امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
هدی فلاح، نامزد انتخابی دومین جشنواره رادیویی پژواک از رادیو تهران:
هدی فلاح، نامزد انتخابی دومین جشنواره رادیویی پژواک از رادیو تهران:

دوگانگی مادر شدن و هنرمند بودن را مستند کردم

مشاهده ۸۵
۱۴۰۲/۰۲/۱۷- ۱۲:۱۲

این روزها کاهش جمعیت به یکی از موضوعات جدی و شاید بحرانی تبدیل شده که به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت. «جمعیت، فرزندآوری و تقویت نهاد خانواده» از جمله محورهای موضوعی بخش اصلی دومین جشنواره ملی مستند رادیویی بود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، هدی فلاح، نامزد انتخابی دومین جشنواره رادیویی پژواک از رادیو تهران مستندی بر پایه و اساس تقویت نهاد خانواده و فرزندآوری تهیه و تولید کرده که از نظر داوران به دور نبوده و بی شک ویژگی‌هایی داشته که توانسته نامزد انتخابی داوران شود. با او در خصوص داستان و قصه مستندش گفت و گو شده که در ادامه می خوانید:

هدی فلاح، نامزد انتخابی دومین جشنواره رادیویی پژواک از رادیو تهران درباره مستندش که برپایه تقویت نهاد خانواده و فرزندآوری استوار شده است، می‌گوید: مستند " من کدومه؟" با موضوع تقویت نهاد خانواده و فرزندآوری یکی از کاندیداهای بخش اصلی دومین جشنواره رادیویی پژواک  است. روزی که این مستند را ساختم تقریبا یک سال از مادر شدنم گذشته بود. بچه دار شدن به نظر یک اتفاق ساده می آید و آن قدر در اطرافمان هست که به آن عادت کرده ایم. اما برای مادر تجربه ای کاملا فردی است. تجربه ای که تا برایت اتفاق نیفتد درکی از آن نداری!

واقعیت این است که من قبل از مادر شدن حتی بعد از ازدواج هم آدمی‌بسیار فعال بودم که کار همه چیز من بودم اما ناگهان همه چیز عوض شد و من در دوگانگی قرار گرفتم که نمی دانستم باید کدام هویت را انتخاب کنم و کدام هستم؟ "مادر" یا "هنرمند؟"

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر خودتان چرا اثر  "من، کدومه" از دیدگاه داوران نامزد دومین جشنواره مستند رادیویی دیده و شنیده شد، می‌گوید:  فکر می‌کنم شاید چیزی که به نظر داوران جذاب آمده است؛ گفتگو و صحنه‌های کاملا واقعی با همسر، مادر و آدم های اطرافم به عنوان دنیای بیرون قصه در کنار تخیلاتم به عنوان دنیای درونی ام است.

فلاح یادآوری می‌کند: ساخت این مستند حدود یک ماه طول کشید، اگر چه من خیلی فیلم می‌بینم و عموما حافظه خوبی در به خاطر سپردن قسمت های مختلف فیلم دارم، اما چون باید از صدای فارسی و فیلم های دوبله شده استفاده می‌کردم، پیدا کردن آرشیو آن کمی مشکل بود.

علاوه بر این؛ بخش دیگر بازسازی معاینه پزشک قلب بود که سال گذشته انجام داده بودم و مصنوعی شدن فضای آن به شدت می توانست به کار ضربه بزند، اما همراهی‌های دکتر نیلوفر سمیعی که در آن مقطع برای یک روز از آمریکا آمده بود تا بیمار هایش در  بیمارستان قلب شهید رجایی معاینه کند، شگفت انگیز بود. او به من گفت که تا زمانی که قلبم را اکو نکند نمی تواند در فرآیند بازسازی شرکت کند. چون حتما باید  خودش ببیند که قلبم سالم است! ادامه کار که خیلی سخت بود، مباحثه با مادرم بود که برایم مهم بود، که واقعی و طبیعی از کار در بیاید.  

تهیه کننده رادیو تهران در پایان خاطرنشان می‌کند: به نظرم دو چیز می تواند مستند را شنیدنی کند اول طراحی یک خط دراماتیک و در مرحله دوم وفاداری به واقعیت است. ممکن این دو در حالت عادی در تضاد با هم به نظر برسند اما به نظر من دنیای اطراف ما پر از خطوط دراماتیک و قصه است که می توان آن را استخراج کرد.

اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، ۱۸ اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود. مخاطبان می توانند رادیو جشنواره را روی موج اف.ام  ردیف 95,5 مگاهرتز بشنوند.

امتیاز شما