امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

نگاه متفاوت شبکه مستند به اسراف «آب، نان و میوه»

مشاهده ۲۴۷
۱۴۰۰/۱۱/۱۳- ۱۵:۲۸

مستند «آب، نان و میوه» به تهیه‌کنندگی آریان عطارپور نگاهی انتقادی به اسراف دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مجموعه مستند «آب، نان، میوه» به تهیه‌کنندگی آریان عطارپور تولید جدید شبکه مستند سیماست که اولین قسمت آنچهارشنبه 13 بهمن، از شبکه مستند پخش می‌شود.

آریان عطارپور تهیه‌کننده این فیلم مستند با اشاره به سوژه فیلم خود گفت: مستند «آب، نان، میوه» مجموعه‌ای 3 قسمتی است که به سفارش شبکه مستند سیما ساخته شده است. این 3 مستند کاملا از یکدیگر مستقل است، اما از نظر درون مایه با یکدیگر اشتراک دارند.
وی ادامه داد: محور کلی در این 3 مستند، جلب توجه مخاطبان به موضوع مهم اسراف در «آب، نان و میوه» است. به عبارت دیگر، با رویکردی منتقدانه نسبت به اسراف در این 3 ماده مهم هشدار می‌دهیم. همانطور که می‌دانید اسراف مفهومی است که هم در سطح کلان و هم در سطح خرد و زندگی روزمره شهروندان رخ می‌دهد. برهمین اساس، دقت زیادی کردیم تا بر ابعاد مختلفی از این موضوع توجه کنیم.
تهیه‌کننده مجموعه مستند «آب، نان، میوه» ضمن معرفی نام این 3 فیلم گفت: مستندی که درباره اسراف آب تولید شده است، «میر و مار» نام دارد. هم‌چنین برای مستندی که درباره اسراف نان است، نام «نان بی‌جان» را انتخاب کردیم و «میوه‌های آب‌دار خونی» نیز مستندی درباره اسراف میوه و از زبان میوه‌هاست.
در این مستند نیمه‌بلند سراغ هدررفت منابع آبی و مدیریت منابع آب در استان تهران رفته‌ شده است. ساخت این مستند نزدیک به یکسال و نیم به طول انجامیده است.
روایت فیلم در 2 ساحت ژورنالیستی و اسطوره‌ای پیش می‌رود، که برای بخش اسطوره‌ای از انیمشن و تکنیک‌های گرافیکی استفاده شده است. با توجه به اینکه مستندهای زیادی درباره آب ساخته شده است، تلاش کردیم تا روایت جدیدی از این موضوع به مخاطبان بدهیم.
وی درباره نامگذاری این فیلم مستند گفت: میر نماد «انسان و آدم» است و مار نیز نماد «اژدها» به شمار می‌رود. در فرهنگ باستانی هند و ایران، اژدها نمادی از خشکسالی بوده و انگار که مردم باید از اژدها می‌گذشتند تا به آب برسند. برهمین اساس، در این مستند تقابل بین تمدن و طبیعت را به نمایش گذاشته‌ایم.  
کارگردان مستند «میر و مار» امین پاک‌پرور، کارگردان مستندهای «نان بی‌جان» و «میوه‌های آب‌دار خونی» رضا پردل و تدوینگر آن علی صداقت است.
این مستند چهارشنبه‌ها ساعت 22 پخش می‌شود و تکرار آن روز بعد ساعت 10 روی آنتن می رود.

امتیاز شما