امروز يك شنبه  ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
گزارشی از پیامک‌های مردمی به سامانه مخاطبان ۱۶۲
گزارشی از پیامک‌های مردمی به سامانه مخاطبان ۱۶۲

رضایت مخاطبان از برنامه های «پاورقی»، «نوسان» و «دی بی‌سی»

مشاهده ۷۵۳
۱۴۰۲/۰۹/۱۱- ۰۹:۱۳
تعداد بازدید:753

پیامک‌های مردمی سامانه ۱۶۲ اداره کل روابط عمومی در یک هفته گذشته نشان دهنده رضایت مخاطبان از برنامه‌های «پاورقی»، «نوسان» و «دی بی سی» از تولیدات شبکه دو سیماست.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، ارسال پیامک مخاطبان به سامانه ۱۶۲ راهی برای دریافت نظر تماشاگران و اصلاح و بهبود برنامه‌های روی آنتن است. نگاهی به این پیامک‌های ارسالی در یک هفته گذشته نشان از آن دارد که کلیدواژه تکرار شده در  خصوص برنامه‌های پاورقی، نوسان، مکث و دی‌بی‌سی بیشتر از دیگر برنامه‌ها بوده است. بر این اساس کلیدواژه برنامه‌های پاورقی (25 درصد)، نوسان (25 درصد) و دی بی سی (9 درصد) تکرار داشته است. برخی از مخاطبان نیز در این راستا از برنامه‌های فوق تقدیر و تشکر کرده و خواستار بیشتر شدن زمان برنامه شده‌ اند.

«پاورقی» کماکان پرمخاطب 
حدود یک‌سال است که برنامه «پاورقی» با همین قالب تازه و متفاوت کار خود را آغاز کرده است. این برنامه تمام تلاش خود را بر محتواهای تبیینی و روشن‌کردن برخی اخبار جعلی سیاسی قرار داده است. پاورقی که این روزها بازدیدش در تلوبیون از مرز شش‌میلیون گذشته، با اجرای محمدرضا شهبازی تلاش کرده یک برنامه کوتاه اما متفاوت را به مخاطبان  ارائه کند.

«نوسان» و روایت غزه 
ازجمله برنامه‌هایی که در مدت اخیر و با محوریت مسائل مرتبط با غزه روی آنتن رفته، برنامه «نوسان» شبکه دوی سیماست که با اجرای محمد طادی روی آنتن می‌رود. این برنامه به موضوعات و حواشی این روز‌های اتفاقات فلسطین و غزه در قالب پخش تصاویر و ویدئو‌هایی در چند بخش می‌پردازد. نوسان بخش‌های مختلفی دارد. مثلا «هشتگ‌ غزه» مروری بر تولیدات شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی دارد و بخش دیگری از برنامه به بازنشر تولیدات رسانه‌ای داخلی و مردمی می‌پردازد.

«مکث» به روایت مخاطبان 
برنامه «مکث» شاید در ابتدا شبیه به یک برنامه یوتیوبی بود، اما به مرور توانست جای خود را در میان برنامه‌های تبیینی تلویزیون باز کند. یونس محمدی، تهیه‌کننده و مجری این برنامه پیش از این درخصوص تولید مکث به جام‌جم گفته بود: آنچه تا اینجا در تولید برنامه مکث به من کمک کرده، اطلاعات انباشت است؛ یعنی آنچه نوشته و دیده‌ام درکنار مشاهداتی که حس می‌کردم ممکن است گاهی مورد توجه عموم قرار نگرفته باشد. مثلا ممکن است متوجه رشد برخی فروشگاه‌ها یا تغییراتی که در فیلم‌ها صورت می‌گیرد نشویم، چون حساسیت کمتری به آن پیدا کردیم.

«دفترخونه» شنیدنی 
از دیگر برنامه‌هایی که کلیدواژه آن در میان پیامک‌های مخاطبان دیده می‌شود، برنامه «دفترخونه» است. این برنامه که به تهیه‌کنندگی حسن حیدرزاده طراحی و تولید می‌شود با زبان طنز به موضوعات مختلف سیاسی می‌پردازد.

تبیین با زبان طنز در «دی‌بی‌سی»
اگر بخواهیم به برنامه‌های تبیینی اشاره کنیم، باید اشاره‌ای هم به برنامه «دی‌بی‌سی» داشته باشیم. این برنامه تلاش کرده روایت تبیینی خود را در قالب بیان طنز به مخاطب ارائه کند. ناصر جوادی، از نویسندگان این برنامه است که پیش از این به جام‌جم گفته بود: ما بررسی کردیم و دیدیم بی‌بی‌سی که یکی از موثرترین شبکه‌های معاند با جمهوری اسلامی ایران است، اصلی‌ترین ابزارش ادبیات است. یعنی با ادبیات‌سازی حمله می‌کند. مثلا اگر یک شهروند انگلیسی به جرم سرقت عتیقه در عراق دستگیر می‌شود، می‌گوید به جرم برداشتن عتیقه! یعنی الفاظ را تغییر می‌دهد.

حمایت مخاطبان از «سرزمین مادری»
از دیگر مجموعه‌ها و برنامه‌هایی که بین مخاطبان پربازدید بوده، سریال «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی است. این مجموعه که ازجمله سریال‌های پربازیگر است، توانسته توجه مخاطبان را هم به خود جلب کند. کمال تبریزی در گفت‌وگوی خود با جام‌جم به پربازیگر بودن این مجموعه اشاره کرده و این‌طور گفته بود: دو عامل مهم در این زمینه کاملا موثر بود و باعث می‌شد امکان حضور بازیگران سرشناس و ارزنده در جمع سایر هنرمندان فراهم شود. فیلمنامه خوب و حضور نقش‌ها و شخصیت‌های جذاب و متفاوت در داستان پرکشش و عمیق سریال، خاطر بازیگران شاخص را به خود جلب و آنان را مشتاق پذیرش نقش و اجرای متفاوت آن می‌کرد.

درخواست‌ بازپخش برخی سریال‌ها
در کنار همه این مجموعه‌ها و برنامه‌هایی که به آن اشاره شد، موارد دیگری هم در پیامک‌های مردمی‌پرتکرار بود که از آن جمله می‌توان به برنامه‌های مختلف رادیوصبا، برنامه‌هایی مثل کودک‌شو، خوش‌نمک، آشپزی با مامان، جریان و ایرانگرد و سریال‌هایی مثل نجلا و کلانتر اشاره کرد. باید به این نکته هم اشاره کرد علاوه‌بر نظراتی که مردم درباره برنامه‌های روی آنتن مطرح کرده‌اند، برخی پیامک‌ها هم مربوط به درخواست مخاطبان برای پخش برنامه یا سریال مشخص در کانال‌های تلویزیون بوده است. 
درخواست‌های مختلفی هم برای پخش آثاری مثل سایه شوگان، سریع و خشن و سریال‌های ایرانی مثل دلدادگان، کیمیا و پس از باران در میان پیامک‌های مردمی دیده می‌شود. به‌عنوان‌مثال مخاطبی به نام فرخیان از شاهین‌شهر اصفهان درخواست پخش برنامه‌های دفاع‌مقدس از رادیومقاومت را داشته است.

 

 

 

امتیاز شما