امروز يك شنبه  ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
تلاش پیشگامان فنی رسانه ملی در بازنمایی شکوهمند اربعین ستودنی بود
تلاش پیشگامان فنی رسانه ملی در بازنمایی شکوهمند اربعین ستودنی بود

طعم عاشقانه کار برای حسین(ع)

مشاهده ۶۱۴
۱۴۰۲/۰۶/۲۷- ۰۸:۰۴
تعداد بازدید:614

کربلا مضجع شریف سیدالشهداست؛ سرزمینی که عظیم‌ترین حماسه بشری در آن اتفاق افتاد و موج الهی‌اش سراسر تاریخ و پهنه جهان را فرا گرفت. خاک کربلا بوی خون می‌دهد و تربت کربلا مقدس و الهام‌بخش است. در طول تاریخ، حرم حسینی(ع) همواره ملجأ و مأوای شیعیان بوده‌است. شیعیان از گذشته تاکنون در هر شرایطی به زیارت کربلا رفته‌اند و می‌روند و مشقت و خطرات سفر را به جان می‌خرند. عاشقان حسین(ع) وقتی مصمم می‌شوند، هر مانعی را کنار می زنند تا به هدف برسند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، اربعین میعادگاه حماسه‌باوران عاشوراست؛ رویداد عظیم و شکوهمندی که حرکت خیل مشتاقان حسین(ع) را از سراسر گیتی در رودی به درازنای تاریخ عشق و ایمان و ایثار، تا کرانه‌های وصل جاری می‌کند. آنانی هم که از کاروان پیاده‌ روی اربعین حسینی جا مانده‌اند، با شنیدن و دیدن صدا و سیمای مشتاقانی که در حال پیاده ‌روی عظیم و جهانی اربعین‌اند فقط اشک می‌ریزند و آرزو می‌کنند ای کاش در میان رهروان این مسیر بودند.

در همین خصوص، از آنجا که پیشگامی در میادین مختلف رسانه ملی از وظایف ذاتی عوامل فنی است، همدلی و تدبیر مجموعه معاونت توسعه و فناوری رسانه، مقارن با ایام محرم و صفر با رنگ عاشقی و شور حسینی همراه شد و انعکاس مراسم جهانی اربعین با پوشش سراسری و کیفیت بالا، از عملیات جهادی و هماهنگ ادارات کل این معاونت حاصل شد که شرح گوشه‌ای از آن پیش روی شماست.

یا حسین(ع) گفتیم و...

آغاز مسیر با مهندسان و کارشناسان اداره کل فنی صداوتصویر کلید زده‌شد. آنان وارد عمل شدند تا تجهیزات مورد نیاز را فراهم و تامین کنند. این اداره کل امسال نیز همچون سال‌های پیشین با اعزام گروهی متخصص، متعهد و کارآزموده، شامل مهندسان صدا و تصویر و مدیران ذیربط و نیز ارسال تجهیزات تصویربرداری، صدابرداری و تجهیزات ارسال و دریافت صدا و تصویر، اقدام به ارائه خدمات رسانه‌ای به منظور پوشش حداکثری مراسم راه‌پیمایی اربعین برای هم‌وطنان عزیز کرد.

از جمله اقدامات این گروه 11 نفره طی مدت 14روز، نصب و راه‌اندازی سیستم‌های تصویربرداری و نیز فعالیت‌های بهره‌برداری مانند تصویربرداری، صدابرداری، نورپردازی و کارگردانی به‌صورت تجهیزات سیار و در مکان‌هایی غیر از استودیوهای مستقر، مانند حسینیه‌ها بود.

علاوه بر فعالیت‌های ذکر شده، نصب و راه‌اندازى سامانه سیار صدا و تصویر، نصب و راه‌اندازى لینک SD نصب و راه‌اندازى aviwest در حسینیه شاهرودى‌ها و عمود 285، تصویربرداری و صدابرداری در استودیوهای واقع در عمود ۲۸۵ و شارع الرسول(ص) نجف که به‌همت اتحادیه‌های تلویزیون‌های اسلامی ایران ایجاد شده بود نیز توسط همکاران این اداره کل صورت گرفت.

با توجه به اهمیت رویداد بین‌المللی پیاده‌روی اربعین در کشور عراق و ضرورت تصویربرداری هوایی از سیل خروشان مردم در مسیر نجف تا کربلا در کشور عراق، به‌رغم محدودیت‌های موجود، به همت واحد پشتیبانی و خدمات هوایی معاونت توسعه و فناوری رسانه، یک گروه تصویربرداری هوایی و پخش زنده تصاویر هوایی به کشور عراق اعزام و در محل عمود 1222 مستقر شد تا با درخواست ستاد اربعین و حسب اهمیت و اولویت برنامه‌ها، تصاویر هوایی نیز به صورت زنده در اختیار گروه‌های تولید در مسیر پیاده‌روی قرار گیرد.

  زیرساخت‌ها تقویت شدند

اربعین همیشه چیز دیگری بوده و این آماده سازی‌ها در کنار تلاش‌های زیرساختی و امنیتی همکاران اداره کل زیرساخت و مراکز داده، برای همکاران فنی رنگ و بویی دیگر داشت. همکاران این اداره کل با همراهی مدیرکل خود در مراسم پیاده‌روی اربعین حضور داشتند و برای پوشش هرچه بهتر این رویداد جهانی، مجموعه اقدامات مختلفی را در حوزه زیرساخت رقم زدند.

در این خصوص، ارتباط زیرساختی انتقال فایل روی بستر امن از کشور عراق به ایران برقرار شد که ارتباط امن و پرسرعتی برای انتقال فایل‌ها از تمام خبرنگاران و عوامل رسانه‌ای سازمان صداوسیما به شمار می‌رفت که در عراق حضور داشتند. از دیگر اقدامات این اداره کل می‌توان به تامین پهنای باند ارتباطی برودبندی در بستر ارسال زنده‌های حوزه شبکه و همچنین کنترل دائم پهنای باند در این ایام، ارسال تجهیزات شبکه و اجرای شبکه در مجموعه کاری کربلای معلا و همچنین نگهداری و پشتیبانی و به‌روزرسانی بهینه شبکه اینترنت و اینترانت سازمان به منظور پخش برنامه‌های مربوط به پیاده‌روی اربعین، اشاره کرد.

 همکاری‌های بین دستگاهی

در قدم بعدی، اداره کل ارزیابی فنی با توجه به آغاز فعالیت‌های رادیویی و تلویزیونی در ایام اربعین حسینی، با انجام دادن بررسی‌ها، راه‌اندازی‌ها و کیفیت‌سنجی‌های دریافت سیگنال در ایستگاه‌های مختلف در مسیر راه‌پیمایی، در زمینه بازتاب این رویداد عظیم و باشکوه وارد عمل شد و پیشنهاد دریافت دو فرکانس 9/90مگاهرتز و 5/90مگاهرتز را در خصوص راه‌اندازی رادیو حقیقت و رادیو امام رضا(ع) به سازمان تنظیم مقررات رادیویی ارائه داد که با پیگیری‌های مجدانه کارشناسان این اداره کل در چند ماه اخیر و نیز همکاری با سازمان تنظیم مقررات، مجوزهای قانونی این دو فرکانس توسط کشور عراق صادر شد تا این دو فرکانس برای پوشش رادیویی شهر مقدس کربلا و شهرهای مسیر نجف-کربلا مورد استفاده قرار گیرند.

اداره کل فرستنده‌های رادیویی وتلویزیونی نیز در این مسیر اقدامات متعددی را رقم زد. به همت همکاران فنی در این اداره کل، رادیو مناسبتی اربعین بر روی فرکانس‌های ذکر شده در کشور عراق و پوشش محلی در تمام استان‌ها با فرکانس 5/95 و برخی از مناطقی که در مسیر پیاده‌روی اربعین قرار گرفتند در عمود 285 (موکب امام رضا(ع)) راه اندازی شد.

 دکل‌بندها هم اعزام شدند

گروه اعزامی‌به کشور عراق به منظور راه‌اندازی این رادیو در این کشور متشکل از سه نفر شامل یک نفر سرگروه، یک نفر کارشناس نصب و راه‌اندازی و تعمیر و یک نفر دکل بند، از دوم شهریور تا پایان مراسم پیاده‌روی اربعین در منطقه حضور داشتند. در این خصوص اقداماتی همچون پوشش کامل محتوای برنامه رادیو اربعین باتوجه به نیاز زائران در این ایام، نصب فرستنده در دو ایستگاه عمود 285 و رادیو حقیقت، نصب سامانه آنتن در ایستگاه عمود 285 و همچنین اختصاص فرکانس 1044 فرستنده رادیویی دهلران ایلام برای پخش محتوای رادیو اربعین را رقم زدند.

دریافت از ماهواره و پخش توسط فرستنده‌ها در ایستگاه‌های هدف که پخش آن به صورت محلی در تمام مراکز استان‌ها و برخی از مسیرهای پیاده‌روی شامل شهرهای منتهی به غرب کشور، میّسر شد، راه اندازی فرستنده پرقدرت رادیو اربعین با فرکانس 7/94در ایستگاه نخجیر برای شهر ایلام و پوشش برون‌مرزی در خاک عراق از دیگر اقدامات صورت گرفته به شمار می‌رود.

پس از تامین تجهیزات لازم به انبوهی از اقدامات برای برقراری ارتباط و ارسال و دریافت سیگنال می‌رسیم. در همین خصوص به منظور پوشش عزاداری‌ها و برنامه‌های راه‌پیمایی اربعین، اداره کل ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای وارد عمل شد و ضمن انجام مقدمات امر از مدت‌ها قبل، با شور و عشق حسینی، خود را برای این مراسم آماده کرد و برنامه‌ریزی لازم را انجام داد.

 اهمیت برقراری ارتباطات زنده

از ماه‌ها قبل با تلاش همکاران سامانه‌های SNG و لینک‌های مایکروویو سیار که برای پوشش مراسم در نظر گرفته شده‌بودند، بازسازی و کیفیت سیگنال‌رسانی آن‌ها به کیفیت HD ارتقا داده شده بود. بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پنج دستگاه SNG و سه لینک مایکروویو سیار برای پوشش ارتباط‌های زنده مسیر نجف تا کربلا و ارتباطات زنده محوطه بین الحرمین ارسال شد و تعدادی از همکاران با تجربه و عاشق خدمت به زائران امام حسین(ع) نیز برای برقراری ارتباط‌ها اعزام شدند تا بنا به درخواست شبکه‌ها در محل‌های مورد نیاز شبکه‌ها ارتباط‌های زنده را برقرار کنند. مهندسان و کارشناسان این اداره کل با آمادگی کامل و بدون محدودیت، در هر محل و به مدت مورد نیاز شبکه‌ها، در خصوص برقراری ارتباط‌های زنده خدمت‌رسانی کردند.

همچنین به منظور سیگنال‌رسانی از عراق به کشورمان نیاز به اجاره سرویس ماهواره‌ای ‌بود که امسال با توجه به حجم بالای ارتباط‌ها، با برنامه‌ریزی صورت گرفته، بیش‌ترین حجم از ارتباط‌ها در سال‌های اخیر رقم خورد. مسیر فیبرنوری مرز مهران تا صداوسیمای ایلام که دچار قطعی شده‌بود با تلاش همکاران معاونت مجدداً برقرار و همچنین خطوط سیگنال‌رسانی مایکروویو مرز مهران نیز بازسازی و رفع اشکال شد.

 پوشش HD در ریمدان و میرجاوه

با تلاش همکاران اداره کل ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای در هر شش مرز کشور که برای تردد مردم برای راه‌پیمایی اربعین در نظر گفته شده‌بود، ارتباط‌های فیبرنوری با مراکز صداوسیمای استان مربوطه برقرار بود که در همین زمینه ارتباط فیبرنوری مرز باشماق با صداوسیمای کردستان نیز برای اولین بار برقرار شد. امسال مرزهای ریمدان و میرجاوه در سیستان‌وبلوچستان نیز که محل ورود زائران پاکستانی به کشورمان برای اسکان در زاهدان و در نهایت عزیمت به عراق بود، با تلاش همکاران سیگنال‌رسانی فیبرنوری با کیفیت HD پوشش داده‌شد.

با توجه به استقبال مردم از ویژه برنامه‌های ارتباطات زنده از مرزها و مسیر راه‌پیمایی اربعین و ضرورت اطلاع‌رسانی به مردم و برقراری پل ارتباطی بین مردم و مسئولان، از مدت‌ها قبل از همکاران در صداوسیمای استان‌ها درخواست شد تجهیزات سیگنال‌رسانی را بررسی کنند و برای پوشش ارتباطات آماده‌باشند. اداره کل ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای نیز در این خصوص از طریق سرویس‌های ماهواره و همچنین در بستر خطوط فیبرنوری STM-1 علاوه بر ویژه برنامه‌های شبکه‌های ملی، ارتباط شبکه‌های استانی را با مرزها و با محل‌هایی که شبکه‌های استانی در مسیر راه‌پیمایی درخواست داشتند، برقرار کرد.

در سال‌های قبل فقط تصویر یک مرز به انتخاب و درخواست شبکه استانی برای پخش از شبکه استانی ارسال می‌شد، ولی امسال با تمهیدات صورت گرفته، تصویر شش مرز و یک تصویر از عراق به صورت هم‌زمان برای شبکه‌های استانی ارسال می‌شد و شبکه‌های استانی نیز می‌توانستند در قاب تصویر خود هر تعداد را که لازم داشتند به صورت زنده و هم‌زمان به نمایش بگذارند.

 رادیو اربعین پرمراجعه‌ترین رسانه ازسوی زائران حسینی(ع)

از پر مخاطب‌ترین برنامه‌های این ایام، برنامه‌های رادیو اربعین بود که آخرین اخبار در زمینه‌های مورد نیاز زائران را به آن‌ها اطلاع رسانی می‌کرد و با مصاحبه‌هایی که با مسئولان و زائران در نقاط مختلف انجام می‌داد وضعیت مراسم راه‌پیمایی را به سمع مخاطبانش می‌رساند. سیگنال رسانی به رادیو اربعین در جام جم و سیگنال رسانی به استودیوهای آن در مرزها و در مسیر راه‌پیمایی اربعین نیز از دیگر اقدامات این اداره کل بود. همچنین پشتیبانی برقراری ارتباطات تلفنی مردم و مسئولان با رادیو اربعین و با روابط عمومی‌های شبکه‌ها که در این روزها افزایش چشمگیری داشت نیز انجام شد.

پشتیبانی تجهیزاتی مراکز و تعمیر تجهیزات معیوب و راه‌اندازی مجدد آن‌ها برای استفاده در برقراری ارتباطات مراسم اربعین از دیگر فعالیت‌های ویژه همکاران این اداره کل بود که صرفه‌جویی مناسبی در هزینه‌های سازمان را نیز به دنبال داشت.

از نکات حائز اهمیت اینکه طی مدت مراسم راه‌پیمایی اربعین، اداره کل ارتباطات زمینی وماهواره‌ای با توجه به محدود بودن تجهیزات موجود و با عنایت به اعزام نفرات و تجهیزات به عراق، همچنان برنامه‌های زنده منظم شبکه‌ها را پوشش می‌داد که نشان‌دهنده همت مضاعف این همکاران بود.

 یک قاب از شور جاماندگان پیاده‌روی اربعین

در روز اربعین نیز مراسم راه‌پیمایی جا مانده‌ها در نقاط مختلف کشور برقرار شد که پوشش این مراسم نیز از اهمیت خاصی برخوردار بود و همکاران اداره کل با تلاش فراوان، ارتباط زنده نقاط مختلف مسیر راه‌پیمایی در تهران را برقرار کردند و همچنین ارتباط زنده صداوسیمای استان‌ها نیز به‌صورت هم‌زمان در روز اربعین برقرار شد.

با توجه به حجم بالای ارتباط‌های روز اربعین در مسیر راه‌پیمایی چه در عراق و چه در تهران و مراکز استان‌ها، می توان گفت: بیش از 110 دستگاه SNG وظیفه برقراری ارتباط زنده را در آن روز برعهده داشتند.

در ادامه این گزارش، هر چه پیش می‌رویم پس از آشنایی با حجم فعالیت‌های پیشگامان رسانه ملی در معاونت توسعه و فناوری رسانه برای رسانه‌ای کردن راه‏‌پیمایی بزرگ اربعین، به مرور می‌توان لمس کرد که در پس دیدن تصویر در قاب تلویزیون و یا شنیدن صدا از جعبه اسرارآمیز رادیو، چه زحمات و تلاش‌هایی نهفته است. این در حالی است که تازه به نیمه این گزارش رسیده‌ایم، چراکه اداره کل فنی پخش که درگاه نهایی برای رساندن صداوتصویر برنامه‌های صداوسیما به سمع و نظر مخاطبان به شمار می‌رود نیز با تلاش شبانه روزی، بی‌وقفه و هنرمندانه خود، در ایام اربعین، قاب‌های مختلفی را تقدیم مردم عزیزمان کرد.

به همت عوامل فنی در این اداره کل که به منظور پوشش هرچه بهتر مراسم به کربلای معلا اعزام شده و در یکی از مساجد عراق مستقر شدند، در ایام منتهی به اربعین حسینی، ارتباطات روزانه و متناوب و پخش مستقیم از مبادی مرزی مهران، شلمچه، چزابه، خسروی، باشماق، ریمندان و تمرچین برقرار و در اختیار شبکه‌های داخلی، برون‌مرزی و بخش‌های خبری قرار گرفت.

 من الحبیب...

تصاویر دریافتی از خطوط ماهواره‌ای ارسالی از استودیو«حبیب» نیز در اختیار شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی داده شد. تصاویر دریافتی از موکب ها و محل های مشخص شده مانند مسجد سهله، عمود ۱۰۸۰، عمود ۲۸۵، عمود ۸۲۸، عمود ۱۲۲، عمود ۱۱۲۰، عمود ۹۸۰ و موکب امام زمان(عج) عمود ۸۲۸، در طول مسیر راه‌پیمایی نجف تا کربلا بنا به درخواست شبکه‌ها و صداوسیمای استان‌ها در اختیار ایشان قرار گرفت. همچنین ارتباط برنامه‌های اختصاصی شبکه‌ها مانند برنامه‌های«در آستان خورشید» و«کوی محبت» و... از کربلا دریافت و در اختیار شبکه‌های مربوطه قرار داده شد و پخش آن‌ها به‌صورت مستقیم و ضبطی انجام شد. در دهه اول محرم نیز ضمن پخش برنامه‌های زنده مناسبتی برای تمام شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی داخلی و برون‌مرزی ارتباطات متعددی با کربلای معلا برقرار شد و بنا به درخواست شبکه‌ها در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

از جمله اقدامات مهم همکاران فنی پخش در این روزها می‌توان به تصویر 33 قاب مراکز از مراسم اربعین برای شبکه‌ها، امور استان‌ها، تولید و نودال‌های پخش، ارسال تصاویر زنده کربلا به شهرستان‌ها و شبکه‌های داخلی، پوشش برنامه استقبال از محرم در سطح شهر و ارتباط با شهرستان‌ها به‌صورت اینترنتی، SNG و فیبر، پخش مستقیم مداحی‌ها و مراسم مهم شهرستان‌ها مانند اصفهان، بوشهر، مشهد، قم و...، پوشش کامل مراسم«شیرخوارگان حسینی» از سطح تهران و شهرستان، پوشش کامل مراسم«احلی من العسل»، پوشش کامل مراسم عزاداری محرم در حضور مقام معظم رهبری در حسینیه امام خمینی(ره)، ضبط کلین شبکه‌ها برای بازپخش برنامه‌های مناسبتی، پوشش کامل برنامه‌های استان‌های زنجان و اردبیل در روزهای هشتم و نهم محرم، پوشش کامل مراسم تاسوعا و عاشورا از سطح تهران و شهرستان‌ها در نودال تلویزیونی اشاره کرد. همچنین در نودال رادیویی نیز شبکه‌های رادیویی جوان، تهران و گفت‌وگو، ارتباطات متعددی با استودیو «حبیب» در کربلا، رادیو گفت‌وگو با رادیو حرم از مشهد، شبکه‌های رادیویی سلامت، قرآن و فرهنگ با کربلای معلا و رادیو تهران نیز با واحدهای سیار مستقر در نقاط متفاوت تهران در ارتباط بودند.

افزون بر آن، با توجه به برگزاری مراسم پیاده‌روی جاماندگان در ایران و ضرورت تصویربرداری هوایی در مسیر میدان شهدا تا مرقد حضرت عبدالعظیم(ع) در تهران، با توجه بعد مسافت، یک فروند بالگرد و یک دستگاه ریزپرنده برای پوشش تصاویر هوایی این مراسم به کار گرفته‌شد.

 نمی از دریا

این حجم از فعالیت‌ها مرهون تلاش خالصانه فعالان حوزه فنی رسانه ملی بود؛ به‌ویژه بسیاری از این عزیزان که در پشت صحنه انجام وظیفه می‌کنند. ترابری، یکی از این واحدهاست که تمام خدمات نقل و انتقال نفرات و تجهیزات را انجام می‌دهد، همچنین واحدهای بهره‌برداری سبک و سنگین در امور ماشین آلات و راهسازی که از اوائل مرداد سال جاری با سرویس‌دهی در سطح تهران و استان‌های ایلام، کرمانشاه و کردستان کار خود را آغاز کردند و تا روزهای پس از اربعین نیز ادامه دادند.

سعی تمام همکارانمان در بخش‌های مختلف رسانه ملی و نیز همکارانمان در معاونت توسعه و فناوری رسانه پذیرفته درگاه حق باد.

امتیاز شما