امروز يك شنبه  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

سوگواره‌های محرمی استان گلستان روی آنتن

مشاهده ۳۹۸
۱۳۹۸/۰۶/۰۹- ۱۱:۳۲

با فرا رسیدن ایام محرم و آغاز عزاداری و سوگواری سالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین (ع)، صداوسیمای مرکز گلستان ویژه برنامه‌هایی را به همین منظور تدارک دیده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، معاونت سیما با ویژه برنامه «محرم نامه» به تهیه‎کنندگی و کارگردانی مهدی ناظریان، از شب اول محرم در 13 برنامه 40 دقیقه‎ای با عزاداران حسینی همراه می‌شود.

این برنامه با آیتم‎هایی چون مقتل خوانی با نگاهی به مقتل‎های ابن طاووس با هنرمند تئاتر یحیی دیوانی، یاران معرفی شخصیت‎های مثبت واقعه کربلا، آئین چراغ؛ معرفی آیین سوگواری با کارشناس موسیقی و نوایی کشور هوشنگ جاوید، نمایش رادیویی با موضوع واقعه کربلا، خوانش خاطرات اسرای هشت سال دفاع مقدس در زندان‌های بعث در ماه محرم از زبانهنرمندان تئاتر استان، نوحه‎خوانی مداحان اهل بیت (ع) و نینوا؛ آواز و نی با با اشعاری محضون برای محرم در دستگاه‌های موسیقی ایرانی و ... با اجرای قاسم رضایی و راحمه شهریاری از سیمای استان پخش می‎شود.

سیمای استان با ویژه برنامه «نوگلان حسینی» ویژه برنامه مداحی نوجوانان استان در رده‌های سنی 9 تا 13 سال و 14 تا 18 ساله و معرفی پیرغلامان حسینی در 20 قسمت 45 دقیقه‎ای روزهای فرد به تهیه‎کنندگی و کارگردانی سید روح الله بنی‎عقیل و اجرای مهدی حاجی احمدی از شبکه گلستان تقدیم بینندگان می‌شود.

از دیگر برنامه‌های سیمای گلستان نیز پخش زنده و ضبطی عزاداری‌های شهرهای مختلف استان است که هر شب به مدت 60 دقیقه با همکاری تهیه‎کنندگان صداوسیمای مرکز گلستان از 24 نقطه استان پخش می‎شود.

ویژه برنامه «شیرخوارگان حسینی» به مدت 45 دقیقه به تهیه‎کنندگی و کارگردانی سید روح‎الله بنی عقیل و مهدی شمقدری روی آنتن می‎رود.

و از دیگر برنامه‌های این ایام ویژه برنامه «قرار شبانه» با حضور فرهیختگان عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، مذهبی، کارآفرینان موفق، پیرغلامان و ذاکران اهل بیت، هیئت‎های مذهبی فعال، گروه‌های جهادی عرصه‌های مختلف به تهیه‎کنندگی و کارگردانی محمد مهدی ناصری با هدف ترویج فرهنگ کار و تلاش با ترویج فرهنگ عاشورایی شب‎های زوج از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه با اجرای مهران جمال لیوانی از شبکه استانی سیما برای بینندگان همیشه همراه گلستانی پخش می‌شود.

همچنین عزاداری شهرستان رامیان، به مدت 120 دقیقه و برنامه «خانه محبت»، «لحظه ملکوتی»، «نوراناچاقلار»، «قرار دل»، «درس‎هایی از قرآن»، «رهروان زینبی»، «سخنرانی‌های مذهبی» و «فضای مجازی» از دیگر برنامه‌های این معاونت است.

برنامه‌های رادیویی فارسی و برون‎مرزی این مرکز نیز به شرح زیر است:

رادیو گلستان از شب اول محرم به مدت 14 شب  با ویژه برنامه با نام «عقل سرخ» هر روز ساعت 14:50 در خصوص زندگی امام حسین (ع)،  تبین واقعه  عاشورا و روز شمار وقایع دهه اول محرم  به مدت 10 دقیقه به تهیه‎کنندگی مجتبی طالبی روی آنتن می‎رود.

ویژه برنامه نمایشی «آینه» معرفی یاران امام حسین (ع) در قالب نمایش به تهیه‎کنندگی مجتبی طالبی در 10  قسمت ساعت 17:45 به مدت 20 دقیقه می‌پردازد. 

مستند «داستان یک زندگی» به تهیه‎کنندگی سونیا سعادت‎فر در 3 قسمت 30 دقیقه ای در دهه اول محرم تقدیم شنوندگان همیشه همراه گلستانی می‌شود.

رادیو فارسی برو‎ن‎‎مرزی گلستان، نمایش‌های ویژه را با عنوان «نمایش محرمی» به تهیه‎کنندگی مجتبی طالبی در 10 قسمت از ساعت 20 به مدت  30 دقیقه، در نیمه  اول محرم تهیه و پخش می‌کند.

رادیو ترکمنی برون‎مرزی با ویژه برنامه «سایرایاراولکام» در دهه اول محرم رادیو ترکمنی و برون مرزی گلستان است که به‎صورت زنده ویژه این ایام به مدت 8 شب از ساعت 16 به مدت 120 دقیقه با آیتم‎هایی از جمله تواشیح و کارشناس مذهبی، گزارش مردمی و ... به تهیه‎کنندگی احمد قرنجیک، عبدالطیف گرکز و لطیفه دوجی، ویژه برنامه «یادلامه (به یاد آن روزها)» به مدت 120 دقیقه به‎صورت زنده از رادیو ترکمنی به تهیه‎کنندگی احمد قرنجیک و عبدالطیف گرکز به مراسمات عزاداری اقوام ترکمن در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی می‌پردازد و ویژه برنامه «داستان شب» در ایام محرم ساعت 22:15 به مدت 30 دقیقه و دیگر برنامه‌های رادیو ترکمنی مرکز شامل «گوهر جوانی» ساعت 21:25 به مدت 20 دقیقه، «خانواده» با موضوع خانواده و محرم  از ساعت  21:45، به مدت 15 دقیقه به تهیه‎کنندگی لطیفه دوجی، «چشمه ایمان» با حضور کارشناس مذهبی به تهیه‎کنندگی عبدالطیف گرکز از ساعت 19:30 به مدت 25 دقیقه و «نغمه» با موضوع حدیث و گفتار بزرگان، از ساعت 20:20 به مدت 15 دقیقه و «چشمه ایمان» 21:35 به مدت 15 دقیقه به تهیه‎کنندگی احمد قرنجیک روی آنتن می‎رود.

معاونت خبر مرکز نیز با 20 گزارش تولیدی و خبری،  24 گزارش رادیویی، 40 خبر مکتوب در صفحه خبرگزاری استانی و 2 ارتباط زنده تلویریونی با شبکه خبر در روزهای تاسوعا و عاشورا  و دو گفت‎وگوی ویژه خبری هر کدام به مدت 30 دقیقه در ماه محرم همراه مردم گلستان می‎شود.

معاونت فضای مجازی مرکز نیز، اقدام به تولید و بارگزاری مطالب متنوع با موضوع این ایام کرده است. طراحی ساخت 12 موشن‎گرافی روز شمار محرم، ساخت 15 اینفوگرافی در باب امام حسین(ع) از زبان بزرگان تاریخ، کلیپ عزاداری از هئیت‎های استان، 20 کلیپ درس‎های عاشورا، راه‎اندازی پویش مردمی#حب الحسین-یجمعنا، ساخت 30 پوستر و عکس نوشت با مناسبت محرم، انتشار 20 پادکست‎های محرمی، 3 مستند با مضامین عاشورا و ... نشر بسته‌های ویژه فضای مجازی از برنامه‌های سیما و صدا از جمله عملکردهای معاونت فضای مجازی رسانه استانی در این ایام است.

امتیاز شما