امروز سه شنبه  ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

موسیقی کردستان در ترانه باران

مشاهده ۳۰۵
۱۳۹۸/۰۷/۲۰- ۱۱:۲۱

رایو فرهنگ شنبه 20 مهردر برنامه «ترانه باران» مستندی درباره موسیقی در کردستان پخش می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در مستند« ترانه باران» شنبه 20 فروردین، آرش حسین‌پناهی و علی سلیمی‌ فرد درباره جایگاه موسیقی عرفانی و خانقاهی در کردستان و تاریخچه و دلایل رواج آن در بین مردم این منطقه صحبت می‌کند.

سید واسع حسینی، گزارشگر برنامه نیز گزارش مستندی از اجرای موسیقی خانقاهی و عرفانی توسط نوازندگان در این استان ارائه می‌دهد.

موسیقی بدون‌ساز کردستان بدون همراهی آلات موسیقی، تنها با کلام همراه است و به صورت مرثیه و یا به شکل ریتمیک خوانده می‌شود و اشعار آن از مسائلی که در ارتباط مستقیم با مردم است، حکایت می‌کند. به این شیوه نمایش موسیقی، هوره گفته می‌شــود.

موسیقی با ساز از نظر اشعار فرق زیادی با موسیقی بدون ساز ندارد، تنها اشعار ریتمیک‌تر ارائه می‌‌شود و خواننده یا سراینده تلاش می‌کند کلام خود را با آهنگ موزون کند. در این نوع موسیقی از وسایل ساده مانند نی، زلع و یا چوب‌هایی که درون آنها را می تراشند و تهی می‌کنند، استفاده می‌شود.

برنامه «ترانه باران» به سردبیری و تهیه‌کنندگی حسین مشفق قاسم‌آباد و نویسندگی اعظم جمالی گشتی، ساعت 12:30 از رادیو فرهنگ  روی موج اف ام ریف  ۱۰۶ مگاهرتز و  موج ای ام ردیف ۵۸۵ روی آنتن می‌رود.

امتیاز شما