امروز يك شنبه  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

مجموعه‌ای با موضوع بیماری پروانه‌ای در رادیو نمایش

مشاهده ۴۲۹
۱۳۹۸/۱۱/۲۶- ۰۸:۵۳

مجموعه نمایشی رادیویی پنج قسمتی با عنوان «مرگ پروانه‌ها» از فردا روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مجموعه رادیویی «مرگ پروانه‌ها» داستان زن‌وشوهری به نام نگین و سینا را که دخترخاله و پسرخاله نیز هستند، روایت می‌کند. آن‌ها بعد از 7 سال صاحب فرزندی می‌شوند، اما فرزندشان مبتلا به بیماری نادری به نام «ای بی» یا «بیماری پروانه‌ای» است.

بیماری پروانه‌ای (اپیدرمولیز بولوزا) بیماری ارثی بافت‌های پوستی است که در پوست و غشای مخاطی ایجاد تاول‌های خون‌ریزی‌دهندهٔ دردناک می‌کند. ای بی واگیر ندارد، اما شدت بیماری در مبتلایان، پیش‌رونده و افزاینده و حتی ممکن است به مرگ منتهی شود. این بیماری ناشی از یک جهش ژنتیکی در کراتین یا کلاژن است و درصد ابتلا به آن در تمامی مردان و زنان نژادهای گوناگون بشری برابر است.

در نتیجهٔ این بیماری، پوست به شدت شکننده می‌شود و با کوچک‌ترین خراشی، لایه لایه و کنده می‌شود. تاول‌های زیاد از بارزترین علایم این بیماری هستند و احتمال دچار شدن مبتلایان این بیماری به سرطان پوست، بیش از دیگران است.

مجموعه «مرگ پروانه‌ها» به نویسندگی سهیلا خدادادی و با هنرمندی بهرام سروری‌نژاد، بیتا خارستانی، حوا الهویی، معصومه عزیز محمدی، احمد گنجی، سعید سلطانی، مهرخ افضلی، رامین پورایمان، مروارید کریم‌پور، نازنین مهیمنی و کارگردانی مجید حمزه تولید شده است.

این مجموعه رادیویی به تهیه‌کنندگی زهرا عبدالله‌زاده، افکتوری نازنین حسن‌پور و صدابرداری فرزاد شریفی، از 27 بهمن به مدت 5 روز ساعت 24 از شبکه رادیویی نمایش پخش می‌شود.

امتیاز شما