازی استودیو ایران ما دست به کار تولید بخش‌های متفاوت شد، افزود: مستند‌های زبان رسمی فارسی جهت ارسال به سیمای استان‌ها، تولید و ارسال چندین مورد سرود و تصنیف، تولید و ارسال ۱۶ مورد مستند ایلام‌گردی و زیست‌بوم ایلام شامل جاذبه‌های گردشگری و نقاط دیدنی استان، تولید و ارسال دو موشن‌گرافی انتخابات ماحصل تلاشی بود که جایگاه این مرکز را در استودیو ایران ما برجسته کرد.

سرفصل‌های مهمی‌که مرکز ایلام برای انتخابات در نظر گرفت، در سخنان مدیرکل این مرکز چنین برشمرده شد: با هدف افزایش مشارکت تلاش کردیم جلسات متعددی را با جبهه فرهنگی انقلاب و استادان حوزه و دانشگاه برگزار کنیم که در مجموع با هدف طرح برنامه‌های پر مخاطب و پاسخ به شبهات،32 جلسه برپا کردیم. در این میان با هدف کیفی‌سازی آثار و خلاقیت در تولیدات، ارزیابی و نظارت مستمری بر تولیدات انتخاباتی داشتیم.

او همچنین افزود: با طراحی و تولید برنامه‌های مسابقه و طنز با محتوای انتخاباتی نظیر برنامه‌های «دعوت» و«شور شیرین» تلاش کردیم سطح مشارکت را در این استان افزایش دهیم. همچنین با استفاده از ظرفیت گرافیکی و خلاقانه ویدئو وال، برای دو حوزه انتخابیه ایلام و دهلران مناظره‌ها را برگزار کردیم.

مدیرکل ایلام مهم‌ترین برنامه‌ تدارک دیده شده در این استان را برای هم‌وطنان، حضور برنامه کاروان شادی در همه شهرستان‌های استان و ایجاد شور و نشاط اجتماعی، انعکاس زنده و مطلوب فعالیت‌ها و اجتماعات ملی، حماسی، سیاسی و مذهبی و... در سطح استان خواند و اضافه کرد:  استفاده از ظرفیت هنری و محتوایی جبهه انقلاب و تولیدات مردمی در برنامه‌ها، برگزاری میزگردهای انتقادی در رادیو و تلویزیون با حضور جوانان و مدیران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای، تولید گزارش‌های مستند و انتخاباتی از چهره‌های برجسته استانی به‌ویژه بانوان از جمله این برنامه‌ها بوده‌است.

به گفته بهرام، برنامه‌هایی برای مخاطبان این شبکه استانی در سال 1403 هم پیش‌بینی شده که حضور مستمر در میان مردم و برگزاری جشن‌های محلی با آداب و رسوم محلی در مناسبت‌های مختلف به‌ویژه مناسبت‌هایی نظیر برگزاری همایش‌های خودجوش و مردمی یادواره شهدای ایلات و طوایف، تولید کلیپ، مستند‌های فاخر مخاطب‌محور و با موضوع دفاع مقدس و روایت اثرگذار دفاع مقدس به تناسب سهم استان در این سال‌ها، تولید آثار نمایشی و سریال‌های طنز را در نظر داریم که از اصلی‌ترین مطالبات مردم و جمعیت میلیونی کردهای فیلی در آن سوی مرز‌ها ( عراق) نیز هست.

 علی مرادی، مدیرکل صداوسیمای کردستان

نمایش هویت بومی و ملی در سرزمین فرهنگی

 مرادی ضمن بدیهی‌خواندن آنکه اولین گام برای شناخت چرایی تحول و سازوکار آن است، عنوان کرد: در این مرکز، جلسات آموزشی معرفی سند تحول سازمان را به صورت کارگاهی برای شورای مدیران و عوامل تولید صدا، سیما، خبر و فضای مجازی برگزار کردیم. پس از آن فایل متنی سند تحول را در اختیار معاونان و مدیران مرکز گذاشتیم و مهم‌تر از همه اینکه سند تحول سازمان را به‌عنوان سند بالادستی و نقشه‌ راه برنامه‌سازی و سایر امور تعریف کردیم.

وی در خصوص کیفی‌سازی برنامه‌ها مطابق سند تحول نیز گفت: در همین مسیر، کیفی‌سازی برنامه‌ها و توجه بیش‌تر به محتوا به جای توجه به «کمّیت، جذابیت، محتوا» را در دستور کار قرار دادیم که حاصل آن، حذف برنامه‌های خنثی، بی‌اثر، بی‌ارزش و بی‌کیفیت در جهت کاهش فشار آنتن و تولید برنامه‌های جذاب و مخاطب‌پسند با محتوای غنی ازجمله«زانای زمان» با موضوع ترویج فرهنگ کتابخوانی، «تاکسی سنه» با محوریت گفت‌وگو با هنرمندان برجسته‌ استانی، «ژیانی لادی» با موضوع آشپزی در طبیعت، «دوایین ئه‌ستیره» مسابقه‌ سرگرم‌کننده و آموزشی با طراحی سؤالات بی‌نظیر، «شِکَر شِکَن» با محوریت پرداخت به اشعار شاعران برجسته ایرانی ازجمله مولوی و سعدی و غیره بود.

او در پاسخ به اینکه تمرکز بر هویت بومی و ملی در برنامه‌سازی چه آورده‌ای برایتان داشته‌است، اظهار داشت: برای نیل به اهداف طراحی‌شده در سند تحول سازمان، برنامه‌ها با نگاه مدیریت«خط سبزی» به جای مدیریت«خط قرمزی» و حذف خطوط قرمز خودساخته و غلط به‌روی آنتن می‌روند. یکی از همین موارد تأکید بر هویت بومی و ملی در برنامه‌سازی ازجمله توجه به آیین‌ها، آداب و رسوم پسندیده، ادبیات عامیانه کردی، موسیقی، پوشش کردی به‌عنوان پوشش دارای حجاب و عفاف کافی و ارزشمند، زبان و ادبیات کردی به‌عنوان یک زبان ایرانی و ... است.

بنابر اظهارات مرادی، صداوسیمای کردستان در مسیر اندیشه‌ورزی و توجه ویژه به محتوا دعوت از مراجع دینی برای حضور در جلسات طرح و برنامه و سیاست‌گذاری، نظرخواهی و دریافت پیشنهاد از مراجع دینی در باره برنامه‌های معارفی و معرفتی مرکز، استفاده از نیروهای متفکر هنرمند واقعی به‌دور از ظاهرگرایی برای تولید آثار و ایجاد قرارگاه رسانه برای موضوع‌های خاص براساس اقتضائات استانی را به عنوان شیوه‌نامه‌های اجرایی موضوع تعیین کرد.

وی افزود: در سال 1402 برقراری ارتباط با نهادهای فرهنگی همچون حوزه هنری، انجمن سینمای جوان و غیره و استفاده از تولیدات آنان برای غنی سازی آنتن و محتواهای شبکه را در دستور کار قرار دادیم.

مدیرکل صداوسیمای کردستان نمود دو مؤلفه‌ هویت‌محوری و عدالت رسانه‌ای در این مرکز را این‌گونه تشریح کرد: استودیوگریزی و توجه به نقاط کمتر دیده‌شده ازجمله روستاها در جهت دو مؤلفه‌ هویت‌محوری و عدالت رسانه‌ای بود. روایت زندگی در روستا، از طریق برنامه‌های«په‌پووله‌کانی نیشتمان» (کودک)، «ریگا»، «هورامیانه»، «ژیانی لادی»، «به‌زمی لادی» و حتی بازنمایی مراسم‌ و مناسبت‌های مختلف در روستا، روایتی نو از روستا در رسانه‌ی استانی را خلق کرد که با استقبال بالای مخاطبان همراه بوده‌است.

وی با اشاره به اینکه موسیقی در این مرکز یکی از برجسته‌ترین محورهای محتوایی را بر عهده گرفته‌است، یادآور شد: اینجا لازم است به برگزاری جشنواره‌ موسیقی اقوام اشاره بکنم که در مهرماه سال جاری در کردستان و شهر زیبای سنندج برگزار شد. ما در این جشنواره میزبان بیش از 25 گروه موسیقی از سراسر کشور، از اقوام گوناگون بودیم که رنگین‌کمانی از اقوام را دور هم جمع کردیم. هویت، اصالت، نشانه‌شناسی ملی و قومی زیر پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، جلوه‌ای ویژه را خلق کرد که تا مدت‌ها در اذهان عمومی‌باقی خواهدماند. این جشنواره، نماد و نشانه‌ بارز دست‌یابی به اهداف سازمانی در جهت سند تحول بود و برگ زرین دیگری به افتخارات سازمان بزرگ صداوسیما اضافه کرد.

مرادی از عوامل اصلی توفیق این مرکز به ایجاد یک گروه کاری حرفه‌ای، فعالیت‌های جهادی شبانه‌روزی، محوریت قرار دادن سند تحول سازمان به عنوان نقشه‌ راه و توجه ویژه به آن در تمام برنامه‌ها، جدیت در کار و ایجاد انگیزه و امید در کارکنان و عوامل تولید و پخش در مرکز اشاره کرد و درباره مهم‌ترین دغدغه‌های مرکز در تولید محتوا توضیح داد: پیش از هر چیز دغدغه‌مندی برای تولید سریال، زمینه‌ اصلی برای سریال‌سازی را فراهم می‌کند. مرحله‌ بعد شناخت موضوع است که با توجه به تجربه‌ زیسته و مطالعات میدانی عمیق و همچنین آشنایی کامل با فرهنگ منطقه، موضوعات به‌راحتی شناسایی می‌شوند. نکته‌ مهم دیگر، ارتباط تنگاتنگ و مداوم با هنرمندان استان و شناخت کافی از ظرفیت‌های آنان است که این نکته به انتخاب این هنرمندان برای ایده‌پردازی، نگارش طرح و تولید سریال کمک شایانی کرده‌است.

مدیرکل این مرکز استانی تعامل با مدیران استان و دیگر نهادها را از دیگر بخش‌های فعالیت صداوسیمای کردستان دانست و گفت: تعامل بالای مرکز با بدنه‌ مدیریتی استان و استفاده از ظرفیت‌های بودجه‌ای، امکانات و زیرساخت و نیروی انسانی نکته‌ درخورتوجهی است که باید به آن اشاره کرد. این مهم  در تعریف ردیف بودجه برای ساخت سریال‌های فاخر به مرکز کمک شایانی کرده‌است.

از مرادی خواستیم از سریال«سنجرخان» که یکی از آثار درخور تأمل این مرکز بود و روی آنتن شبکه یک رفت، بگوید و او گفت: فکر تولید سریال«سنجرخان» زمانی (1392) شکل گرفت که من معاون سیمای وقت این مرکز بودم. بنابراین، موضوع نه تنها برای من، جدید و غریب نبود، بلکه به‌عنوان طفلی محسوب می‌شد که دوران بالندگی و شکوفایی خود را طی می‌کرد و در این میان به دایه‌ای مهربان برای به اوج رساندن و به فعلیت رساندن آن نیازمند بود. به‌همین خاطر عزم من و تمام مدیران و همکارانم برای به پایان رساندن این کار ناتمام جزم شد و خوشبخانه در سریع‌ترین زمان ممکن، مشکلات کار، یکی پس از دیگری به اتمام رسید و این سریال فاخر در شبکه یک سیما پخش شد.

وی درخصوص مهم‌ترین اهدافی که برای سال 1403 در نظر گرفته‌‌شده، تأکیدکرد: توجه به قشرهای گوناگون، توجه به تمام رده‌های سنی از کودک و نوجوان تا کهنسال، و توجه به زمینه‌های موضوعی ازجمله فرهنگی، هنری، دینی و معارفی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و غیره به تناسب نیاز و مصلحت مخاطب از ویژگی برنامه‌ریزی سال آینده است. همچنین تنوع در ساختار و رعایت تعهدات تولید از ویژگی‌های خوب این برنامه‌ریزی است.

مرادی اضافه کرد: با توجه به دستور رئیس محترم سازمان، جناب آقای دکتر جبلی در سفر اردیبهشت ماه سال جاری به کردستان، تعهدات این مرکز در طبقات«ج» و«د» به میزان 50 درصد و در طبقه«ب» به میزان 100 درصد افزایش داشته‌است که در این زمینه، متناسب با اقتضائات بومی و محلی استان کردستان برای افزایش تعهد، طرح نوشته شده‌است.

مدیرکل مرکز کردستان همچنین گفت: در سال جاری برنامه«من ایرانی» با محوریت نخبگان در حوزه‌های مختلف تولید و پخش می‌شود. با عنایت به ۵۴۰۰ شهید و ۱۱ هزار پیش‌مرگ مسلمان کرد در کردستان موضوع تاریخ شفاهی دفاع در کردستان در دستور کار برنامه‌سازی سیما قرار گرفته‌است. تلاش می‌کنیم در بحث گردشگری، کردستان را به عنوان قطب گردشگری معرفی کنیم. ضمن اینکه سریال طنز«کانی موناکو» در 26 قسمت 35 دقیقه‌ای در ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان به‌روی آنتن رفت و در سال 1403 در مسیر تولید سریال‌های فاخری همچون «ساروبیره»، «مستوره اردلان»، «شهیده فاطمه اسدی»، «شهابیه‌ای در اغما» نیز ثابت قدم خواهیم ماند.

 محسن نصرپور، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی

اعتماد سازی با امید بخشی و نشاط آوری

 درباره اقدامات تحولی در مرکز خراسان رضوی، محسن نصرپور، مدیرکل این مرکز توضیح داد: صداوسیمای خراسان رضوی به‌عنوان مرکزی فعال و پویا در سال جاری در کنار ماموریت‌های رسانه‌ای‌اش با نگاهی رو به جلو، تبیین وتشریح سند تحول را در دستورکار قرار داد تا به راهکارهای عملیاتی و اجرایی تحقق آن در خروجی محصولات رسانه‌ای منتهی شود. از این رویکرد می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین اقدام تحولی نرم‌افزاری مرکز یاد کرد که در زمره‌اش باید به تشکیل قرارگاه رسانه‌ای به منظور هماهنگی بین رسانه‌های استان و تشکل‌های مردمی‌برای ضریب دادن به فعالیت‌هایی که مردم به صورت خودجوش در میدان در مناسبت‌های مختلف انجام می‌دهند، اشاره‌کرد. ضمن اینکه توجه به روستا به‌مثابه یک مرکز مولد از دیگر رویکردها مهم در برنامه‌سازی ما بود که می‌توان به برنامه‌های«نسیم آبادی» و«تلاش سبز» اشاره کرد.

 او درخصوص مهم‌ترین برنامه‌ای که در این استان برای هم‌وطنان به انجام رسیده، تصریح‌کرد: در کنار رسالت‌های رسانه‌ای مهم و همیشگی که بر دوش واحدهای مختلف مرکز است، حضور موفق و موثر مرکز خراسان در اطلاع رسانی و همراهی با مردم را می‌توان از آغازین روز شروع سال که مصادف است با حضور سیل خروشان ارادتمندان از اقصی نقاط داخلی و خارجی در حرم قدس رضوی شروع و پس از آن به عنوان رسانه‌ای موظف در صف اول انعکاس سخنرانی نوروزی رهبری معظم انقلاب اسلامی ظاهر شد . پس از آن هم مناسبت‌های مذهبی که ریشه کانونی آن در این استان است مثل دهه کرامت و مناسبت‌های پایان صفر در ماموریت‌های رسانه‌ای این مرکز برای سراسر کشور منعکس شد. ضمن اینکه در فضای انتخابات جهت تقویت شناخت مردم از نامزدها، ۱۲ کانال تلویزیونی با رویکرد توسعه عدالت رسانه‌ای راه اندازی کردیم تا نامزدهایی که توانایی هزینه تبلیغی ندارند از این فرصت برای معرفی خود استفاده کنند.

 نصرپور از جمله مهم‌ترین اقدامات پیش‌بینی‌شده مرکز در اتاق‌های اندیشه‌ورزی برای سال 1403 حرکت به سمت آنتنی پویا را نام برد که اول زیست‌بوم مسائل استانی در آن برجسته باشد و پس از آن بتوان اطلس محتوایی سند تحول با رویکرد استانی را در آن پیاده‌سازی کرد.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی همچنین در باره مقطع مهم انتخابات بیان کرد: ستاد انتخابات صداوسیمای خراسان رضوی متشکل از جمعی از معاونان و مدیران مرتبط با موضوع انتخابات، بیش از ۱۵ جلسه تشکیل داد که حاصل این جلسات و همفکری‌ها در مسیر تعامل مردم با صندوق‌های رأی به افتتاح ۱۲ کانال تبلیغاتی برای ۱۲ حوزه انتخابیه در کمترین زمان ممکن با هم‌افزایی همه معاونت‌های تولیدی و پشتیبانی و تلاش برای اصلاح و تقویت این کانال‌ها بود. دعوت از ۲۰۰ نامزد نمایندگی در مشهد مقدس‌ برای افتتاحیه کانال‌های انتخاباتی با هدف آشنایی بیش‌تر نامزدها با ظرفیت‌های تبلیغاتی ایجاد شده توسط رسانه ملی، مکاتبات رسمی‌با ستاد انتخابات استان و ۱۲ حوزه انتخابیه برای ترغیب نامزدها به شرکت‌ در مناظرات تلویزیونی و استقبال نسبتا خوبی که از مناظرات شد از جمله این اقدامات بوده‌است.

درخصوص حضور مرکز خراسان رضوی در استودیوی ایران ما نیز این مدیر رسانه عنوان کرد: پیش از راه اندازی استودیو ایران ما، طی جلسات مشورتی با سایر استان‌ها به نکات کنداکتوری و ساختاری و چگونگی ارتباط با استان‌ها پرداخته بودیم که پس از ابلاغ دستورالعمل معاونت استان‌ها، در نتیجه برگزاری جلسات متعدد برنامه‌هایی که به لحاظ ساختاری و محتوایی مناسب بودند، انتخاب و به تهران ارسال شدند. شایان ذکر است که مرکز خراسان رضوی جزو مراکزی بود که باید روزانه حداقل ۳۰ دقیقه برنامه در«استودیو ایران ما» داشته باشد. بر همین اساس سعی کردیم بهترین برنامه‌های استان که در تراز شبکه‌های سراسری است انتخاب و ارسال شود. در برخی مقاطع با توجه به نیاز شبکه نیز ارتباط زنده با استودیو ایران ما برقرار شد.

نصرپور در پایان گفت: ما همچنین تلاش کردیم علاوه بر پخش برنامه‌های ترکیبی و زنده صبحگاهی، سراغ مستندهای متعدد و برنامه‌های معارفی مختلف و برنامه‌های طنز از جمله مستند «بهارستان ایران» و طنز نمایشی«دایی جان» هم برویم. ضمن اینکه در ایام انتخابات، برنامه‌های خراسان رضوی با رویکرد انتخابات در قالب«استودیو ایران ما» در شبکه‌های سراسری پخش می‌شد.

 

امتیاز شما