امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
رونمایی از سریال«سنجرخان» و آغاز پیش‌تولید سریال«مستوره اردلان» در صداوسیمای کردستان
رونمایی از سریال«سنجرخان» و آغاز پیش‌تولید سریال«مستوره اردلان» در صداوسیمای کردستان

نام‌آوران کردستان در قاب رسانه ملی

مشاهده ۱۹۷
۱۴۰۲/۰۹/۲۰- ۱۰:۰۶
تعداد بازدید:197

معاون امور استان در ادامه سفرهای استانی خود هفته گذشته به منظور رونمایی و آغاز پیش‌تولید چندین اثر فاخر تلویزیونی و راه‌اندازی دفتر رسانه ملی در سقز و چند طرح و رویداد رسانه‌ای دیگر مهمان مردمان خوب و مهربان کردستان بود؛ قطعه‌ای سرسبز و زیبا از ایران عزیزمان که به طبیعت و تاریخ و فرهنگ غنی‌اش شهره است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حسن عابدینی، معاون امور استان‌ها که به منظور بازدید از صداوسیمای کردستان و افتتاح استودیوهای خبری، رونمایی از سریال«سنجرخان» و آغاز پیش‌تولید سریال«مستوره اردلان» و همچنین افتتاح دفتر صداوسیما در شهرستان سقز، به استان کردستان سفر کرده بود در بدو ورود به سنندج، در دیدار با اسماعیل زارعی کوشا، استاندار این خطه، کردستان را دارای ظرفیت‌های فراوان و منحصر به فرد فرهنگی، گردشگری و هنری دانست.

عابدینی در آیین رونمایی از سریال «سنجرخان» و آغاز پیش‌ تولید سریال «مستوره اردلان» که با حضور نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام‌ جمعه سنندج و استاندار کردستان و جمع کثیری از هم‌وطنان کردستانی در سینما بهمن شهرستان سنندج برگزار شد، گفت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری، کردستان، استانی فرهنگی است و ما به عنوان رسانه فرهنگی تلاش می‌کنیم این را در مجموعه‌های نمایشی رسانه ملی نشان دهیم. اهمیت برنامه‌سازی در استان‌های مختلف هم مورد دیگری بود که معاون امور استان‌ها بر آن تأکید کرد و گفت: به استناد نتایج نظرسنجی‌ها،  ۷۸ درصد از مردم عزیزمان،  به تماشای مجموعه‌های نمایشی تمایل دارند که در استان‌ها و روستاها ساخته می‌شود و لوکیشن آن خارج از پایتخت است.

عابدینی در ادامه ضمن اشاره به فرهنگ غنی این دیار تصریح کرد: وقتی به مبارزات ضد استعماری این دیار توجه می‌شود، نام‌هایی همچون سنجرخان را می‌شنویم و می‌بینم که سریال‌های فاخری از آن‌ها تولید می‌شود ضمن اینکه با این کار به تاریخ معاصر ایران هم توجه ویژه‌ای شده‌ است و بر اساس یک الگوی علمی این کار را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش خواهیم‌ کرد سالانه سه سریال از کردستان روی آنتن رسانه ملی برود، تصریح کرد: چندین سریال در استان‌های مختلف در دست تولید داریم یکی از این مجموعه‌ها «سنجرخان» است که به‌ زودی شاهد پخش آن خواهیم‌ بود.

حجت‌الاسلام‌و المسلمین پورذهبی، نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان هم در خصوص اهمیت سریال تاریخی «سنجرخان» گفت: به عوامل این سریال باید تبریک گفت که نقش اصلی آن را به هنرمند بزرگی از کردستان به نام فرشید گویلی سپردند.

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان دیگر سخنران آیین رونمایی از سریال «سنجرخان» بود که گفت: تولید سریال‌های تاریخی، خدمت بزرگی به چهره‌های تاریخی و فرهنگی کردستان است.

علی مرادی، مدیرکل صداوسیمای کردستان هم با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در توجه به بسط و توسعه این استان توجه به حوادث دور و نزدیک تاریخی است، افزود: یکی از این حوادث تاریخی، سنجرخان وزیری، پرچمدار مبارزه با استعمار و استکبار است.

مرادی افزود: در دوران تحولی صداوسیما، قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده‌ است که سریال «مستوره اردلان» که ساخت آن در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان کردستان به تصویب رسید، از جمله این آثار است.

در ادامه احمدی آیین، از پژوهشگران تاریخ کردستان در سخنانی در خصوص آغاز تولید سریالی دیگر با عنوان «مستوره اردلان» در شبکه استانی کردستان، گفت: مستوره اردلان از پیشگامان ساده‌نویسی در نثر  و پیشگام تاریخ‌نویسی در بین زنان جهان و نخستین زن تاریخ‌نگار جهان به شمار می‌آید.

در این مراسم پس از قدردانی از عوامل سازنده سریال «سنجرخان» از تمبر این سریال هم رونمایی و تولید سریال «مستوره اردلان» در صداوسیمای کردستان کلید زده شد.

 اچ دی سازی شبکه استانی کردستان نزدیک به خط پایان

معاون امور استان‌ها در ادامه سفر به سنندج به شهرستان سقز رفت و کلنگ احداث دفتر صداوسیمای شهرستان سقز را بر زمین زد.

عابدینی در این مراسم اظهار داشت: صداوسیما در دوران تحول خود، دو اصل هویت‌محوری و عدالت‌گستری را در دستور کار قرار داده‌ است که توجه به آداب و رسوم و توانمندی‌های هر منطقه، استان و شهر از جمله محورهای هویت‌محوری و توسعه زیرساخت‌ها و افزایش ضریب نفوذ سیگنالی از محورهای عدالت‌گستری است.

وی افزود: در حوزه عدالت‌گستری همچنین با توجه به وجود نیروهای خلاق، اندیشمند، کارآفرین و کارشناس در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، علمی و اقتصادی در جای جای کشور، تلاش خواهد شد همه آن‌ها به نوعی در قاب رسانه‌های استانی و ملی دیده شوند.

معاون امور استان‌ها در خصوص توسعه سیگنال‌رسانی به روستاهای کردستان هم گفت: به تازگی 10 ایستگاه فرستنده تلویزیونی روستایی در این استان راه‌اندازی شد که در تلاش هستیم تا 22 بهمن‌ماه امسال، اچ دی سازی شبکه استانی کردستان را به اتمام برسانیم.

عابدینی همچنین ایجاد دفتر رسانه ملی در سقز را فرصت مطلوب و مناسبی برای استفاده از توانمندی‌های فعالان عرصه‌های مختلف و به تصویر کشیدن توانمندی‌ها و آداب‌ و رسوم این منطقه برشمرد و اظهار امیدواری کرد که تا یک سال آینده این دفتر به بهره‌برداری برسد.

تلاش برای اختصاص روزانه 10 ساعت از پخش برنامه‌های شبکه‌های سراسری به صداوسیمای استان‌ها مورد دیگری بود که عابدینی بر آن تأکید داشت.

در ادامه جعفر توان، فرماندار سقز، راه‌اندازی دفتر رسانه ملی در سقز را عین عدالت‌گستری دانست.

ماموستا ابن الخیاط، امام‌جمعه سقز هم با اشاره به نقش صداوسیما افزود: نقش رسانه ملی در جهاد تبیین بسیار اثرگذار و راه‌اندازی دفتر این رسانه در شهرستان سقز، منشاء خیر و برکت خواهد بود.

گفتنی‌ است که مقدمات تولید سریال «سارو بیره» و «شهیده فاطمه اسدی» از دیگر برنامه‌های تولیدی شبکه استانی کردستان نیز هم‌اکنون در دست تحقیق و بررسی قرار دارد.

سارو بیره و شهیده فاطمه اسدی، دو تن از نام‌آوران جوان کردستان هستند که در دو دوره تاریخی مختلف به شهادت رسیدند.

 

 

تصاویر

امتیاز شما