امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
با همکاری مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و همزمان با روز پاسدار
با همکاری مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و همزمان با روز پاسدار

رونمایی از 4 سال تولید کتاب گویای دفاع مقدس در ایران صدا

مشاهده ۱۷۸
۱۴۰۲/۱۱/۲۵- ۱۳:۴۷
تعداد بازدید:178

همزمان با روز پاسدار از 75عنوان کتاب گویای دفاع مقدسی ایران صدا رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، آیین رونمایی از ۷۵ عنوان کتاب گویای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با همکاری ایران صدا، سه شنبه ۲۴ بهمن همزمان با روز پاسدار با حضور علی بخشی زاده معاون صدای رسانه ملی، مهدی شاملو مدیر ایران صدا، سردارعلی محمد نائینی رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، سردار علی فضلی جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه و جمعی از مدیران و هنرمندان ایران صدا در این مرکز برگزار شد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس:
۹۵ جلد از آثار مرکز به کتاب صوتی تبدیل شده است / کتاب‌های صوتی با انگیزه، اعتقاد و هنرمندانه تولید می‌شوند.
در ابتدای مراسم سردار علی‌محمد نائینی مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ضمن تبریک ولادت پربرکت امام حسین (ع) و روز پاسدار، سالروز ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) و روز جانباز، ولادت امام سجاد (ع) و همچنین گرامیداشت یاد و خاطره همه پاسداران شهید گفت: با اشاره به این‌که کتاب میراث فرهنگی و علمی یک کشور است، بیان کرد: کتاب یک هدیه ارزشمند و فاخر است. آثار متنی به‌ویژه آثار محققانه تاریخی موهبتی الهی برای تاریخ، فرهنگ، تمدن و تعالی جامعه است.
نائینی در ادامه با بیان این که کتاب‌های صوتی با حس و حال و باانگیزه و اعتقاد و هنرمندانه تولید می‌شوندگفت: کتاب‌های صوتی، تصویر واضحی از موقعیت‌ها و شخصیت‌ها انتقال می‌دهد، هنگام گوش دادن به کتاب‌های صوتی، درک احساسی افزایش می‌یابد.

ایشان در ادامه با اشاره به اینکه مطالعه کتاب متنی و نوشتاری ارزش بی بدلیل، فوق‌العاده‌ و غیر جایگزین دارد، افزود: گاهی در مطالعه کتاب یکسری محدودیت‌ها وجود دارد که کتاب صوتی این محدودیت‌ها را ندارد. در واقع صوتی بودن کتاب بسیاری از محدودیت‌های مطالعه کتاب را برمی‌دارد.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران به وجه تمایز کتاب‌های گویا نسبت به کتاب‌های چاپی پرداخت و اظهار کرد: کتاب وقتی از خواندن به گوش کردن تبدیل می‌شود، افراد اهل مطالعه محدودیت استفاده از کتاب را در زمان و مکان ندارند.

سردار نائینی با تاکید بر این‌که کتاب‌های صوتی با انگیزه و اعتقاد و هنرمندانه تولید می‌شوند، اضافه کرد: این کتاب‌ها، تصویر واضحی از موقعیت‌ها و شخصیت‌ها انتقال می‌دهد، هنگام گوش دادن به کتاب‌های صوتی، درک احساسی افزایش می‌یابد. وقتی روایتگر به قسمت هیجان‌انگیز داستان می‌رسد با هیجان مطالب را بیان می‌کند. چنین بیانی باعث افزایش هیجان مخاطب می‌شود. با شنیدن صدای راوی احساسات متفاوتی را تجربه می‌کند.

نائینی در ادامه افزود: صوتی کردن کتاب‌هایی که روایت جهاد و شهادت است برای هنرمندان آن، ارزش مضاعف دارد.
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از سختی صوتی کردن و تبدیل کتب تاریخی و پژوهشی گفت و اظهار کرد: صوتی کردن و تبدیل کتب تاریخی و پژوهشی به اثر شنیدنی سخت‌تر از کتاب خاطره و داستان است. این کار را عزیزان ما در کتاب گویای ایران صدا به خوبی انجام داده‌اند و برای تولید هر اثر صوتی یک سناریو و کارگردانی خوب داشته‌اند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به همکاری بسیار خوب این مرکز با شبکه رادیویی ایران صدا گفت: از آغاز همکاری در یک دوره چهارساله، تعداد 95 جلد در قالب 75 عنوان کتاب تا بهمن‌ماه 1402، از طریق وبگاه و نیز نرم‌افزار کاربردی ایران صدا پخش و در اختیار عموم مخاطبان قرار گرفته است.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: در دو سال اخیر چهل کتاب قبل از صوتی شدن بازنویسی شده است. این آثار در چهار گروه تاریخ شفاهی دفاع مقدس، شرح عملیات‌ها، بیان خاطره‌ها و معرفی فرماندهان شهید دسته‌بندی می‌شوند.

او همچنین گفت: ازجمله آثار پرمخاطب و موردتوجه در میان این چهار گروه کتاب صوتی، آثار مرتبط با فرماندهان نامداری چون شهید سلیمانی، شهید حسن باقری و... از اقبال بیشتری برخوردار بوده است و ایران صدا در تولید اغلب آثار از برترین گویندگان رادیو و نام‌آورترین هنرمندان کشور استفاده کرده است.

مدیر شبکه ایران صدا:
بیش از دو میلیون بار کتاب‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس صدا شنیده شده است
مهدی شاملو با بیان این‌که بیش از دو میلیون بار کتاب‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در پایگاه کتاب گویای ایران صدا شنیده شده است، تأکید کرد: این آمار بر اساس این است که شنونده باید حداقل بخش‌هایی از کتاب را بشنود و تنها مشاهده اولیه کافی نیست.

مهدی شاملو مدیر شبکه ایران صدا با اشاره به تبدیل آثار پژوهشی به آثار گویا گفت: بر روی متون علمی و پژوهشی با تغییراتی که اعمال می‌شود، متن به شکل داستانی و گویا تبدیل می‌شود. با این روش، شنونده عامی‌که به‌صورت تخصصی هیچ‌وقت قرار نبوده با این محتوا ارتباط داشته باشد، اکنون این متون را می‌شنود و با محتوای آن آشنا می‌شود.

وی با اشاره به این‌که بیش از دو میلیون بار کتاب‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در پایگاه کتاب گویای ایران صدا شنیده شده است، تأکید کرد: این آمار بر این اساس است که شنونده باید حداقل بخش‌هایی از کتاب را بشنود و تنها مشاهده اولیه کافی نیست.

مدیر شبکه ایران صدا فعالیت هنرمندان و دست اندرکاران تولید این کتاب های گویا را جهادگونه برشمرد و بیان کرد: هنرمندان زیادی برای تولید این آثار تلاش کرده‌اند. وی با تأکید بر تداوم و تقویت همکاری با مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: ما اکنون در جنگ روایت‌ها به سر می‌بریم و نیاز است تا اطلاعاتی که به نسل جدید و آینده داده می‌شود بر اساس سند و حقایق ثبت و ضبط شده باشد تا جلوی تحریف را بگیریم. مجموعه‌های زیادی با موضوع دفاع مقدس کار کرده‌اند که الحق و الانصاف آثار تولید شده در این مرکز، پشتوانه علمی و سندی دارد و با بازنویسی‌هایی که به صورت قصه و داستان یا فضاها و فرم‌های نمایشی برای تولید آثار گویا می‌شود جذابیت‌های هنری را برای مخاطب ایجاد می‌کند.

جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران
لازمه مانایی و ماندگاری هر کار خیر و خوبی، انجام کار هنری است / قطعاتی از کتاب‌های گویا را گوش کرده‌ام، انصافاً ستودنی است
سردار علی فضلی لازمه مانایی و ماندگاری هر کار خیر و خوبی را انجام هنرمندانه آن دانست و گفت: روایت هنرمندانه حضرت زینب (س) از واقعه عاشورا است که آنرا ماندگار کرد. نمی توان بعثت را از عاشورا جدا کرد و لذا واقعاً باید به هنرمندان درود فرستاد که کار هنرمندانه و بی‌بدیل تولید کرده اند.
سردار علی فضلی جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران گفت: هنر گویا سازی کتاب‌های پژوهشی و اسنادی ستودنی است، چرا که ممکن است برای برخی آنقدر فرصت مطالعه اصل کتاب وجود نداشته باشد اما با گویا سازی، این کتاب ها شنیده می‌شوند.

وی اظهار کرد: امیدوارم قدرشناس زحمات هنرمندان باشیم، هنرمندانی که اجر و ثواب کارشان را نمی توان با مادیات جبران کرد. پاداش معنوی است که با هیچ معیاری قابل قیاس نیست.
سردار علی فضلی به تأثیر نقش هنر در صدور مکتب دفاع مقدس به دنیا اشاره کرد و بیان داشت: این هنر باعث تسریع صدور ارزش‌های اسلامی و دفاع مقدس شده است.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در بحث جهاد تبیین، اظهار کرد: مولای ما فرمودند تبیین کنید تا قبل از اینکه دشمن دفاع مقدس را روایت کند. که خوشبختانه شما آن را خیلی زیبا انجام داده اید، قطعاتی از کتاب‌های گویا را گوش کرده‌ام، انصافاً ستودنی است.

معاون صدای رسانه ملی:
تولید کتاب گویا؛ عاملی برای جلوگیری از تحریف دفاع مقدس توسط دشمنان
معاون صدای سازمان صداوسیما ضمن تبریک ایام سراسر نور به آیه یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَنْ یَبْسُطُوا إِلَیْکُمْ أَیْدِیَهُمْ فَکَفَّ أَیْدِیَهُمْ عَنْکُمْ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ اشاره کرد و گفت: نگارش آثار دفاع مقدس اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ است.
وی مهم‌ترین کارکرد بیان جلوه‌های ایثار به زبان هنر را جلوگیری از لشکر تحریف دانست و تصریح کرد: این روزها برخی اشخاص آگاه یا ناآگاه، هم‌راستا با دشمنان و با خرج سرمایه‌های مادی، در خط شیطان عمل می‌کنند و دائم به شبهات می‌فزایند و جنگ را از منظر خودشان روایت می‌کنند که طبعا خوراک نظام استکبار را فراهم می‌کنند تا بر تصمیمات گرفته‌شده در آن مقطع بتازند. تا این نکته را القا کنند که اشتباه عمل کرده‌ایم.

معاون صدای رسانه ملی افزود: کتاب‌های گویا و ازاین‌دست کارها، در بحث جهاد تبیین که وظیفه اصلی آن برای جلوگیری از تحریف است، اقدام موثری است.
وی با اشاره به همکاری مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و پایگاه کتاب گویای ایران صدا گفت: در طی دو سال اخیر حدود 40 کتاب از آثار این مرکز به‌منظور گویا کردن بازنویسی شده.
بخشی زاده متذکر شد: ناشران باید متوجه باشند در حال حاضر انتفاع مالی دلیل خوبی برای به تعویق انداختن تبدیل آثار به صورت گویا نیست. چراکه اکنون جوان و نوجوان ما نیاز به روایت صحیح دارد. در حال حاضر نوجوانان و جوانان ما باید بدانند که چقدر برای این انقلاب، خون ریخته شده است. اگر ما در این عرصه کم‌کاری کنیم، چگونه باید به شهدا و جانبازان دفاع مقدس پاسخگو باشیم.

در پایان مراسم ضمن رونمایی از کتاب صبح روز بیست و چهارم از هنرمندان و گویندگان ایران صدا که در تولید این آثار تلاش داشتند نیز تجلیل شد.

علاقه‌مندان برای شنیدن این کتاب گویا می توانند اپلیکیشن تلفن همراه ایران صدا را برای سیستم عامل اندروید و IOS از نشانی IRANSEDA.IR به صورت رایگان دریافت کنند.

امتیاز شما