امروز شنبه  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

آخر هفته با برنامه‌های رادیو فرهنگ همراه شوید

مشاهده ۳۶۰
۱۳۹۹/۰۴/۱۱- ۱۱:۲۸

شبکه رادیویی فرهنگ پنج‌شنبه و جمعه این هفته، با برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی، لحظات پرباری را برای شنوندگان خود رقم می‌زند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه«نقد امروز» پنجشنبه 12 تیر، موضوع«بازی‌های رایانه‌ای، سرگرمی خوب یا سردرگمی‌ بد» با حضور لیلا وصالی، کارشناس سواد رسانه‌ای و با همراهی سید‌محمدعلی حمیدی، کارشناس تولید بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح می‌شود. برنامه«نقد امروز» به تهیه‌کنندگی مریم مقدسی ساعت 10:30 پخش می‌شود.

برنامه«هفت کوچه» 12 تیر، با موضوع آیین‌های زیارت در فرهنگ مردم، با تمرکز بر آیین‌های زیارت امام رضا(ع)پخش می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را هر روز ساعت 9، به تهیه‌کنندگی سیدهادی موسوی‌نژاد، از گروه جامعه رادیو فرهنگ بشنوند.

در برنامه«با کاروان شعر و موسیقی» فردا، ترانه«بهشت یاد»(ای نامت) از آلبوم نیلوفرانه، به آهنگسازی عباس خوشدل، صدای علیرضا افتخاری و شعری از زنده‌یاد قیصر امین‌پور پخش می‌شود و در این برنامه صحبت‌های علیرضا افتخاری درباره این اثر را می‌شنوید. قسمتی از دکلمه یک شعر و صحبت‌ها و صدای قیصر امین‌پور از دیگر بخش‌های این برنامه است که به تهیه‌کنندگی یلدا احتشامی ساعت 12:15 به سمع مخاطبان می‌رسد.

برنامه«سفره عقد» هر هفته پنجشنبه‌ها با هدف ترغیب و تشویق جوانان به ازدواج، گزارشی از یک عقد را تقدیم شنوندگان می‌کند. این برنامه بر اساس کتاب«مطلع عشق» که، گزیده‌ای از رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی‌ به زوج‌های جوان است، پیش می‌رود و توصیه‌هایی برای شنوندگان دارد. گفتنی است برنامه«سفره عقد» ساعت 8:30 به مدت 30 دقیقه به تهیه‌کنندگی مریم مقدسی پخش می‌شود.

رادیو فرهنگ با هدف ترویج فرهنگ فرزندآوری، مسابقه‌ای با عنوان«قند و فرزند» را پنجشنبه‌ها ساعت ۱۴:۳۰ به مدت ۴۵ پخش می‌کند که این هفته محمدعلی نجفیان، بازیگر نقش اول فیلم جنجالی«پارادایس» به همراه همسرش مهمان این برنامه می‌شوند.

همچنین در برنامه «سفره خانه» فردا، مرشد مهدی چایانی با نقالی داستان کیومرث برنامه را آغاز می‌کند و و نمایش رادیویی داستان کیومرث پخش می‌شود. در این برنامه «یاسر موحدفرد»، دبیرکل بنیاد فردوسی و مدیرعامل موسسه فردوسی توس درباره معنای کلمه کیومرث و داستان آن مطالبی را بیان می‌کند. برنامه «سفره خانه» به تهیه‌کنندگی مریم قاسمی، پنجشنبه ساعت 16 به مدت 30 دقیقه از رادیو فرهنگ روی آنتن می‌رود.

برنامه«هفت اقلیم» نیز که پنجشنبه‌ها، مشکلات و مسائل مربوط به تولید آلبوم موسیقی را بررسی می‌کند، این بار به موضوع«تولید آلبوم موسیقی یا تک آهنگ» پرداخته و مزایا و معایب هر یک را بررسی می‌کند. برنامه«هفت اقلیم»  به همت گروه فرهنگ و‌ کتاب، ساعت ۱۹.۳۰ به صورت زنده بر روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از شبکه فرهنگ پخش می‌شود.

در برنامه«رویای کاغذی» پنجشنبه، شنوندگان با کتاب«اتاق شماره 6» نوشته چخوف آشنا می‌شوند. کتاب «اتاق شماره 6» اثر داستان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس روسی  است که در زمان حیاتش بیش از ۷۰۰ اثر ادبی خلق کرد. چخوف را مهم‌ترین نویسنده در زمینه داستان کوتاه و پس از شکسپیر، بزرگترین نمایش‌نامه‌نویس نیز می‌دانند. این کتاب مقوله رنج و شیوه برخورد با آن را در میان گفت‌وگوهای بین یک بیمار روانی به نام ایوان دمیتریچ، و دکترِ او، آندره یفیمیچ، از دو دیدگاه متفاوت بررسی می‌کند. برنامه «رویای کاغذی» با اجرای راضیه گردکاهد، تهیه‌کنندگی الهه بیات و نویسندگی مریم بیانی ساعت ۲۳:۴۵ از رادیو فرهنگ شنیده می‌شود.

برنامه«هفت کوچه» سیزدهم تیر، در روز ولادت ثامن‌الحجج، با موضوع سیمای مبارک امام رضا(ع)در فرهنگ مردم، ساعت 9 تقدیم شنوندگان رادیو فرهنگ می‌شود. برنامه «زرجامه» نیز به همت گروه کتاب رادیو فرهنگ، به صنعت مد و تاثیر آن بر فرهنگ ایرانی، ارتباط مد و مدگرایی و اثرگذاری آن بر فرهنگ جامعه اختصاص دارد. این برنامه جمعه‌ها ساعت 11 به مدت 30 دقیقه از رادیو فرهنگ روی آنتن می‌رود.

برنامه«بچه‌های مسجد» در بخش کارشناسی، میزبان امیر محمدخانی، مدیر بنیاد معماری انقلاب اسلامی و معاون موزه دفاع مقدس می‌شود. وی درباره عناصر مشترک موجود در مساجد مثل صحن، ایوان، رواق، مناره، گنبد، شبستان، محراب و ... در برنامه مطالبی را بیان می‌کند. در بخش«با بچه‌های مسجد» برنامه، علاقه‌مندان می‌توانند شنونده مستند گروه جهادی یکی از مساجد باشند و در ادامه نیز در آیتم «روایت مسجد»، سخنان بزرگان دین درباره مسجد و اهمیت آن پخش می‌شود. فاطمه فراهانی در برنامه این هفته، به مناسبت میلاد حضرت امام رضا(ع)، به مسجد صنعتگران مشهد می‌رود و شنوندگان را  با بچه‌های این مسجد، امام جماعت و ... آشنا می‌کند.  برنامه«بچه‌های مسجد» را  به تهیه‌کنندگی و روایت مریم قاسمی ، گویندگی احسان همتی و نویسندگی ساناز احمدی‌دوستدار، 13 تیر ساعت 12 شنیده می‌شود.

همچنین در برنامه«دیدار در رادیو» فاطمه آل‌عباس، گوینده رادیویی از خاطرات خود می‌گوید. ان برنامه با رویکرد آشنایی شنوندگان با بزرگان رادیو و شنیدن خاطرات شیرین رادیویی‌ها و قدردانی و‌ گرامیداشت از این پیشکسوتان، جمعه‌ها ساعت 16 از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

گفتنی است برنامه«نت هفتم»، 13 تیر موسیقی فیلم«پر پرواز» ساخته محمدرضا چراغعلی و نویسندگی کیانوش عیاری و خسرو معصومی را بررسی می‌کند. این برنامه کاری از گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ است که به تهیه‌کنندگی مجید میرزایی و اجرای منیژه آران،  از ساعت 16:30 تا 17 با شما همراه می‌شود.

 

امتیاز شما