امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

«رزمی چنین» روایتی نزدیک و عینی از خطرات و سختی‌های مستندسازان جنگ

مشاهده ۷۴۵
۱۳۹۸/۱۰/۱۵- ۰۸:۳۹

شبکه مستند سیما با پخش مستند «رزمی چنین» ساخته مهدی مطهر، یاد و خاطره شهیدان قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس را گرامی می‌دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مستند «رزمی چنین»، روایتی از تلخ و شیرین مستندسازی بحران است که شنبه 14 دی ساعت 15 از شبکه مستند روی آنتن می‌رود.

این مستند با تکیه‌ بر پشت‌ صحنه سه مستند شاخص بحران که در ماجرای جنگ در سوریه و عراق ساخته شد، روایتی نزدیک و عینی از خطرات و سختی‌های مستندسازان جنگی را ارائه می‌دهد.

در این مستند نیمه بلند، با بررسی فیلم‌های شاخصی نظیر «ابو مهدی مهندس» ساخته وحید فراهانی، «ایرانیان مرتد» به کارگردانی حمید عبدالله‌زاده و «پل» ساخته امیرحسین نوروزی، جنس مستندسازی جنگ مورد بررسی قرارگرفته و آموزش‌های لازم برای ساخت چنین فیلم‌هایی موشکافی می‌شود.

با ظهور پدیده داعش و آغاز جنگ در سوریه و عراق، بسیاری از مستندسازان کشورمان بر اساس رسالتی که از شهید آوینی به ارث برده بودند، وارد جبهه‌های جنگ‌ شدند و با نمایش ابعاد واقعی دشمنی داعش با مسلمانان، دست این دشمن را برای جهانیان رو کردند. مطمئناً ساخت چنین مستندهایی از نزدیک‌ترین فاصله به جنگ و بحران، خطرات جانی بسیار زیادی برای عوامل آن دارد. این موضوع سوژه مستند مهدی مطهر بوده است.

امتیاز شما