امروز جمعه  ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

فیلمساز جانبازی که خودش سوژه مستند شد

مشاهده ۵۵۴
۱۳۹۹/۰۲/۱۰- ۰۱:۴۵

«من سلاحم در دست» مستندی درباره علی نجات عباسی، رزمنده دوران دفاع مقدس و فیلمساز امروز، چهارشنبه 10 اردیبهشت از شبکه افق پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علی نجات عباسی یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس به شمار می‌رود که از مدافعان آبادان و جزو جانبازان دوران جنگ هم بوده و اکنون به کار فیلم‌سازی در حوزه دفاع مقدس و شهدا مشغول است. مستند «من سلاحم در دست» روایت زندگی اوست، مردی که به دنبال سوژه‌های جنگی است و خود سوژه یک مستند در همین موضوع می‌شود. او اهل آبادان است و زمانی که جنگ شروع می‌شود به همراه برادرانش به جای اینکه از شهر فرار کنند از آبادان دفاع می‌کنند. علی نجات عباسی بعد از گذشت مدتی مجروح می‌شود و 80 درصد از بدن این جانباز می سوزد، صورتش از بین می رود، یک دستش قطع و یک چشمش نابینا می‌شود. علی دو سال در آلمان درمان می‌شده که در این مدت متوجه می‌شود عراق از سلاح هایی شیمیایی در جنگ استفاده کرده و به همین دلیل مجروحان شیمیایی در حال انتقال به آلمان هستند. وی تصمیم می‌گیرد آلمان را ترک کند تا جای مجروحان شیمیایی را تنگ نکند. علیرضا باغشنی کارگردانی «من سلاحم در دست» را بر عهده داشته است، مستندی که چهارشنبه 10 اردیبهشت ساعت‌های 6 و 14:30 از شبکه افق پخش می‌شود.
«چهل و 4 نفر» ی که به دنبال بانوی کارآفرین هستند
«چهل و 4 نفر» مستدی است درباره زندگی و فعالیت‌های یک زن موفق ایرانی، بانویی که مقصدش موفقیت و راهش امیدواری است. این فیلم زندگی یک خانم کارآفرین خوش ذوق را روایت می‌کند که با استفاده از کارمندان زن توانسته به یک کارآفرین برتر مبدل شود و «چهل و 4 نفر» در پی کشف راز موفقیت این کارآفرین نمونه است. این مستند به تهیه‌کنندگی حامد با مروت‌نژاد، چهارشنبه 10 اردیبهشت ساعت 7:30 از شبکه افق پخش می‎شودشد.
حیات طیبه در مسیر «بزرگ راه همت»
«بزرگ راه همت» عنوان مجموعه مستندی است که به فعالیت‌های آتش به اختیار فرهنگی و اجتماعی در اقصی نقاط کشور می‌پردازد. در قسمتی دیگر از این مجموعه که «حیات» نام دارد، شاهد روایتی از یک مرد با انگیزه بالا هستیم. یحیی بهمنی به‌ دنبال مدرسه‌ای برای فرزاندنش می‌گشت؛ کار دشوار بود و در نهایت تصمیم گرفت، خود کاری بکند. حیات، گوشه‌ای از خواستن اوست. اباذر صالحیان تهیه‌کننده «بزرگ راه همت» است که چهارشنبه 10 اردیبهشت، ساعت 22 و تکرار آن ساعت 5 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.
مرور خاطرات تفنگدار دریایی در «نیمه پنهان ماه»
«نیمه پنهان ماه» عنوان برنامه‌ای است گفت‌وگو محور با اجرای زینب ابوطالبی است که به بررسی زندگی خانوادگی و سیره شهدای دوران انقلاب و دفاع مقدس اختصاص دارد. در هر قسمت، همسر یکی از این شهدا در برنامه حضور می‌یابد و درباره زندگی خانوادگی و مشترک خود خاطراتی، بیان می‌کند. از این رهگذر، مخاطب با سبک زندگی و سیره شهدا در خانواده و در بین نزدیکان و دوستان آشنا می‌شود. در چهارمین و پنجمین قسمت این برنامه، اقدس چراغی همسر شهید ابوالفضل عباسی از تفنگداران دریایی ایران در هنگامه جنگ تحمیلی حضور می‌یابد. آن‌ها آبان ماه 1347 با یکدیگر ازدواج کردند و پیوند مشترکشان تا بیست و هفتم فروردین 1360 یعنی روز شهادت ابوالفضل ادامه یافت. «نیمه پنهان ماه» ماه رمضان امسال هر روز ساعت 2 روی آنتن می‌رود.

امتیاز شما