امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
نگاهی چندوجهی به احوال جام جم در هفته‌ای که گذشت
نگاهی چندوجهی به احوال جام جم در هفته‌ای که گذشت

پایان سال‌‌های دور از خانه!

مشاهده ۴۰۶
۱۴۰۲/۱۰/۲۴- ۱۳:۳۸
تعداد بازدید:406

سازمان صداوسیما افزون بر بازتاب‌دادن وقایع و تحولات روز جامعه و جهان، خود نیز به عنوان رسانه‌ای با گستره مخاطب و جامعه آماری‌ای به وسعت تمام ایران و ماموریت‌های بی‌شماری که برعهده دارد، همواره در معرض نقد، نظر و پرسش است و ضمن آنکه مطرح‌کننده مشکلات دستگاه‌ها و نهادهای بیرونی است، با مشکلاتی نیز مواجه می‌شود که گاه در دایره رسانه‌ها می‌چرخد، گاه به مخاطبان هم می‌رسد و در مواردی زیر ذره‌بین کارشناسان داخلی و بیرونی قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در نوشتار پیش رو تلاش کرده‌ایم با بررسی فراگیرترین اخبار منتشره پیرامون موضوعات مرتبط با رسانه‌ها و همچنین تماس‌های دریافتی مردم در 162 در بازه زمانی 12 تا 19 دی ماه نگاهی کلی به جایگاه و وضعیت سازمان در بیرون از مجموعه بیفکنیم.

 مصائب روایت اول

 در هفته‌ای که گذشت، چند رویداد مهم فرهنگی و رسانه‌ای، با ابعاد متعددی که داشتند، بازار اخبار و گزارش‌های رسانه‌ها را درباره متن و حاشیه صداوسیما گرم کرد.

 سختی‌های اطلاع‌رسانی در بحران‌ها

در هفته گذشته، برنامه تلویزیونی «جام‌جم» با آنکه با یک مهمان و با حضور برمک بیات، سردبیر ارشد خبرگزاری صداوسیما برگزار شده بود، بار دیگر در رسانه‌ها بازتاب یافت و واکنش‌هایی به همراه داشت. او در این برنامه، از سختی‌ها و موانع پیش‌ِ روی اطلاع‌رسانی در بحران‌ها سخن گفت و شاید برای نخستین بار بود که یکی از مسئولان حوزۀ خبر سازمان صداوسیما از ممانعت برخی مسئولان برای انتشار اخبار مربوط به بحران‌ها بر روی آنتن رسانه ملی صحبت کرد.

چند روز بعد نیز رئیس رسانه ملی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در حاشیه جلسه هیئت دولت، به وظیفه ذاتی صداوسیما در دست‌گرفتن روایت اول اشاره و عنوان کرد: «باید از موانع پیش روی اطلاع‌رسانی عبور کرد. اگر روایت اول در دست صداوسیما نباشد، صحنه را دودستی به رسانه‌های معاند تقدیم کرده‌ایم.»

سوژه پرتکرار این روزها

 در این بازه نیز رسانه‌هایی درهای باز صداوسیما به روی هنرمندان را تیتر کردند؛ یکی از روزنامه‌ها هم از عبارت «پایان سال‌های دور از خانه» استفاده و به آغاز ضبط و پخش برنامه‌هایی با حضور جواد رضویان، محمدرضا گلزار، هوتن شکیبا، فرزاد حسنی و عروسک جنا‌ب‌خان اشاره داشتند.

یک سایت خبری دیگر هم از کنار گذاشته‌شدن عده‌ای از چهره‌های تلویزیونی به‌دلیل اختلاف دیدگاه و سلیقه با مدیران وقت سازمان صداوسیما و ریزش مخاطب نوشته بود که موجب شد بازگشت چهره‌هایی که مدت‌ها خبری از آن‌ها در قاب تلویزیون نبود، در یک سال اخیر، سرخط خبرها شود. حال‌آنکه، مدیران تلویزیون بارها اعلام کرده‌اند درهای تلویزیون به روی هنرمندان بسته نبوده و پذیرای آن‌هایی‌ است که می‌خواهند مطابق چارچوب‌ها عمل کرده، برای مردم برنامه بسازند و خادم فرهنگ و تمدن این مرزوبوم باشند.

این اذان‌های ماندگار

در هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم، از یک اتفاق بی‌نظیر و فرهنگ‌ساز در شبکه سه سیما نیز خبرهایی منتشر شد و شبکه سه اذان ظهر و نماز را به‌صورت زنده از فولاد مبارکه اصفهان پخش کرد. یکی از نیروهای فولاد مبارکه وسط سوله این شرکت اذان می‌گفت و دوربین در نمازخانه فولاد مبارکه نماز جماعت را پخش می‌کرد.

 اعتراض خبرساز به صداوسیما در حیاط پاستور

شهردار تهران در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران از سازمان صداوسیما به‌دلیل عدم ایفای مسئولیتش در قبال شهر تهران در رسانه ملی گلایه و خطاب به خبرنگار صداوسیما که درباره زمان به‌سرانجام‌رسیدن یکی از اقدامات شهرداری تهران پرسید، به مظلومیت شهروندان تهرانی اشاره کرد و از این خبرنگار خواست از کارهای خوب تهران سؤال کند. این در حالی است که سازمان صداوسیما به‌تازگی شبکه پنج سیما را با رویکرد و هدفی ویژه برای رسیدگی و توجه به مسائل تهران، به شبکه «تهران» تغییر نام و مأموریت داده است.

حق‌پخش جام ملت‌ها، ساترا و حواشی‌اش

درحالی‌که دستورالعمل معمول یکی از مدیران ساترا به رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر برپایه اینکه حقوق پخش تلویزیونی رویدادهای AFC خصوصا جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ در محدوده مرزهای جغرافیایی ایران به‌طور انحصاری به سازمان صداوسیما واگذار شده، در فضای مجازی با عنوان «دستور عجیب صداوسیما به رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر» انعکاس داده شده بود، معلوم شد این یک رویه جاری است و ساترا اعلام کرد هر پلتفرمی‌بخواهد مجوز پخش مسابقات را داشته باشد، فقط باید درخواستش را از طریق یکی از IPTVهای معاونت فضای مجازی صداوسیما اعلام کند و حق پخش بازی‌ها را داشته باشد.

علاوه بر این ساترا عنوان کرد براساس موافقت رئیس سازمان صداوسیما برای حمایت از سکوهای دارای مجوز، آی‌فریم پخش مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا از شبکه‌های سیما را به رسانه‌های درخواست‌کننده می‌دهد تا آن‌ها بتوانند مسابقات را پوشش دهند.

 

 

امتیاز شما