امروز يك شنبه  ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

بررسی عملکرد معاونت پایش و نظارت ساترا در نمایشگاه «رصتا»

مشاهده ۲۲۲
۱۴۰۲/۱۰/۱۲- ۱۰:۳۱

محمد حسام‌‌پور معاون پایش و نظارت ساترا، مهدی سیفی مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا، آرین ابراهیمی‌نژاد سرپرست اداره کل صدور پروانه انتشار محتوا ساترا و نوید همایونی مدیرکل پایش فضای مجازی ساترا به ارائه عملکرد یکساله خود پرداختند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این نشست حسام‌‌پور درباره جایگاه نهاد تنظیم‌گری ساترا گفت: ماموریت تخصصی معاونت پایش و نظارت ساترا تنظیم‌گری و راهبری محتوا و حمایت از تولید و انتشار محتوای بومی است. در این دو سال گذشته هم تمرکز بیشتر روی محتوای بومی، حمایت و تسهیلگری و نظارت بر تولید و انتشار محتوای ایرانی بوده است.

معاون پایش و نظارت ساترا ادامه داد: در طول یک سال و نیم گذشته در هر هفته به طور میانگین ۱۱ عنوان محتوای جدید تولید بومی در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر منتشر شده است. از طرفی، ساترا برنامه‌ریزی می‌کند تا در ابعاد دیگر تنظیم‌گری محتوا بتواند ورود کند. بر اساس رصد ساترا در مقاطعی با تورم محتوا مواجه هستیم. مثلاً ممکن است یک هفته ۱۸ عنوان محتوای داخلی منتشر شود، ولی آیا این محتواها می‌تواند در سبد مصرف محتوایی خانواده‌های ایرانی قرار گیرد؟

به گفته وی، بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده روند تولید و انتشار محتوا نظم متعادلی ندارد. چند ماه دیگر که ساترا به این عرصه ورود کند، شاهد نظم‌دهی و هویت‌دهی به روند انتشار محتوا در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر هستیم. علاوه بر مسئله تورم محتوایی، آیا بین ساختارهای نمایشی با غیر نمایشی و گونه‌های مختلف برنامه‌سازی توازن برقرار است یا خیر؟ بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در بعضی مواقع در یکسری ژانرها و گونه‌ها با اشباع مواجه هستیم و برخی برنامه‌های شبه تلویزیونی و تلویزیونی در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر شبیه هم ساخته شده است.

حسام‌‌پور به سهمیه‌بندی محتوا برای انتشار در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر اشاره کرد و گفت: قدم دیگر ساترا برنامه‌ریزی در این حوزه است تا رنگین‌کمان محتوا در زیست‌بوم رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر قابل اعتنا باشد.

معاون پایش و نظارت ساترا با بیان اینکه برای حمایت از تولیدات بومی‌که منطبق بر مقتضیات فرهنگی و آداب و رسوم کشور باشد، سازکارهای حمایتی، تشویش و تسهیل‌گری در نظر گرفته شده، افزود: این حمایت‌ها یکی از راهبردهای اصلی ساتراست. نگاه ما توسعه محتوای خارجی نیست، بلکه به دنبال تقویت مسیر محتوای بومی هستیم. قاعدتاً محتواهای بومی در چهارچوب‌های فرهنگی، شرعی و استانداردهای فرهنگی منطبق بر ایرانی - اسلامی تعریف می‌شوند.

در ادامه سیفی به ارائه آماری درباره پخش محتوا در بستر پلتفرم‌ها پرداخت و گفت: درحال حاضر در سکوها داخلی، ۱۳ عنوان محتوای ایرانی در حال انتشار است. تسهیل‌گری ما در حوزه تولید و انتشار نشان می‌دهد ما  در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۳، ۱۱ عنوان دیگر که مجوز از ساترا دریافت کردند قابل انتشار باشد. درحال حاضر ۸۶ درصد از محتواهای درحال انتشار نمایشی و ۱۴ درصد غیر نمایشی است. با تدبیر دبیرخانه شورای صدور مجوز تولید محتوا ساترا، در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۲ این آمار ۶۴ درصد نمایشی و ۳۶ درصد غیر نمایشی بوده و درنتیجه تنوع محتوا در حوزه غیر نمایشی افزایش می‌یابد.

ابراهیمی‌نژاد هم به ارائه توضیحاتی درباره عملکرد ساترا در حوزه راهبری تولید محتوا پرداخت و گفت: تقریبا از نمایشگاه «رصتا» سال گذشته تا به امروز حدود ۹۰ درخواست صدور مجوز فیلمنامه طرح مورد تایید شورای صدور مجوز تولید محتوا قرار گرفته و در حال حاضر، بیش از ۵۰ مورد در دست بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه و شورای صدور مجوز تولید محتوا، درحال حاضر  راهبری تولید را در سه محور ساختارها و منطق زیبایی‌شناختی سیاست بازنمایی، و ملاحظات فرهنگی پیش می‌برد که بناست در آینده با بسط تنظیم گری محتوا در سایر اجزا زنجیره ارزش گام ارزشمندی در جهت تحقق مصالح و منافع عمومی و همچنین توسعه زیست‌بوم تولید و انتشار محتوای بومی‌باشیم.

امتیاز شما