امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

شاعرانه بهاری رادیو فرهنگ را در آخرین روز سال بشنوید

مشاهده ۸۲۷
۱۳۹۹/۱۲/۲۸- ۱۷:۰۹

برنامه «نوبهار»، کاری از گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ، شنبه 30 اسفند با موضوع خواندن و بررسی اشعار بهاری شاعران پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مرتضی صداقت گو، مدیر گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ درباره برنامه «نوبهار» این شبکه رادیویی گفت: در ادبیات فارسی هم فصل بهار بیشتر از دیگر فصل‌های سال جلوه دارد. بهار فصلِ شاعری است و زیبایی‌های طبیعت در فصل بهار، یکی از پربسامدترین مضامین در شعر فارسی محسوب می‌شود.
وی افزود: هر کدام از شاعران با توجه به دیدگاه‌ها و همچنین سبک و دوره شعری‌شان، به بهار و اجزای آن توجه داشته اند؛ بعضی‌ مانند مولانا از راه رسیدن فصل بهار بعد از زمستان را درسی برای آموختنِ معاد و رستاخیز دانسته‌اند و بعضی هم مانند رودکی و منوچهری دامغانی بیشتر به توصیف بهار و زیبایی و طراوت آن توجه کرده‌اند. در برنامه «نوبهار» با توجه به مختصات شعری شاعران از بهاریه‌های شاعر ان کلاسیک و معاصر فارسی نمونه‌هایی خوانده می‌شود.
وی به بخش های دیگری از این برنامه اشاره کرد و گفت: این برنامه به تبیین و معرفی آیین‌های نوروزی و جلوه‌های نوروزی در کشورهای تمدنی آن یعنی 14 کشور عضو اکو که جشن نورز دارند اختصاص دارد؛ طنازی در شعر بهاری و گفت و گو با شاعران بهارگو و شنیدن اشعار آن‌ها با کلام خودشان، خوانش کاریکلماتورهای بهاری و ارائه نمونه‌های درخشان این حوزه و روایت های کوتاه نمایشی با موضوع بهار، پخش حکمت های ادبی با محوریت فصل شکفتن از جمله بخش های برنامه «نوبهار» است.
صداقت گو تصریح کرد: بهار و نوروز و آنچه بدان مربوط است از قبیل دگرگونی در طبیعت و آداب و رسوم ویژه آن، موضوع سخن شاعرانی فراوان قرار گرفته است، اما از چشم انداز شاعران طنز پرداز به آن نگریستن لطف دیگری دارد. بر همین اساس در این برنامه با شاعرانی که اشعار طنز بهاری دارند نیز گفت و گو شده و اشعار آن‌ها معرفی و بررسی می‌شود.
وی درخصوص شاعرانی که شنوندگان را به شنیدن اشعارخود در برنامه «نوبهار» مهمان می‌کنند، گفت: محمد سعید میرزایی، ناصر فیض، مرتضی اسفدقه، سعید یوسف نیا، صادق رحمانی و ... از جمله شاعرانی هستند که در برنامه «نوبهار» با آنها گفت و گو می‌شود.
ویژه برنامه زنده « نوبهار» را به تهیه کنندگی مریم مردانی و گویندگی مهدی محمدیان، ساعت 16 تا 18:30 روز شنبه در آخرین روز سال از رادیو فرهنگ بشنوید.

امتیاز شما