امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

یادی از مهدی آذر‌یزدی نویسنده برجسته ادبیات کودک و نوجوان در رادیو جوان

مشاهده ۱۲۳۲
۱۳۹۹/۰۴/۱۷- ۰۹:۱۰

به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان برنامه رادیویی «دم‌نیوش» این هفته، با استاد مصطفی رحماندوست و استاد محمود پوروهاب در خصوص وضعیت شعر کودک و نوجوان گفت‌وگو می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، ۱۸ تیر به عنوان روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان در کشور اعلام شده است. روزی که مقارن با درگذشت «مهدی آذریزدی» نویسنده و بازنویس خوب کشورمان است.

مهدی آذر‌یزدی ۲۷ اسفند سال ۱۳۰۰، در آخرین ماه از اولین سال قرن حاضر، چشم به دنیا گشود. آذریزدی نویسنده‌ی کودک و نوجوان اهل ‌یزد بود که هرگز ازدواج نکرد و هیچ‌گاه به کار دولتی مشغول نشد. در واقع، تنها لذت زندگی‌اش، کتاب خواندن بود. معروف‌ترین اثر او مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نام دارد. او جایزه‌ یونسکو و نیز جایزه‌ سلطنتی کتاب سال را پیش از انقلاب ۱۳۵۷ دریافت کرده بود و سه کتاب او منتخب شورای کتاب کودک شد. آذریزدی در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۸۸ در سن ۸۷ سالگی در بیمارستان آتیه‌ تهران دار فانی را وداع گفت و در حسینیه‌ خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد. به همین منظور، این روز طبق اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنابر پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی‌ به عنوان روز رسمی «ادبیات کودک و نوجوان» در کشور اعلام شده است.

به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان «دم‌نیوش» این هفته با استاد مصطفی رحماندوست و استاد محمود پوروهاب درباره وضعیت شعر کودک و نوجوان سخن می‎گوید.

«دمنیوش» به تهیه‎کنندگی حسین عباسی‌فر و  با اجرای حسن خلقت‌دوست، محصول گروه اندیشه شبکه رادیویی جوان است که پنجشنبه‌ها ساعت ۱۵ پخش می‌شود.

 

امتیاز شما