امروز شنبه  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

حکایت «آموزگارِ رنگ ها» در شبکه چهار

مشاهده ۲۳۷
۱۴۰۰/۰۴/۲۱- ۱۰:۴۳

زندگی حرفه ای زنده یاد استاد عباس سیاحی از قاب «حکایت دل» شبکه چهار سیما، دوشنبه 21 تیر پخش می شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، فیلم مستند «آموزگار رنگ ها» به زندگی استاد سید عباس سیاحی، استاد پیشکسوت و هنرمند رنگرزی سنتی ایران اختصاص دارد‌.

استاد سیاحی چهره ماندگار هنر رنگرزی سنتی ایران، پدر گبه ایران، معلم همه ایرانیان و متولی راه اندازی سپاه دانش بود. او ۲۵ اسفند ۱۳۱۱ در محله سادات اردستان، در حاشیه کویر مرکزی ایران متولد شد. تحصیلات ابتدایی و سه سال اول دبیرستان را در اردستان گذراند. در سال ۱۳۲۸ به تهران آمد و در دانشسرای شبانه روزی تهران به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۳۲ آموزگار دبستان‌های لواسانات، شمیران و درکه بود. بعد از پنج سال آموزگاری، سال ۱۳۳۷ به دانشسرای عالی رفت و در سال ۱۳۴۰ با اخذ لیسانس به عنوان دبیر دبیرستان‌های شمیران به کار خود ادامه داد. از آنجا که سیاحی سوادآموزی را دوست داشت، به آموزش روش تدریس الفبا پرداخت و در تألیف کتاب اول ابتدایی که از سال ۱۳۴۴ در کلاس‌های اول تدریس می‌شد، شریک و اثرگذار بود. برای آموزش روش تدریس کتاب اول ابتدایی به تمام استان‌های کشور مسافرت کرد و در مراکز استان و شهرستان‌های آن روش تدریس الفبا را برای معلمان و راهنمایان تعلیماتی تدریس می‌کرد. سیاحی، از بچگی و به گفته خودش از 4، 5 سالگی با رنگرزی آشنا بود؛ بنابراین به هر کجای ایران که رفت، درباره رنگرزی گیاهی و گیاهان رنگرزی منطقه نیز پرس و جو می‌کرد و پس از بازنشستگی به احیای رنگرزی سنتی گیاهی پرداخت و به آموزش عملی آن مشغول شد. سید عباس سیاحی، در هفتمین روز از اسفند ۹۶ درگذشت.
مجموعه مستند «حکایت دل» به تهیه کنندگی و کارگردانی علیرضا حسینی، کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیماست که هر دوشنبه ساعت ۲۱ به یک استاد عالیقدر عرصه ادب و فرهنگ و هنر اختصاص دارد.
این برنامه سه شنبه حوالی ساعت ۱۴ بازپخش می‌شود.

امتیاز شما