امروز يك شنبه  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
همسو با هموطنان در صرفه جویی منابع انرژی...
همسو با هموطنان در صرفه جویی منابع انرژی...

هوشمندسازی سیستم کنترل هوارسان و طراحی مدار فرمان جدید مشعل موتورخانه‌ها در مجموعه الوند

مشاهده ۱۴۲
۱۴۰۰/۱۱/۱۶- ۰۸:۰۴
تعداد بازدید:142

با ابتکار عمل مهندس جوان بخش فنی سازمان صداوسیما، همسو با هموطنان در صرفه جویی منابع انرژی، با هوشمندسازی سیستم کنترل هوارسان و طراحی مدار فرمان جدید مشعل موتورخانه‌ها، اتفاقات ارزشمندی را در مجموعه الوند رقم زد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، بهنام واعظی مسئول تاسیسات شبکه دو در مجموعه الوند جوانی مبتکر است که با به کارگیری ابتکارات نو در معاونت توسعه و فناوری رسانه همسو با هموطنان در صرفه جویی منابع انرژی، همواره تلاش داشته تا با حفظ کارایی تجهیزات و به دنبال آن صرفه جویی‌های مختلف انرژی، آورده‌های مالی فراوانی را برای سازمان صدا و سیما به همراه داشته باشد.

وی که چندی پیش در حوزه نگهداری از سیستم های خنک کننده اقدامات ارزشمندی را رقم زده بود این بار نیز در موضوع هواساز و مشعل موتورخانه‌ها ابتکاراتی  داشته که درباره آن توضیح داد و گفت: هواساز تجهیزی است که با تغییر دمپر(دریچه) هوای آزاد ضمن تامین میزان مناسب هوای تازه، هوای کهنه را از اتاق خارج کرده و با عبور این هوا از روی کویل های گرمایی و سرمایی هوای مناسبی را تامین می‌کند که به این عمل که فراتر از سرمایش و گرمایش است را اصطلاحا تهویه مطبوع می‌گویند.

وی ادامه داد: اینکه در چه زمانی و در چه دمایی هوای تازه به داخل ساختمان تزربق شود به گونه ای که کمترین میزان استفاده از انرژی گرمایی و سرمایی کویل ها(مورد تامین در موتورخانه) را داشته باشیم موجب صرفه جویی انرژی می‌شود، به عنوان مثال اگر زمستان باشد و شما دمای تنظیمی را بر روی ۲۵ درجه تنظیم کرده باشید سیستم میزان باز شدن دمپر هوای آزاد را در حوالی ظهر به بیشترین مقدار تشخیصی خود می رساند و زمانی که هوای محیط بیرون به ۲۵ درجه برسد هوای بیرون را کاملا به ساختمان تزریق می‌کند، حتی زمانی که موتور هواساز خاموش باشد دمپر هوای آزاد با توجه به هوای بیرون می تواند درصدی باز شود، مانند باز کردن پنجره‌های یک اتاق در ظهر زمستان یا شب تابستاتی.

واعظی در ادامه توضیحات خود گفت: زمانی که ترکیب دمایی بهینه ای از هوای بیرون و برگشت آن تامین شد، با عبور این هوا از کویل های گرمایی و سرمایی که میزان دمای آنها با شیرهای موتوری تنظیم می‌شود، هوا با دمای مناسبی در اتاق دمیده می‌شود.

مسئول تاسیسات شبکه دو در مجموعه الوند مدل کار هوارسان‌ها در استودیوها را متفاوت دانست و تشریح کرد: هوارسان استودیوها معمولا دارای سه خروجی مختلف دمایی استودیو، رژی و اتاق دیمر هستند که هر کدام می توانند تنظیم دمایی مختص به خود را داشته باشند و با توجه به زمان استفاده در یک روز چند بار روشن شوند. این مدار فرمان هوشمند در سال ۹۶ برای هوارسان یکی از استودیوهای شبکه دو(استودیو 24) که صرفا حالت روشن و خاموش داشت طراحی شد تا بتواند تمامی قابلیت های گفته شده را داشته باشد.

وی اضافه کرد: سیستم کنترل هوشمند هواساز و تاسیسات تهویه مطبوع این امکان را به بهره برداران و صاحبان ساختمان می دهد تا تاسیسات تهویه مطبوع ساختمان را در فصول مختلف سال و ساعات مختلف شبانه روز بصورت اتوماتیک بدون نیاز به حضور اپراتور و نیروی انسانی کنترل کنند چراکه در این رویداد ارزشمند شرایط کارکرد هواساز بر اساس سناریوهای از پیش تعریف شده متناسب با دما و شرایط محیطی در ساختمان تنظیم شده و بدون نیاز به سرکشی و نظارت می تواند در تمامی لحظه‌ها هوای مطبوع مورد نظر را در تمامی فضاهای ساختمان تامین کند.

این مهندس جوان با بیان اینکه کنترل هوشمند هواسازها در ساختمان علاوه بر کاهش خطای نیروی انسانی، دقت و سرعت تنظیم شرایط محیطی مطلوب را نیز افزایش می دهد، اظهار داشت: کنترل ساعات کارکرد دستگاه بر اساس نیاز واقعی موجب می‌شود تا عمر سیستم هواساز، تجهیزات و متعلقات آن افزایش پیدا کند و این امر علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه، صرفه جویی در هزینه‌های تعمیرات و نگهداری سیستم های هواساز که از قیمت های بالایی برخوردارند را نیز به دنبال دارد.

واعظی در ادامه به مزایای استفاده از سیستم کنترل هوشمند هواساز اشاره کرد و گفت: کنترل اتوماتیک هواساز در ساعات مختلف شبانه روز و فصول مختلف سال، عدم نیاز به متصدی تاسیساتی به صورت دائمی در ساختمان برای نظارت و سرکشی هواساز، کنترل هوشمند هوای تازه و هوای بازگشتی و استفاده از هوای بیرون به عنوان منبع انرژی و صرفه جویی در مصرف انرژی، صرفه جویی در مصرف انرژی گرمایشی/سرمایشی و هزینه‌های قبوض انرژی ساختمان، بهینه سازی ساعات کارکرد و افزایش عمر تجهیزات هواساز با کنترل هوشمند کارکرد سیستم، قابلیت تطبیق شرایط کاری هواساز بصورت هوشمند با تغییر فصل و دمای بیرونی ساختمان، اعلام حریق به عنوان جزیی از سیستم هواساز و... از جمله مزایای مهم این ابتکار عمل به شمار می رود.

وی همچنین خاطر نشان شد: این سیستم کنترلی به اتوماسیون ساختمان وصل است که ضمن تعامل با چیلر و سایر تجهیزات، اطلاعات خود را به اشتراک گذاشته و سیستم یکپارچه را شکل می دهند.

در ابتکار عملی دیگر، مسئول تاسیسات شبکه دو در مجموعه الوند طراحی مدار فرمان جدید مشعل موتورخانه‌ها را نیز مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: مشعل موتورخانه‌ها به عنوان مهم ترین بخش در هر موتورخانه در صورت خاموش شدن(به دلیل خرابی یا به دلایل مختلف) فعالیت دیگر قسمت ها را نیز مختل می‌کند.

وی ادامه داد: مدار فرمان مشعل هایی که در سیستم گرمایش ساختمان الوند موجود است به گونه ای طراحی شده که سنسور ست پوینت مشعل ها در مسیر خروجی دیگ قرار گرفته و برای ایجاد دمای مطلوب در ساختمان، خاموش و روشن شدن دائمی مشعل ها را به دنبال دارد و این خاموش و روشن شدن زیاد، شوک حرارتی فراوانی به دیگ ها می دهد که در طی زمان کوتاهی منجر به آسیب و سوراخ شدن دیگ می‌شود، بر این اساس با مطالعه بر روی مشعل های روز دنیا، طراحی مدار فرمان جدید بررسی و در دستور کار قرار گرفت.

واعظی با بیان اینکه در طراحی جدید تغییری در محل ست پوینت مشعل ها ایجاد شد، افزود: با قرار دادن سنسور ست پوینت در مسیر ورودی دیگ علاوه بر قرارگیری ترموستات حد(مانع افزایش بیش از حد دمای خروجی دیگ) در مسیر خروجی موجب می‌شود که مشعل ها بسیار کمتر از حالت قدیمی روشن و خاموش شود و این امر فواید متعددی همچون افزایش طول عمر رله مشعل، دمای مطلوب در ساختمان، مصرف گاز کمتر، افزایش طول عمر بیشتر دیگ ها، آلودگی هوای کمتر، تنظیم ست پوینت بر روی دمای کمتر و همچنین تنظیم ست پوینت با توجه به دمای هوای بیرون را به دنبال دارد.

این مهندس جوان ادامه داد: به دلیل اینکه دمای مطلوب برای ساختمان‌ها با تنظیم ست پوینت با دمای کمتر است در نتیجه در بیشتر موارد، افزایش عمر دیگ ها در موتورخانه‌ها را به دنبال داشته و این امر موجب کاهش هزینه خرید و تعویض دیگ های کمتر، کاهش مصرف گاز و در نهایت صرفه جویی مالی بیشتر می‌شود که به طور مثال این کاهش هزینه‌ها به خوبی در قبوض گاز مصرفی محسوس و قابل مشاهده است.

امتیاز شما