رفع مشکلات مردم همیشه در اولویت برنامهسازان رسانه ملی بودهاست؛ برنامه خبری- تحلیلی «فرامتن» از جمله برنامههای شبکه افق است که طی روزهای هفته ساعت 19:30 به صورت زنده به روی آنتن میرود و به مهمترین موضوعات، اخبار و مطالبات مردم میپردازد. سیدحسین حسینی، اجرای فرامتن را برعهده دارد و مخاطبان افقی، فرامتن را با او میشناسند.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سیدحسین حسینی که متولد 1357 و فارغالتحصیل رشته ارتباطات است، کارش را با گزارشگری در رادیو جوان آغاز کرده و پس از آن در رادیو تهران، برنامههای پیک بامدادی و سلام صبح بخیر شبکه سوم سیما حضور داشته و از شهریورماه سال گذشته اجرای فصل دوم برنامه فرامتن را برعهده گرفته است.
از او درباره حضورش در این برنامه و دغدغههایی که دارد سوال میکنیم: یکی از طراحان برنامه «فرامتن» بودم که در دوره مدیریت قبلی شبکه مطرح و موافقت شد اما بنا به دلایلی نتوانستم در فصل اول با برنامه همراه شوم. اما در نهایت از شهریورماه سال گذشته به فرامتن پیوستم.
مجری برنامه «فرامتن» میافزاید: هرجا مطالبهگری در رسانه وجود داشته باشد برای من جذاب است. همه روزه برنامههای مختلفی به روی آنتن میرود و یک رنگین کمان محتوایی را برای مخاطب شکل میدهد؛ از فیلم و سریال گرفته تا برنامههای خانوادگی، اجتماعی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی.
حسینی با اشاره به اینکه یکی از ژانرهای برنامهسازی در تلویزیون که به جرئت میتوانم بگویم روی لبه تیغ راه رفتن و نزدیک شدن به خط قرمزهاست همین برنامههای مطالبهگرانه و چالشی هستند اظهار میکند: چنین فضاهایی باتوجه به ذائقه خودم و اینکه از ابتدا برای حل مسائل دغدغه داشتم و پرسشگر بودم برایم جذاب بوده است و چندان هم برایم تفاوتی نمیکند که رسانهام رادیو باشد یا تلویزیون.
وی ادامه میدهد: جذابیت فرامتن این است که مجالی به من به عنوان مجری میدهد که مطالبهگری کنم. تلاش میکنیم صدای مردم باشیم و از مسئولان مربوطه برای حل مشکلات مردم سوال و پیگیری میکنیم.
این مجری تلویزیون با اشاره به اینکه یک نکته پیرامون برنامههایی نظیر فرامتن عدم وجود استانداردهای واحد برای ورود به موضوعات چالشی است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد تا در برخی موارد گرفتار برخی خط قرمزهای نانوشته و بعضا سلیقهای نشویم میگوید: هرچند که بخشی از این خطوط قرمز کاملا منطقی و درست هستند؛ در واقع هر رسانهای خطوط قرمزی دارد و هرکسی که بیان کند رسانه من خط قرمزی ندارد یا دروغگوست و یا ساده لوح؛ به دلیل اینکه رسانهها با توجه به جایگاه ذهنیشان خطوط قرمزی دارند که نمیتوان ورود کرد. برای مثال ما در رسانه ملی نمیتوانیم و حق نداریم که با گروههای قومی ایران شوخی کنیم و این خط قرمز درستی هم هست زیرا نیاز جامعه ایرانی به وحدت و همبستگی است.
حسینی درپاسخ به اینکه چرا رسانه ملی باید مطالبهگر باشد؟ عنوان میکند: صداوسیما به چند دلیل نباید وجه مطالبهگری را ترک کند؛ نخست آنکه مردم باید به رسانه ملی اعتماد داشته باشند. یعنی وقتی رسانه از نقطه قوتی صحبت و حقیقتی را به درستی بیان میکند، باعث جلب اعتماد مردم میشود. دوم آنکه من رسانهای را نمیشناسم که میزان زیادی از شبکههای معاند علیهاش فعالیت کنند. رسانههای معاند در وارونه ساختن حقایق و وقایع در ایران نقش زیادی دارند.
وی میافزاید: بنابراین رسانهها اگر اعتماد مردم را از قبل نداشته باشند نمیتوانند این حجم از شایعات به وجود آمده را خنثی کنند. صداوسیما به دلیل داشتن رقبایی از جنس صوت و تصویر باید هوشمندانه عمل کند و اجازه ندهد تا مطالبات مردم به انحراف کشیده شود و البته خودش هم مطالبهگری درستی داشته باشد تا مردم همانگونه که میخواهند به تحقق بپیوندد.
مجری برنامه «فرامتن» درباره اثربخشی مطالبات مطرح شده در برنامه «فرامتن» نیز اظهار میکند: دو مورد را به خوبی در خاطر دارم؛ نخست اینکه اتحادیه تولید کنندگان کفش دستدوز به شدت از نظر اعتبار و بیمه دچار مشکل بودند، بعد از یک هفته که در برنامه مشکل خودشان را مطرح کردند، طی تماسی با عوامل برنامه گفتند مشکل آنها با همکاری دولت تا حدود زیادی برطرف شده است. مورد بعدی ممنوعیت واردات خودروهای دست دوم بود که بعد از پخش، باعث شد تا یک مطالبه عمومی در سطح جامعه ایجاد شود که در نهایت این مشکل هم برطرف شد و به طور کلی این برنامه سهم بزرگی در به راه افتادن آن جریان داشت.
حسینی در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون لزوم ورود مجریان جدید به عرصه تلویزیون عنوان میکند: بنده موافق ورود مجریان جدید به رسانه هستم و صداوسیما باید با برنامه سازان، مجریان و ایدههای جدید، نفس خودش را تازه کند.
وی ادامه میدهد: نیاز داریم تا گردش نخبگانی روی آنتن سیما داشته باشیم و همه کسانی که ایده یا قلم خوبی دارند بتوانند روی آنتن حضور یابند و عرض اندام کنند. نمود برنامهها روی آنتن، مجریانش هستند، باید بپذیریم ما نمیتوانیم تا آخر عمر روی آنتن باشیم و درها را ببندیم و بگوییم کسی نیاید. ما هم ازابتدا مجری نبودیم.
این مجری تلویزیون با تاکید براینکه البته در این مسیر، صداوسیما باید در انتخاب مجری «وسواس» داشته باشد میگوید: یک مجری برگزیده، ضمن آنکه چهره و صدای خوبی دارد باید توانایی حل چالش داشته باشد و بتواند روی آنتن زنده تلویزیون فضا و چالشها را مدیریت کند . فقط هم منظور چالش محتوایی نیست. گاهی ممکن است چالش فنی باشد. بخشی از این تبحر، آموزش و بخشی از آن جنم مجریگری است. اما در مجموع مجریهای جدید باید وارد شوند و حکمشان حکم خون تازه و نفس است.
«فرامتن» برنامهای در خدمت مردم
رفع مشکلات مردم همیشه در اولویت برنامهسازان رسانه ملی بودهاست؛ برنامه خبری-تحلیلی «فرامتن» حدود 2 سال است که عصرها مخاطبان شبکه افق را با خود همراه کرده است در این برنامه به مهمترین موضوعات، اخبار و مطالبات مردم پرداخته میشود. این برنامه شنبه تا چهارشنبه، ساعت 19 الی 20 به صورت زنده از شبکه افق روی آنتن سیما میرود.
دغدغه مردم در اولویت برنامه
حمید انصاری، سردبیر برنامه فرامتن درباره هدف این برنامه گفت: پیگیری دغدغههای مردم همیشه در اولویت تیم سردبیری فرامتن بوده است و ما برای انتخاب سوژه و روایت برنامه، مسائل و مشکلات مردم را مدنظر قرار میدهیم. بخشی از این برنامه به عنوان پرونده ویژه در چهارشنبههای هر هفته به مطالبات اصناف و اقشار اختصاص پیدا کرده که نمایندگان مشاغل مختلف در برنامه حضور مییابند و مطالبات و مشکلات صنف خود را مطرح میکنند که با پیگیریهای بهعمل آمده، بخشی از این مطالبات با کمک دولت و مسئولین مربوطه برطرف شده است.
«مطالبه گری» نقطه قوت فرامتن
او درباره نقطه قوت برنامه فرامتن گفت: از ابتدا تلاش کردیم تا فرامتن صدای مردم باشد. سوژههای هفتگی برنامه در جهت کمک به حل مسائل و مشکلات مردم انتخاب میشود. به همین جهت است که در برنامههای ویژه روز 4 شنبه، از تمامی اقشار و اصناف به این برنامه دعوت میکنیم تا مطالبه و دغدغه کلان خودشان را مطرح کنند. هرگز فراموش نمیکنیم که فرامتن، برنامه مردم است و ما وظیفه داریم تا خواسته مردم را به گوش مسئولین و دولت برسانیم.
پیگیری مطالبات و مشکلات استانها اولویت آینده فرامتن
سردبیر برنامه فرامتن درباره رویکرد این برنامه در آینده بیان کرد: عوامل برنامه تلاش میکنند تا رویکرد خود را در آینده به سمت پیگیری مطالبات و مشکلات هموطنان استانی سوق دهند که با استانداران و مسئولان استانی همچنین صداوسیمای مراکز، در جهت حل مشکلات مردم در تعامل باشند تا این مسئولان در این برنامه حضور پیدا کرده و پاسخگوی خواستههای مردم استان خودشان باشند. البته برخی مشکلات استانها در بُعد ملی قابل پیگیری و مطالبهگری است که بنا داریم با کمک مسئولان استانی این مسائل را شناسایی و احصا کنیم تا با دعوت از مدیران کشور، مطالبه هموطنان خودمان در اقصی نقاط کشور را پیگیری کنیم.
انصاری تشریح کرد: این تغییر جهت علاوه بر اینکه به دیده شدن بیشتر مطالبات مردمِ سراسر کمک میکند، یک رویکرد تحولی در ادوار این برنامه محسوب میشود چون برخی از مشکلات مردم در استانهای مختلف، مختص همان استان است که قابلیت پیگیری ویژه دارد. مثلا چالشهایی چون بیکاری، آلودگی هوا، کم آبی، کمبود سرانه آموزشی، کمبود سرانه ورزشی و... در برخی استانها جدی است که باید این مطالبات بحق مردم پیگیری شود و در همین زمینه در اولین برنامه مطالبات استانی، به مشکلات و مسائل هموطنان استان سیستان و بلوچستان میپردازیم.
سردبیر برنامه فرامتن در پایان درباره تحقق شعار عدالت گستری گفت: اینکه برنامه فرامتن حرف همه اقشار مردم را بدون تبعیض به گوش مسئولین، میرساند، یعنی مسیر این برنامه در جهت تحقق عدالت گستری است. ما تلاش کردیم تا «فرامتن» همراه با مردم حرکت کند و هرگز از این مسیری که، مسیر گفتمان انقلاب اسلامی است، خارج نشود زیرا فرامتن پشتوانهای جز مردم ندارد.