امروز يك شنبه  ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

نقد و بررسی کتاب «لوطی انقلابی» در سیم‌ و زر رادیو فرهنگ

مشاهده ۷۳
۱۴۰۲/۱۰/۱۱- ۰۷:۳۷

برنامه «سیم و زر» رادیو فرهنگ امروز دوشنبه ۱۱ دی به گفت‌وگو با «محمدجعفر بگلو» نویسنده کتاب «لوطی انقلابی» زندگی طیب حاج رضایی اختصاص دارد. این برنامه از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه این هفته «سیم و زر» رادیو فرهنگ «امین خرمی» به عنوان کارشناس مجری برای معرفی و نقد و بررسی کتاب «لوطی انقلابی»، زندگی و زمانه ی شهید طیب حاج رضایی به قلم محمد جعفر بگلو با نویسنده این ‌کتاب گفتگو می‌کند.

کتاب «لوطی انقلابی» با هدف بررسی زندگی سیاسی و اجتماعی طیب حاج‌رضایی از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر شده و مشتمل بر چهار بخش است؛ بخش اول با عنوان «یکه‌بزن جنوب تهران» دوران کودکی و جوانی طیب را بررسی می‌کند. حضور او در نزاع‌های خیابانی، و سپس زندان و تبعید، بخشی از حیات طیب را در این دوره شامل می‌شود. باج‌گیری در میدان امین‌السلطان معمول‌ترین اقدام او طی این دوره است.فصل دوم زمینه‌ها و نحوه نقش‌آفرینی طیب حاج‌رضایی در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را روایت می‌کند. نقش او در کودتا تا حدی بود که پس از بازگشت شاه به کشور، طیب به عنوان «تاجبخش» امتیازاتی به عنوان هدیه از دربار گرفت.فصل سوم نقطه اوج زندگانی طیب را بررسی می‌کند؛ در این فصل رویارویی او با رژیم پهلوی به تصویر کشیده می‌شود. مهم‌ترین سوال این فصل آن است که چه شرایطی موجب شد طیب حاج‌رضایی در برابر سلطنت پهلوی صف‌آرایی کند؟ نویسنده در این فصل توضیحات مکفی درباره این تغییر مسیر ارائه داده است. فصل چهارم و پایانی نیز نقش‌آفرینی طیب در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ را بررسی می‌کند.اسناد تازه‌منتشر شده، آخرین دست‌نوشته شهید طیب حاج‌رضایی و ناگفته‌هایی از زندگی سیاسی و اجتماعی این لوطی معروف، از مهم‌ترین بخش‌های این کتاب است.

برنامه «سیم و زر» که ویژه نقد کتاب است، با تهیه‌کنندگی فریده گودرزی و گویندگی فاطمه اسحاق تبار و‌ اجرا کارشناسی امین خرمی دوشنبه‌ها ساعت ۱۲ و۳۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌ شود.

امتیاز شما