امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

«آخرین سوی چراغ» تله تئاتر مذهبی رسانه استانی قم/ احیای تله تئاتر تلویزیونی در سیمای نور

مشاهده ۶۱۲
۱۳۹۹/۰۷/۱۴- ۱۴:۱۷

صداوسیمای مرکز قم بر اساس سیاست استفاده از هنرمندان بومی استان قم، تصمیم به تولید تله تئاترهای تلویزیونی گرفته است، از این رو سیمای مرکز قم با تولید تله تئاتر مذهبی «آخرین سوی چراغ» برای ایام پایانی ماه صفر با مخاطبان خود همراه می شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در زمان حیات حضرت امام رضا علیه السلام، حمید بن قحطبه والی خراسان از طرف خلیفه، مأمور به کشتار عده‌ ای از سادات حسنی می‌ شود اما او از این امر سر باز می زند تا اینکه فرزند و عیالش را گروگان می‌ گیرند تا به اجبار تن به این کشتار دهد و ...

این قصه تاریخی دستمایه ساخت یک تله تئاتر در سیمای مرکز قم شده است.

تله تئاتر «آخرین سوی چراغ» به تهیه کنندگی و کارگردانی هنری امیر حسین یاوری و کارگردانی تلویزیونی علی عسکری، جدیدترین اثر سیمای مرکز قم است که این روزها مراحل ساخت و تدوین خود را پشت سر می‌ گذارد تا در سالروز شهادت ثامن الائمه حضرت امام رضا علیه السلام و ایام پایانی ماه صفر برای پخش از شبکه استانی نور و شبکه‌ های سراسری شما و 4 سیما آماده شود.

حجت الاسلام لطفی نیاسر مدیرکل صداوسیمای مرکز قم که به اتفاق جمعی از مدیران و معاونان از فعالیت گروه سازنده این تله تئاتر بازدید کرد؛ با اشاره به اینکه قالب تله تئاتر از قالب های هنری تلویزیونی است، گفت: در سال های اخیر، تله تئاتر کمتر تولید و پخش می‌شود. از این رو صداوسیمای مرکز قم بر اساس سیاست استفاده از هنرمندان بومی استان قم در تولیدات خود و به خاطر بضاعت خوب تئاتر قم و موقعیت برجسته آن در کشور، تصمیم بر احیای این قالب تلویزیونی گرفت.

وی افزود: مرکز قم از یکی دو سال قبل شروع به تهیه و تولید تله تئاتر به ویژه در گونه مذهبی کرد که تولیداتش با اقبال شبکه‌ های استانی و سراسری روبرو شد.

لطفی نیاسر همچنین تصریح کرد: هم اکنون نیز با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اجراهای صحنه‌ ای تئاتر در کشور، به نظر می رسد قالب تله تئاتر می‌ تواند جایگزین تئاترهای صحنه‌ ای شود. به همین دلیل صداوسیمای مرکز قم آماده پذیرش طرح‌ های تله تئاتر از هنرمندان قمی است البته به شرطی که نمایش‌ نامه‌ها با توجه به الگو‌های تله تئاتر و اجرای تلویزیونی بازنویسی و بازطراحی شود و موضوعات آن نیز با سیاست‌ های مصوب این مرکز منطبق باشد.

امیر حسین یاوری تهیه کننده و کارگردان هنری تئاتر تلویزیونی «آخرین سوی چراغ» نیز در گفت و گویی ضمن اشاره به اینکه تله تئاتر ترکیب و تلفیق هنرمندانه‌ای از تئاتر و تلویزیون است، افزود: این بار بازیگران در فضای صحنه با واسطه‌ ای به نام دوربین با مخاطبانشان ارتباط برقرار می‌ کنند.

وی افزود: برخی از کارگردان‌ های تئاتر به اشتباه شبکه‌ های تلویزیونی را امکانی برای اجرای صحنه‌ ای فرض می‌کنند اما یک تله تئاتر باید به بخشی از قواعد دو رسانه تئاتر و تلویزیون وفادار باشد. بر این اساس با توجه به آن که فرآیند ارتباط در تئاتر صحنه‌ ای و رسانه تلویزیون ضمن داشتن برخی اشتراکات، دارای تفاوت‌ های بنیادین هستند؛ باید نمایشنامه و نمایش صحنه‌ ای ضمن حفظ اصالت های دراماتیک خود برای تولید به صورت یک برنامه نمایشی تلویزیونی، با شرایط و امکانات این رسانه منطبق شوند.

این تهیه کننده تلویزیونی ضمن تاکید بر این که با وجود افزایش سریال‌ های تلویزیونی هنوز تله تئاتر مخاطبانش را از دست نداده است، خاطر نشان کرد: تله تئاتر «آخرین سوی چراغ» 5 تا 6 ماه پیش تولید داشت و قبل و حین تولید از نظرات کارشناسان بزرگ هنر نمایش و پیشکسوتان این هنر در قم برای افزایش کیفیت بهره برده است.

استفاده از ظرفیت هنری تئاتر استان قم و به کارگیری بازیگران و عوامل فنی بومی و سرآمد از شاخصه‌ های تله تئاتر «آخرین سوی چراغ» است. در این اثر هنرمندان مطرحی همچون علی فرحناک (رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم)، سید محمد حسینی، محمد یوسفی، محمد قمرزاده، نگین رسولی و تعدادی از هنروران نمایش قم به ایفای نقش می‌ پردازند. از دیگر عوامل ساخت تله تئاتر «آخرین سوی چراغ» می‌ توان به سید صدرا میره‌ای به عنوان نویسنده، شهاب نیازمند به عنوان مدیر برنامه‌ ریزی، محمد باقر یونسی نژاد به عنوان مدیر تولید، داوود رجبی به عنوان مدیر تصویر برداری و نورپردازی و سید مهدی معنوی، اسلام عبادی و علیرضا عنایتی به عنوان تصویربردار و هادی افضلی به عنوان طراح صحنه و لباس اشاره کرد.

فاضل حائری یزدی طراح چهر پردازی، مصطفی کوچکی مدیر صدابرداری و حسن عنایتی تدوینگر و وحید درخشش فر ناظر کیفی  این اثر تلویزیونی هستند.

به گفته امیر حسین یاوری، این گروه دو طرح دیگر تله تئاتر با موضوع سیره حضرت معصومه سلام الله علیها و دفاع مقدس را نیز در دست تدوین و تصویب دارد.

امتیاز شما