امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
عوامل «هماهنگ» با حضور در واحد 162 از روند تولید این مسابقه گفتند:
عوامل «هماهنگ» با حضور در واحد 162 از روند تولید این مسابقه گفتند:

شهر به شهر برای شناسایی استعدادها چرخیدیم/ «سرود» نیازمند متخصص موسیقی

مشاهده ۱۰۰۰
۱۴۰۲/۰۴/۳۰- ۰۸:۴۷
تعداد بازدید:1000

عوامل مسابقه «هماهنگ» با حضور در واحد امور ارتباط با مخاطبان(162) روابط عمومی صدا وسیما ضمن گفت‌وگو با بینندگان این مجموعه، به سوالات آنان پاسخ دادند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سید محمد صادق حسینی قهرودی، تهیه کننده؛ مهدیار عقابی،کارگردان؛ بهزاد عبدی، داور و مشاور موسیقی؛ رضا میرمحرابی، مشاور تهیه کننده و احسان خداپرست قائم‌مقام موسسه مأوا سه‌شنبه 27 تیرماه در واحد امور ارتباط با مخاطبان و در نشست خبری با رسانه‌ها حضور پیدا کردند و درباره مراحل تولید و بازخوردی که از مخاطبان گرفتند صحبت کردند.

اولویت ما کشف استعداد در مناطق کمتر برخوردار بود
احسان خداپرست قائم مقام موسسه مأوا با اشاره به ایده تولید مسابقه استعدادیابی در حوزه سرود گفت: مجموعه مأوا (مرکز آوای انقلاب اسلامی) زیرمجموعه سازمان اوج است و از سال ۱۳۹۵ در حوزه سرود کار می‌کند. این ایده هم مدت‌ها در ذهنمان بود و به دنبال کشف و زنده نگه‌داشتن گروه‌های سرود بودیم. دنبال این بودیم که گروه‌های سرود را حمایت کنیم و آنهایی که کار جدی می‌کنند را بشناسیم.
وی افزود: ایده مسابقه استعدادیابی در زمینه سرود از مدت‌ها در ذهنمان بود و دنبال مجموعه‌ای بودیم تا به آرزوهایی که در ذهنمان بود برسیم و بالاخره با این مسابقه محقق شد.
قائم مقام موسسه مأوا تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای این مسابقه را از سال 1399 با تهیه‌کننده و کارگردان این برنامه شروع کردیم و پس از ۶ ماه مطالعه دیدیم این پروژه می‌تواند جذاب باشد و حرف ناگفته برای مخاطب داشته باشیم.
خداپرست با بیان اینکه نگاه تجاری‌ای به این برنامه نداشتیم گفت: مهمترین شاخص ما این بود که گروه سازنده و تهیه این برنامه حس قلبی و باطنی به آن داشته باشند و آن را به عنوان یک پروژه تجاری نبینند.
قائم مقام مأوا، برنامه «هماهنگ» را به معنی واقعی‌اش استعدادیابی دانست و افزود: این برنامه برای جُنگ و سرگرمی نیست. برخی برنامه‌های تلویزیون ممکن است بگویند که ما دنبال کشف استعداد هستیم تا برنامه را با آن جذاب کنند، اما ما تلاش کردیم که صادقانه به همه جای ایران برویم و استعدادهایی که برای خود ما هم باورکردنی نبود را شناسایی کنیم.
خداپرست درباره حمایت از گروه ‌های سرود شرکت کننده در «همآهنگ» عنوان کرد: خبرهای خوبی در ادامه «هماهنگ» است که به مرور اعلام می‌کنیم. ما برای گروه‌هایی که به مرحله نهایی رسیدند برنامه ‌هایی خواهیم داشت و تلاشمان این است که رها نشوند و از آن ‌ها حمایت ویژه کنیم.
خداپرست با اشاره به ضرورت جلوگیری از تقلید و موازی‌کاری در حوزه سرود تاکید کرد: صداوسیما می‌تواند جلوی موازی کاری را بگیرد. مثلا «عصر جدید» در چند فصل ساخته می‌شود و اگر خواستند فصل ‌های بعدی را می‌سازند، برنامه‌ای دیگر مانند آن روی آنتن نمی‌رود مگر اینکه محتوایش کاملا متفاوت باشد.

            

شهر به شهر برای شناسایی استعدادها چرخیدیم
محمدصادق حسینی تهیه کننده «همآهنگ» نیز در ادامه گفت: این مسابقه را از دو منظر باید نگاه کنیم. یک بخش این برنامه ماهیت و روح ان است که در قلب عوامل ما شکل گرفت. واقعا دوست داشتیم به سراغ استعدادهای واقعی در کل ایران برویم و به همین دلیل واقعا ۱۴هزار کیلومتر کل ایران را چرخیدیم.
این تهیه کننده افزود: بخش دوم بخش تجربه نشده ای بود، عوامل ما متشکل از ۱۲۰ نفر بود که شهر به شهر مستقر می‌شدیم و استیج را برپا می‌کردیم. در این راه نیز تجربیات فوق العاده ای بدست آوردیم و گاهی با چالش ‌های پیش بینی نشده ای رو به رو می‌شدیم.
تهیه کننده «هماهنگ» با اشاره به فرایند انتخاب استعدادها گفت: نزدیک به ۶۰۰ گروه نمونه کار فرستادند که از این تعداد ۱۰۰ گروه به استودیوی سیار ما آمدند و انتخاب شدند و در نهایت ۳۶ گروه برای رقابت استیج اصلی ره پیدا کردند.
حسینی ادامه داد: کارهای سختی انجام شد که محصول یک نیت و اراده از جنس خیر بود. یک گروه حرفه ای همراه ما بودند و همه هم از بهترین ‌های تخصص خود بودند. همچنین ما با ۲۱ دوربین «همآهنگ» را ضبط کردیم و گروه کارگردانی و اتاق فکر ما خالصانه وقت گذاشتند تا نتیجه این شد.

خیلی ‌ها حاضر به اجرای زنده نبودند
در ادامه مهدیار عقابی کارگردان با بیان اینکه مسابقه استعدایابی «هماهنگ» سرشار از انرژی بود گفت: همه تلاش ما در این برنامه این بود که جذابیت سرود به بالاترین حد خود برسد. می‌خواستیم ثابت کنیم که در ایران نوجوانانی سرشار از استعداد داریم. شاید یکی از دلایل این فکر این بود که خیلی از ما در نوجوانی دوست داشتیم وارد گروه سرود مدرسه‌مان شویم و یا تکخوان گروه سرود باشیم. این اشتیاق برای ما شیرین بود و الان فکر می‌کنیم که چقدر نوجوان مثل ما هستند که دوست دارند این عرصه را تجربه کنند.
وی افزود: ما در «هماهنگ تلاش کردیم سرود را که پیش از این به عنوان یک هنر سمعی و شنیداری قلمداد می‌شد به یک هنر سمعی و بصری تبدیل کنیم.
عقابی با تأکید بر اینکه برای ما مسئله زنده خواندن جدی بود گفت: اتفاقی که در سال‌های اخیر برای گروه‌های سرود افتاده، این بود که گروه‌هایی که در کلانشهرها کار می‌کنند، همه دوست داشتند پلی‌بک کنند. تقریبا ۷۰ درصد گروه‌هایی که به ما معرفی شدند و اتفاقا خیلی هم معروف بودند نمی‌خواستند اجرای زنده داشته‌ باشند.
وی ادامه داد: این اتفاق کاملا در تناقض با روح سرود است. برای مبنای انتخاب ما توانایی اجرای زنده بود به همین دلیل خیلی از گروه‌هایی که اسم و رسم داشتند از این دایره حذف می‌شدند و خوشبختانه ما در این سفر به دور ایران گروه‌‌هایی را در شهرهای دور کشف کردیم که واقعا حیرت‌زده بودیم از اجرایشان.

         

سرود نیاز به متخصص موسیقی دارد
بهزاد عبدی آهنگساز، داور و مشاور موسیقی برنامه «همآهنگ» با بیان اینکه هنوز خود را در موسیقی هنرجو می‌دانم گفت: اول از همه افتخار می‌کنم که خودم یک گروه سرودی هستم و موسیقی را به خاطر سرود یاد گرفتم. وقتی برنامه «هماهنگ» را می‌دیدم یاد خودم افتادم که۹ ساله بودم و اولین بار وقتی نوازندگی خلبانی را با سنتور در دستگاه چهارگاه دیدم شیفته موسیقی شدم. سال ‌ها بعد وارد گروهی شدم که استاد نابینایی برایمان پیانو می‌زد؛ همه این ‌ها در من جمع شد که یک شبه هنرمند در من به وجود بیاید که کارهای شبه هنری بسازد.
عبدی ادامه داد: سرود و گروه خوانی از ابتدا در مزارع هنگام درو کردن یا انجام کار گروهی شکل گرفت و در تمام دنیا نیز بدین گونه شکل گرفته است و ما هم می‌خواستیم همان اصالت حفظ شود برای همین اصلا سراغ کارهای نمایشی و نمادین نرفتیم.
داور برنامه «همآهنگ» با اشاره به وجود استعدادها در کوچه پس کوچه‌های شهر، مناطق محروم و روستاها بیان کرد: شاید باور نکنید که ما در روستاها کلی گروه ‌های سرود خوب داریم و این برنامه نشان داد که استعدادهای هنری این کشور نه در ویترین‌هایی که نمایشی است بلکه در روستاها و شهرهای دور است.
وی بیان کرد: از هر اتفاقی که در این برنامه افتاد، خوشحالم به این خاطر که گروه ‌هایی را دیدم که حیرت زده شدم و کارهایی را دیدیم که باعث افتخار من به داشتن چنین گروه ‌هایی شد و سعی کردم به سرود وغایت نهایی هنر خدمت کنم. «همآهنگ» این گروه ‌ها را شناساند.
این آهنگساز در پاسخ به این پرسش که چگونه باید سرودهای اصیل و استعدادها را شناسایی کنیم گفت: وقتی دهه ۶۰ تلویزیون سرود ما به شرکت در این گروه‌ها علاقه داشتیم و اساتید ما متخصصین این حوزه بودند. معلم سرود من فردین خلعتبری بود و می‌دانست که چگونه سرود را در مدارس ترویج کند اما الان هر کسی به خودش اجازه می‌دهد که با داشتن دانش کمی از موسیقی استاد موسیقی یا معلم سرود شود.
عبدی در ادامه عنوان کرد: سرود یک هنر دم دستی نیست خواهش می‌کنم غیرمتخصصین وارد این کار نشوند. اگر کارشناس و درس‌خوانده موسیقی وارد این حوزه شود می‌تواند کارهایی را بکند که به نفع بچه‌های مستعد است.
وی ادامه داد: در این برنامه تمام آداب و رسومی را که دیدید بی نظیر بودند و اصلا شعاری نبود. هم تهیه کننده و هم کارگردان به این فکر می‌کردند این کار شعاری نباشد. ما نمی توانیم در جامعه تقلید را از بین ببریم . مسلما از این برنامه کپی ‌هایی خواهد آمد اما فکر نمی‌کنم ماندگار باشند.

در پایان این نشست حسین قرایی مدیر کل روابط عمومی سازمان ضمن خداقوت و قدردانی از عوامل «همآهنگ» گفت: یکی از ویژگی‌های این برنامه انتخاب درست داورانش بود که نشان می‌داد به خوبی به ویژگی‌های سرود در حوزه سرود و موسیقی مسلط هستند و شناخت کافی از سرود دارند.
وی ادامه داد: با این برنامه به دوره سرود خودمان در دهه ۶۰ و ۷۰ پرتاب شدیم که سرود مردمی ترین هنر بود اما سال به سال رو به افول رفت. اما خوشحالم که دوستان همت کرده اند پرچم را در چند سال اخیر بلند کردند و حالا با برنامه «هماهنگ» سرود شنیدنی و دیدنی شده است و صداوسیما افتخار دارد این کار ها را پخش کند و اتفاقا باید کارهای بیشتری را نیز تولید کند.
قرایی برحمایت صداوسیما از این برنامه تأکید کرد و گفت: کشف کنید و رو به جلو بروید. شما برنامه بار مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و صداوسیما را بر دوش کشیدید و گفتید بار عشق تو کشیدن دارد.
وی افزود: پیشنهاد می‌کنم از ظرفیت داوران استفاده کنید و این مسیر را ادامه دهید. شما ننشستید تا دنبال تان بیایند، بلکه خود سفری 14هزار کیلومتری داشتید و گروه‌های سرودی از عشایر، بشاگرد و کوت عبدالله را معرفی کردید. این نشان هویت محوری و عدالت گستری برنامه است.

همچنین در پایان این نشست با اهدای لوح از عوامل سازنده «همآهنگ» قدردانی شد.

ویدئوها

امتیاز شما