امروز سه شنبه  ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

مدیر رادیو فرهنگ درگذشت پیشکسوت موسیقی نواحی بخشی را تسلیت گفت

مشاهده ۱۹۴
۱۴۰۰/۰۷/۱۴- ۱۰:۰۸

مدیر رادیو فرهنگ درگذشت علی غلامرضایی آلماجوقی هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی ایران را به خانواده‌، شاگردان و جامعه فرهنگی و هنری تسلیت گفت

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علیرضا حبیبی مدیر شبکه رادیویی فرهنگ در پیامی در گذشت علی غلامرضایی آلماجوقی هنرمند ارزشمند و از بخشی‌های شمال خراسان با دوتارنوازی و روایتگری در پایداری موسیقی نواحی این منطقه را تسلیت گفت .

ساز این هنرمند فقید سال‌ها همراه و همدم علاقه‌مندانش بود و زنده یاد از تنها بازماندگان نسل خنیاگران شمال خراسان و دارای نشان درجه یک هنری(معادل دکتری) بود.
زنده‌یاد غلامرضا آلماجوقی که برای زنده ماندن این موسیقی دغدغه و به جوانانی که دوتار شمال خراسان را دست می‌گیرند و می‌نوازند، امید داشت.
علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ ضمن تسلیت ضایعه در گذشت ایشان به خانواده‌، شاگردان و جامعه فرهنگی و هنری از درگاه خداوند رحمان و رحیم برای بازماندگان آرزوی صبر و اجر در این مصیبت مسئلت داشت و برای آن مرحوم از خداوند منان غفران و رحمت واسعه الهی طلب نمود .
بخشی علی غلامرضایی آلماجوقی متولد ۱۳۱۰ و ساکن روستای آلماجوق قوچان و شاگرد بخشی مشهور شمال خراسان، حسین یگانه، بود که در دوتار نوازی، آواز و روایتگری داستان‌ها پیرو سبک این هنرمند به‌شمار می‌آمد.
سال ۱۳۹۲ در جشن خانه موسیقی با حضور هنرمندان پیشکسوت در تالار وحدت از علی غلامرضایی آلماجوقی به پاس یک عمر کوشش در حوزه موسیقی نواحی تقدیر شد و این هنرمند تندیس خانه موسیقی را از محمدرضا شجریان، ریاست وقت شورای عالی خانه موسیقی و داوود گنجه‌ای، قائم مقام آن مجموعه، دریافت کرد.
او در یکی از گفت‌وگوهایش گفته بود: من امروز فردا می‌میرم؛ من را بگذارید کنار. اگر می‌خواهید این هنر زنده بماند، جوانان را دریابید. آنان می‌آیند و جای ما را پر می‌کنند. همین الان بچه‌هایی هستند که از من بالاتر هستند و در آینده این دوتار را به دست می‌گیرند. در همین قوچان ۲۷ یا ۲۸ نفر هستند که بالا دست من ساز می‌زنند. در چناران چند جوان ترک زبان هستند که آن‌ها هم پیش من آمده و خیلی پیشرفت کرده‌اند. می‌گویند تا من هستم، روی صحنه نمی‌آیند و با وجود من دست به ساز نمی‌زنند. آنان با عشق و علاقه همه فوت و فن‌ها را به خوبب فرا می‌گیرند و چون اهل کتاب خواندن هستند، اطلاعات زیادی هم دارند.
بخشی علی غلامرضایی آلماجوقی، از خنیاگران اصیل شمال خراسان که چندی پیش به علت عارضه مغزی بستری شده بود، در پی وخامت حالش سه شنبه ۱۳ مهرماه درگذشت.

امتیاز شما