امروز جمعه  ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

آیین اقوام مختلف گلستان در سوگ امام حسین(ع)

مشاهده ۲۲۷
۱۴۰۰/۰۵/۲۰- ۰۸:۱۷

صدا و سیمای گلستان امسال هم ضمن پوشش مجالس سخنرانی و مداحی و عزاداری عاشقان حسینی با تولید و پخش برنامه های متنوع در تکریم ماه محرم و به منظور گسترش فرهنگ عاشورایی و دینی و همچنین افزایش بصریت عمومی مخاطبانش را همراهی می کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سیمای گلستان ویژه برنامه «محرم نامه» را در 13 قسمت به تصویر در می آورد. از سویی با ویژه برنامه «نوگلان حسینی» ویژه رده‌های سنی 9 تا 13 سال و 14 تا 18 ساله و معرفی پیرغلامان حسینی میهمان مخاطبانش است. «راه روشن» در 20 قسمت در قالب سخنرانی‌های نماینده ولی فقیه و امام جمعه گرگان و دیگر ائمه جمعه استان ویژه هفته احیای امر به معرف و نهی از منکر و عزاداری شهادت امام حسین(ع)  و یاران با وفای آن حضرت روی آنتن سیمای استانی گلستان می رود. پخش زنده و ضبطی عزاداری‌های شهرهای مختلف استان، عزاداری هیئت رزمندگان استان، سخنرانی‌های مذهبی و ... از دیگر برنامه‌های این شبکه است.

رادیو گلستان هم در تکریم ماه محرم «تکیه خانه» را از شب اول محرم به صورت زنده پیرو شعار هر خانه یک تکیه به مدت ۶۰ دقیقه روی آنتن می‌برد و به  معرفی مداحان، نویسندگان و شعرای حسینی استان می‌پردازد. علاقه مندان به هنرهای آیینی می توانند 13 شب این برنامه را از رادیو گلستان دنبال کنند. همچنین این معاونت با برنامه «دل آوا» در قالب ترکیبی و نمایشی در روزهای زوج محرم تا پایان ماه صفر به معرفی مداحان و نویسندگانی می‌پردازد که در مورد ائمه اطهار(ع)، به خصوص امام حسین(ع) و یارانش نوحه‌ها و کتاب‌هایی نگاشته اند. برنامه «آینه» هم در قالب مستند نمایشی به بیان داستان‌های محرم و بیان حوادث و شخصیت‌های معروف قیام عاشورا می‌پردازد. ویژه برنامه «نغمه‌های حسینی» با رویکرد بیان آداب و رسوم اقوام در ایام محرم و معرفی مداحان و پیرغلامان حسینی استان، گروه‌های موسیقی مقامی و محلی  و مستند «سرزمین من» با رویکرد معرفی تکایای قدیمی در محلات قدیمی استان همراه با بخش کارشناسی، بیان نحوه عزاداری در محله‌های قدیمی‌ شهر گرگان، پیشینه تاریخی عزاداری، نوع معماری تکیه و مساجد این محله‌ها به سمع شنوندگان همیشه همراه گلستانی می رسند.

رادیو ترکمنی برون مرزی با ویژه برنامه «سایرا یاراولکام» در دهه اول محرم با مخاطبانش همراه است. این برنامه به صورت زنده با بخش هایی از جمله تواشیح و مصاحبه کارشناس مذهبی اهل تسنن در خصوص عاشورا و قیام امام حسین (ع) و گزارش مردمی‌پخش می‌شود. ویژه برنامه «داستان شب» در 14 قسمت به صورت نمایش رادیویی به زبان شیرین ترکمنی، واقعه کربلا  و تاسوعا و عاشورای حسینی را برای شنوندگان داخل و خارج از کشور بازگو می‌کند. برنامه‌های «جهان سیاست»، «چشمه ایمان»، «گوهر جوانی»، «خانه و خانواده»، «در محضر آفتاب» و «در آینه شعر» به آیین عزاداری اقوام ترکمن در  تاسوعا و عاشورای حسینی اختصاص دارد.

معاونت خبر هم در این ایام با پخش گزارش‌های چون سیاه پوشی اماکن در ماه محرم، گفت و گوی ویژه خبری، گزارش های تولیدی از آیین‌های سوگواری و عزاداری‌های اباعبدالله الحسین(ع)، ارتباط زنده تلویزیونی با شبکه خبر در روزهای تاسوعا و عاشورا با توجه به شیوه نامه‌های بهداشتی و ... به رسالت رسانه ای خود عمل می‌کند.

معاونت فضای مجازی هم از آنجایی که معرفی ابعاد بیدارگرایانه قیام حسینی به عنوان الهام بخش قیام های مردمی منطقه، به منظور معرفت افزایی و بصیرت انقلابی در ماه محرم یکی از مهمترین و بزرگترین وظایف و رسالت های رسانه ملی و استانی است، با ساخت مستند 10 قسمتی «روایت یک عکس»، ساخت مستند «پیرغلامان حسینی»، کلیپ کوتاه ویژه ایام محرم، تولید مستند کوتاه، تولید ۵ قطعه اینفوگرافیک ویژه تاسوعای حسینی (ع) و اربعین حسینی(ع)، نشر کلیپ های تولیدی مرکز به صورت کوتاه در شبکه‌های اجتماعی، برگزاری پویش مردمی ویژه شهادت امام حسین(ع) و تولید موشن کلیپ کوتاه از واقعه تاسوعا و عاشورا به این مهم می‌پردازد.

 

امتیاز شما